1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A népi demokrácia közoktatási rendszere

1945-1948

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 248 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-17-1079-3
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52467.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A második világháború végén Magyarország történetében döntő fordulat következett be. A Szovjetunió felszabadító harca eredményeként a huszonöt éves ellenforradalmi korszak véget ért. Az ellenforradalmi rendszer összeomlásával megnyílt a független, szabad fejlődés útja. Az új népi hatalom - a munkások és parasztok demokratikus diktatúrája a munkásosztály vezetésével lehetőséget adott közoktatásunk forradalmi átalakítására.
Az ellenforradalmi rendszer iskolapolitikáját az elmaradottság, a nacionalizmus, a sovinizmus és a klerikalizmus jellemezte. A magyar oktatás demokratikus hagyományait évtizedeken át háttérbe szorították, s az iskolákban még a polgári liberalizmus oktatási felfogását sem tűrték meg. A népiskola csak a legelemibb ismereteket nyújtotta, de az állampolgárok jelentős hányada még ezt sem végezhette el.

Tartalom

Bevezetés7
A közoktatás állami irányítása, a vallás- és közoktatásügyi minisztérium11
A közoktatás állami irányítása13
Az Ideiglenes Nemzeti Kormány Vallás- és Közoktkatásügyi Minisztériuma13
Az Országos Köznevelési Tanács újjászervezése. Kezdeményezések a tanügyigazgatás új rendjének megteremtésére29
A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium tevékenysége az 1945. évi őszi országgyűlési választások után40
A közoktatás fejlődése az MKP III. kongresszusa után. Változások a VKM irányító munkájában47
A régi tankönyvek felülvizsgálata, az állami tankönyvkiadás59
A régi tankönyvek felülvizsgálata és cseréje59
Az állami tankönyvkiadás megszervezése63
Az általános iskolák megszervezése, az egységes állami iskolai rendszer69
Az ellenforradalmi korszak közoktatási rendszere. Kísérletek a nyolcosztályos népiskola megvalósítására71
Az elemi és népiskolai oktatás helyzete71
Tervek a közoktatás reformjára a felszabadulás után79
Az általános iskola és képzési célja87
Falusi és tanyai kollégiumok szervezése, kezdeményezések munkaiskolák alapítására99
Az általános iskola első tantervének főbb vonásai111
Az általános iskolai osztályok megszervezése111
Az általános iskola tanterve115
Az általános iskolák létesítésének tárgyi és személyi feltételei125
A szervezeti és gazdasági körülmények125
Nevelőképzés az általános iskolák számára132
Az egységes állami iskolai rendszer megteremtése, az iskolák államosítása141
Az egyházi felügyelet alatt levő iskolák helyzete141
Tömegmozgalom az iskolák államosítására149
A középfokú oktatás fejlődésének főbb kérdései159
A középfokú szakiskolák irányítási rendszere161
Kezdeményezések a gimnáziumok reformjára169
A gimnázium főbb jellemzői169
A gimnázium új óra- és tantervi tervezete173
Az érettségi vizsgák rendszerének vitája181
Az iskolai rendszerű felnőttoktatás185
A dolgozók iskoláinak szervezete185
A dolgozók iskoláinak főbb oktatási kérdései190
A nevelők szerepe a demokratikus közoktatási rendszerben, a pedagógus szakszervezet
A pedagógus szakszervezet megalakulása és tevékenysége203
A pedagógusok továbbképzésének rendszere213
Jegyzetek229

Dr. Horváth Márton

Dr. Horváth Márton műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Horváth Márton könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem