1.045.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A népesedés és az oktatás összefüggései

Tudományos szeminárium 1983. május 6.

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A népesedés és az oktatás összefüggéseinek és kölcsönhatásainak tudományos igényű vizsgálata hazánkban hosszú ideig elhanyagolt terület volt, holott az oktatás fejlesztési stratégiájának... Tovább

Előszó

A népesedés és az oktatás összefüggéseinek és kölcsönhatásainak tudományos igényű vizsgálata hazánkban hosszú ideig elhanyagolt terület volt, holott az oktatás fejlesztési stratégiájának kijelölése,az anyagi, tárgyi és személyi feltételek hosszabb távra szóló biztonságos fejlesztése nem képzelhető el a demográfiai folyamatok hatásainak és következményeinek árnyalt ismerete és számbavétele nélkül. Természetesen a demográfiai folyamatokkal az oktatási rendszer valamilyen módon szükségképpen mindig számolt, hiszen a tanulók létszámának ingadozásai - főként az ún. demográfiai hullámhegyek és hullámvölgyek - nagyon is erőteljesen és kézzelfoghatóan befolyásolták a közoktatáspolitikai döntéseket, nem kevésbé a pedagógiai folyamatok eredményét és kimenetelét.
A KSH Népességtudományi Kutató Intézet kezdeményezésére 1981-től ezen a téren egy munkacsoport keretében kutatások indultak be. Ez a munka több szempontból is úttörő jellegű vállalkozásnak minősíthető. Kiindulópontnak tekinthető a népesedés és az oktatás közötti kapcsolatok elvi kérdéseinek tisztázásához éppúgy, mint a népesedés és az oktatáspolitika közötti összefüggések megvilágításához. A kutatások eddigi eredményeiről számot adó tanulmányok, illetve a tanulmányokra épülő előadások képezik a Népességtudományi Kutató Intézet és az Oktatáskutató Intézet közös szervezésében 1983 tavaszán megrendezett tudományos szemináriumi vita alapját. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
MONIGL ISTVÁN: A népesedés és az oktatáspolitika összefüggései a jövőben 9
SURÁNYI BÁLINT: A népesedési folyamatok és az oktatás, oktatásfejlesztés közötti elvi kapcsolatok 21
KÁPOSZTÁS FERENC: A népesedési folyamatok és tényezők figyelembevétele az 1960-1980 közötti oktatáspolitikában 41
HOZZÁSZÓLÁSOK
Gazsó Ferenc 50
Hablicsek László 50
Erdész Tiborné 51
Kozma Tamás 54
Monigl István 59
Ladányi Andor 61
Monigl István 66
Szabó Pál 66
Rolek Ferenc 67
Monigl István 69
Berei Andrásné 71
Répássy Helga 74
Monigl István 75
Vámos Dóra 76
Surányi Bálint 77
ERDÉSZ TIBORNÉ: Az iskoláskorú népesség létszámhullámzásának, a "demográfiai hullámnak" átvonulása az iskolarendszeren, 1950-2000 33
CSIZMADIA KÁROLYNÉ: A népesség iskolázottságának alakulása, a "demográfiai csere" hatása az iskolázottságra, szakképzettségre 93
BENEDEK ANDRÁS: A területi szemlélet és a tervezési információ néhány összefüggése 105
CSERNÁK JÓZSEFNÉ: A család jellemzőinek, funkcióinak változása és ennek hatása az iskolára 117
SZABÓ PÁL - KUTSCHERA GABRIELLA: A 0-18 éves fizikailag-pszichikailag sérültek száma, megoszlása, jelenlegi helyzete és a fejlesztésre vonatkozó javaslatok 133
KOZÁK ISTVÁNNÉ: A cigány népesség nagyságának változása, területi elhelyezkedése, különös tekintettel a 0-18 éves korú népességre 147
HOZZÁSZÓLÁSOK 157
Monigl István 157
Kozák Istvánné 158
Monigl István 159
Munkácsy Gyuláné 159
Erdész Tiborné 161
Csizmazia Károlyné 162
Káposztás Ferenc 163
Benedek András 164
Kiss Ernő 164
Monigl István 165
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem