1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nemzetképek vizsgálatának elméleti és módszertani problémái

Ausztria és Magyarország esete/Tanulmányok, beszámolók, jelentések - XVIII. évfolyam 12. szám

Szerző
Budapest
Kiadó: Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 74 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-333-027-0
Megjegyzés: Megjelent 650 példányban. Angol és orosz nyelvű összefoglalóval. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amióta felismerték, hogy a közvélemény egy ország politikai, gazdasági és kulturális életének fontos tényezője, az is nyilvánvalóvá vált, hogy a közvélemény befolyásolhatja a nemzetközi... Tovább

Előszó

Amióta felismerték, hogy a közvélemény egy ország politikai, gazdasági és kulturális életének fontos tényezője, az is nyilvánvalóvá vált, hogy a közvélemény befolyásolhatja a nemzetközi kapcsolatokat. így egyáltalán nem meglepő, hogy a kormányok és más nemzeti intézmények régóta kutatják annak lehetőségeit, hogy miképpen tudnák befolyásolni külföldön a működésük szempontjából releváns nyilvánosságot. Ez a tevékenység teljesen legitim és a nemzetközi ügyek szerves része. Ugyanakkor történelmi helyzetek sokasága példázza azt a folyamatot, melyben ez a törekvés az országok és a népek kapcsolatait veszélyeztető káros propagandává torzult.
Amikor ilyen problémák kerülnek napirendre, az "image" fogalmát - ami esetünkben a "nemzeti image-et" jelenti - sokféleképpen értelmezik. Az a tény, hogy ezt a kifejezést mind a hétköznapi életben, mind a politikában széleskörűen használják, még nem jelenti azt, hogy megfelelően alkalmazzák, és értik is a lényegét .
Vizsgálatunk célja, hogy hozzájáruljunk a nemzeti image-ekkel kapcsolatos különféle jelenségek jobb megértéséhez. Eredményeink talán segítenek az image-eket befolyásoló tevékenységek racionalitásának és hatékonyságának növelésében s talán abban is, hogy eredetileg jóindulatú törekvések ne válhassanak rosszindulatú propagandahadjáratok martalékává.
Megközelítésünk esettanulmány jellegű, mivel az image-ek különböző szintű és eltérő dimenziók mentén történő elemzését Ausztriára és Magyarországra végeztük el. A vizsgálat a két ország néhány kommunikáció-kutatójának közös erőfeszítéseként valósult meg, akik több - ausztriai és magyarországi - munkaértekezleten hangolták össze elképzeléseiket. A vizsgálat első szakasza elsősorban feltáró és leíró jellegű volt (eredményeit az Ausztrian-Hungarian Image Study. Salzburg/Budapest 1984" című tanulmányban foglaltuk össze), és jó alapot jelentett a vizsgálat második szakaszához, amelyről ebben a dolgozatban adunk számot. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés 5
2. A nemzetképek vizsgálatának elméleti megközelítései 6
2.1. A legfontosabb meghatározások 6
2.2. Az image dimenziói 10
2.3. A tömegkommunikáció és az image-ek 15
3. A nemzetképek vizsgálatának módszertani problémái 19
3.1. Operacionalizálás és hipotézisek 19
3.2. Módszereink és mérőeszközeink 22
4. A kutatás főbb eredményei 32
4.1. Image-ek a közvéleményben 32
4.1.1. A magyarországi tapasztalatok 32
4.1.2. Az ausztriai tapasztalatok 44
4.2. A tömegkommunikáció képei 47
4.2.1. A magyar tapasztalatok 47
4.2.2. Az osztrák tapasztalatok 54
5. Következtetések 61
Irodalom 65
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem