1.066.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Nemzeti Szinház története 1837-1841

Szerző
Budapest
Kiadó: Pfeifer Ferdinánd (Zeidler Testvérek) Nemzeti Könyvkereskedése
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 145 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Sárkány-nyomda részvénytársaság, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Minden nemzet színi kultúrájának és színpadi irodalmának a fellendülését a nemzeti színpad, a nemzeti színház megnyitásától számítják. Azonban ennek elérése majdnem minden nemzetnél a küzdelmek... Tovább

Előszó

Minden nemzet színi kultúrájának és színpadi irodalmának a fellendülését a nemzeti színpad, a nemzeti színház megnyitásától számítják. Azonban ennek elérése majdnem minden nemzetnél a küzdelmek mérhetetlen sorát jelentette. Ezen küzdelmek és törekvések diadalrajutásában a királyi udvar és főurak pompa- és kultúra-szeretete jelentett döntő beavatkozást; ezért a megnyíló nemzeti színházak nagy része egyúttal kir. udv. színház is volt, vagy ilyesféle. Szükségesnek tartom ezt megemlíteni a magyar nemzeti színház történetével kapcsolatban, mert ezt nem a királyi, vagy főúri pompa-szeretet, hanem a nemzet, az ország nemessége, főleg a köznemesség s a vármegyék magyar nyelvszeretete alapította meg. Hogy közülük egyes férfiaknak mennyi elismerés jár a cél eléréséért, azt a történetíró illetékes megállapítani.
Európa majd minden országát századokon keresztül járták a kóborló angol, francia és később az énekes olasz színtársulatok. Sok helyen ezek adták az eszmét egy nemzeti színészet fejlesztésére. Az első ilyen kóborló társulatok (különösen az angolok) a művészetnek csekély jeleit viselték magukon, és inkább csak a népek szélesebb rétegét tarthatták publikumuknak. Lehet, hogy épen ezért voltak olyan közönségesek. A későbbi francia társulatok már a műveltebb francia ízlést és művészeti érzést terjesztik, természetesen hallgatóságuk is az ízlés és műveltség magasabb köreiből kerül ki. Míg a kóborló angol-szász komédiások inkább csak a rokon német és németalföldi területeken barangolnak, a francia társulatok megkapják az egyes országok és fejedelemségek udvarának kapukulcsait. Igy hamarosan divatos lett a királyi, fejedelmi, illetőleg a hercegi udvarokban egy francia színésztársulat tartása. Ez is bizonysága volt az udvar előkelőségének és tehetősségének. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Tervek. 5
II. Földváry és a Széchenyi pártok. 13
III. A színház felépítése és a társulat megszervezése. 18
IV. A színház megnyitása. 30
V. A társulat belső szervezete és munkálkodása. A korabeli kritika. 34
VI. Az opera. Az első viszályok. 45
VII. A választmány hibái, a fegyelem lazulása. Hírlapi csaták. 48
VIII. Az operai előadások fellendülése és a drámai társulat hanyatlása. A fegyelmetlenség okai. 56
IX. Az opera-dráma háború vége. 67
X. A színház első éveinek az eredménye. 69
XI. A romantikus dráma. A színház munkásságának összefoglalása 1837-1841. 72
XII. Az 1840. évi XLIV. t.-c. 77
FÜGGELÉK
I. A Pesti Magyar Színház Műsora 1837. aug. 22-től 1841. ápr. 3-ig. 81
II. Jegyzetek. 136
III. Források és segédmunkák. 146

Biró Lajos Pál

Biró Lajos Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Biró Lajos Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem