1.062.052

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nem, az életkor, az iskolázottság és a diagnózis hatása az egyes Rorschach-jegyekre

Egy átfogó empirikus Rorschach vizsgálat eredményei - Egységes jegyzet - Kézirat - Bölcsészettudományi karok

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 196 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 2-1594 Megjelent 484 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az immár közel 70 éves múltra visszatekintő Rorschach-teszt hazánkban és külföldön egyaránt az egyik legismertebb és leggyakrabban alkalmazott pszichológiai személyiségvizsgáló eljárás. Bár az... Tovább

Előszó

Az immár közel 70 éves múltra visszatekintő Rorschach-teszt hazánkban és külföldön egyaránt az egyik legismertebb és leggyakrabban alkalmazott pszichológiai személyiségvizsgáló eljárás. Bár az 50-es évektől kezdődően a pszichometriailag jobban megalapozott kérdőíves technikák (MMPI, CPI, Cattell 16PF, EPQ stb.) esetenként komoly konkurrenciát jelentettek a számára, az iránta való érdeklődés máig nem csökken. Ennek az lehet a magyarázata, hogy a Rorschach-teszt segítségével - a teszt használói szerint - a vizsgált személynek nemcsak egyes izolált személyiségjellemzői tárhatók fel, hanem a teljes személyisége, a maga komplex és működő egészében. Például Mérei (1979:5) szerint a Rorschach-teszt jelzi a viselkedés jellegzetes motivációit, a tárgyakhoz való viszonyulás preferált formáit, a valósághoz való viszonyt, az elaboráció készségét, az indulati feszültségek feldolgozásának módját, a preferált elhárítási mechanizmusokat stb.
Ugyanakkor a tesztet bírálók (velük kapcsolatban részletesen lásd Exner, 1974:3-4) szóváteszik a teszt gyenge prediktív hatékonyságát, az egyes főbb Rorschach-jegyek értelmezésével kapcsolatos negatív vagy ellentmondásos kutatási eredményeket és arra figyelmeztetnek, hogy nagy merészség komplex, dinamikus, átfogó személyiségkép megrajzolására vállalkozni egyetlen Rorschach-jegyzőkönyv alapján, amikor eleddig a tesztnek csak alig néhány mutatójával végeztek statisztikailag korrekt validitásvizsgálatokat, s velük kapcsolatban sem alakult ki még általános egyetértés.
A validálási feladatot különösen nehézzé teszi, hogy a Rorschachtesztet használók még olyan alapvető kritériumokban sem tudtak eddig közös nevezőre jutni, mint a teszt felvételi instrukciói, vagy a válaszok lejelölési módja. Csupán az Egyesült Államokban 5 főbb Rorschach-iskola létezik (Beck, Klopfer, Hertz, Piotrowski, illetve Rapaport-Schafer rendszere; vö. Exner, 1974, 1. fejezet), melyek nemcsak az értelmezésben, hanem az alkalmazott jelölési mutatók tekintetében is lényegesen különböznek egymástól. Hasonló mondható el az európai iskolákról is, ahol elsősorban Bohm (1957), Loosli-Usteri (1958) és Minkowska (1956) rendszerére hivatkozhatunk. A vizsgálati helyzetet, illetve magukat a Rorschach-táblákat módosító változatként említhető meg például a csoportos Rorschach-felvétel, a "checklist Rorschach", a többválasztásos Rorschach (vö. Hertz, 1963), a Holtzman-próba (Holtzman, 1961), valamint a Behn-Rorschach és a Zulliger-teszt (Zulliger, 1941, 1954).
A Rorschach-teszt Magyarországon már 1945 előtt ismertté vált, s ebben nagy szerepe volt Tarcsay Izabellának, aki 1942-ben Zürichben megjelent Rorschach-könyvével külföldön is ismertté tette magát. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
1. Fejezet
A moderátor változók hatásvizsgálatának módszertani jellemzői .. 9
1.1 A vizsgálatba bevont személyek 9
1.2 A vizsgált Rorschach-változók 10
1.3 Az elvégzett matematikai statisztikai elemzések 12
2. Fejezet
A vizsgált moderátor változók, valamint a diagnózis és a feleletszám hatása az egyes Rorschach-változókra az elvégzett matematikai statisztikai elemzések tükrében 17
2.1 Feleletszám és idő mutatók 17
2.2 Area-mutatók 24
2.2.1 Elemi area jegyek 24
2.2.2 A felfogótípus (FT) jegyei 34
2.3 Determinánsok 38
2.3.1 Tiszta formaválaszok 38
2.3.2 Embermozgás válaszok 39
2.3.3 Egyéb mozgásválaszok 43
2.3.4 Kromatikus színválaszok 51
2.3.5 Árnyékolás válaszok 58
2.3.6 Színes árnyékolás válaszok 63
2.3.7 Akromatikus színválaszok 67
2.3.8 Speciális determináns mutatók 69
2.4 Egyes tartalmak és tartalmi mutatók 81
2.5 Gyakorisági mutatók 117
2.6 Különleges reakciók 120
2.6.1 A jelentésadási tudattal kapcsolatos reakciók .. 120
2.6.2 Elakadások 131
2.6.3 Leírások 140
2.6.4 Tapadások 142
2.6.5 Infantilis reakciók 146
2.6.6 Verbalizmusok 149
2.6.7 Paramnéziák 153
2.6.8 Rejtett determinánsok 154
2.6.9 Szenzoros projekciók 157
2.6.10 Elaborációk 158
2.6.11 Paradox reakciók 164
2.6.12 Dezorientációk 167
2.6.13 Defekt reakciók 172
2.6.14 Szexuális válaszok 174
2.6.15 Egyéb különleges reakciók 177
3. Fejezet
Egy új Magyar Rorschach Standard (MARS) kialakítása 184
3.1 Mi is az a standard? 184
3.2 Hogyan nem standardizálhatok a Rorschach-változók? 185
3.3 Normálövezetek kialakítása átlagok és szórások felhasználásával 186
3.4 A Rorschach-feleletszám normálövezetei 190
4. Fejezet
Hogyan használjuk a Melléklet táblázatait? 191
4.1 Instrukciók a Melléklet A) részének használatához 191
4.2 Instrukciók a Melléklet B) részének használatához 191
4.3 Instrukciók a Melléklet C) részének használatához 192
4.4 Instrukciók a Melléklet D) részének használatához 193
Irodalomjegyzék 195

Vargha András

Vargha András műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vargha András könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem