1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A napi munkaidőbeosztás kérdése Budapest általános iskoláiban

Az iskolai "csengetési rend"/Memorandum és tanulmány

Szerző
Budapest
Kiadó: Állami Gyermeklélektani Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 86 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 100 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Az iskolai fegyelem problémáinak kutatására előkészítő vizsgálatokat kezdtünk a pedagógiai gyakorlat színhelyén, két évvel ezelőtt. A fegyelem kérdésének már ez az előkészítő vizsgálata... Tovább

Előszó

Részlet:
"Az iskolai fegyelem problémáinak kutatására előkészítő vizsgálatokat kezdtünk a pedagógiai gyakorlat színhelyén, két évvel ezelőtt. A fegyelem kérdésének már ez az előkészítő vizsgálata olyan objektív tényezőre hívta fel figyelmünket, mint amilyen a napi iskolai munkaidőbeosztás , a "csengetési rend".
A fegyelmezetlenségnek számtalan forrása lehet : a helytelen munkaidőbeosztásból eredő fáradtság azonban, közvetlenül vagy közvetve, majdnem mindig forrása a fegyelem meglazulásának, esetleg teljes felbomlásának.
Kutatásunk eredményeképpen úgy látjuk, hogy nincs biztosítva tanulóink számára a produktív munka alapvető feltétele: a munka- és pihenőidő helyes aránya és - többek között emiatt is - a pihenőidők helyes felhasználásának lehetősége. A meglévő munkaidőbeosztások nem igazodnak a fáradás és regenerálódás tudományosan is megállapított törvényeihez. Az iskolai fegyelem biztosításánál és jelenlegi problémáinak kutatásánál ezek a törvények feltétlenül figyelembe veendők!" Vissza

Tartalom

I, MEMORANDUM
Bevezetés 3
A kutató munka megszervezése és módszere 7
JAVASLATOK
1. Rendezés egységes alapkövetelmények szerint 11
2. Az 5 perces szünet megszüntetése. A minimális szünettartam 11
3. A napi iskolai munka állandó időbeosztásának alapkövetelményei. Alaptípusú csengetési rend 12
4. A pihenőidők /óraközötti szünetek/ felhasználásának módja 16
II. TANULMÁNY a memorandum javaslatainak indokolásával
1. fejezet. A napi iskolai munkaidőbeosztások rendezésének szükségessége egységes alapkövetelmények szerint.
a/ Munkaidőbeosztás és a munka eredménye 21
b/ 100 budapesti általános iskola csengetési rendfajtái 22
e/ Az egymástól eltérő és helytelen iskolai munkaidőbeosztások hatásának távolabbi vonatkozásai 22
d/ A munka időbeli feltételeinek és a rendelkezések realizál hatóságának viszonya 23
e/ A tekintély, a fegyelem és a helyes munkaidőbeosztás kapcsolata 24
f/ A felsőbb ellenőrzés egyszerűbb és hatékonyabb volta egységes munkaidőbeosztás esetén 26
g/ A legfelsőbb szerv intézkedésének szükségessége 28
2. fejezet. A tanítási órák közötti pihenőidők nimális tartama. A 5 perces szünetek kérdése
a/ Minimális szünettartam 30
b/ Az 5 perces szünetek elterjedtsége 100 budapesti iskolában 32
c/ Az 5 perces szünetek gyakorisága a különböző szünethelyeken 34
d/ Az 5 perces szünetek gyakorisága a nagyobb és kisebb óraszámú csengetési
rendekben 36
e/ Az alsó tagozat hátrányosabb szünet viszonyai 37
f/ Az 5 perces szünetek megszüntetésének gyakorlati lehetőségéről 37
II.
3. fejezet „ A. napi iskolai munka állandó időbeosztásának alapkövetelményei
a/ A tanítási órák megközelítően egyforma magas teljesítmény-igénye 40
b/ "Nehéz" tantárgyak gyakorisága az utolsó órakon 100 budapesti iskola órarendjében 41
c/ A teljesítőképesség változása 43
d/ A magasabbrendű idegműködés fáradt-jelenségei főbb vonásokban 45
e/ Az élettani folyamatok napi periodicitása 50
f/ Fáradás a fejlődés korában 52
g/ A csengetési rendet alkotó óra- és szünettartamok sorának általános képe 100 budapesti iskolánál 55
h/ A teljesítőképesség egyenletesebbé tétele fokozatosan változtatott óra- és szünettartamokkal. 57
l/ Adatok a nagyszünetekről 100 budapesti általános iskolára vonatkoztatva 60
j/ A tanítási órák teljesítménybeli értékének egyenletesebbé tétele a nagyszünetek segítségével 82
k/ A 45 perces tanítási órák általánosításának szükségessége 66
4 fejezet A pihenőidők tartamának és felhasználási módjának kapcsolata a tényleges pihenési értékük szempont 69
FÜGGELÉK /Táblázatok/
1. táblázat. Az adatszolgáltató 100 iskola megoszlása
Budapest területén és kerületei között 79
2. táblázat. Létszámok, tanulócsoportok száma, osztálysűrűség-átlagok 79
3. táblázat. 100 iskola 106 délelőtti csengetési rendváltozata maximális óraszámmal 80
4. táblázat. 100 iskola 103 délutáni csengetési rendváltozata maximális óraszámmal. 81
5. táblázat. A csengetési rendek tartam-sor változatai azonos össztartamon belül 85
6. táblázat. A különböző tartamú tanítási órák és szünetek összesítő gyakorisági
táblázata 83
7. táblázat. A váltakozás fajtái 100 iskolánál 84
8. táblázat. „A csengetési rend-változatok szünperc-megterhelési hányados-sora 85

Várnagy László

Várnagy László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Várnagy László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem