A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nagykőrösi Arany János Református Gimnázium története 1896-1996

Szerző
Nagykőrös
Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye: Nagykőrös
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 176 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-650-658-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jó szívvel ajánlom a nagykőrösi, de országos szempontból is jelentős művet az Olvasónak. Az Arany János Református Gimnázium története a város történetének lényeges része: az intézmény közel 450... Tovább

Előszó

Jó szívvel ajánlom a nagykőrösi, de országos szempontból is jelentős művet az Olvasónak. Az Arany János Református Gimnázium története a város történetének lényeges része: az intézmény közel 450 éves működésével hozzájárult Nagykőrös országos hírűvé válásához.
A nagykőrösi gimnáziumot méltán sorolhatjuk azok közé a legnagyobb jelentőségű vidéki iskolák közé, mint a debrecenit, a patakit, a pápait, amelyeknek hatása az egész országra kisugárzott, nem egy világhírességet nevelve a magyar kultúra és a magyar gazdaság számára. A könyv a millenniumtól a millecentenáriumig az iskola utóbbi száz esztendejének történetét ismerteti, Tóth Tibor - volt kollégám - avatott tollából.
Meghatódva gondolok arra, hogy ennek a száz évnek csaknem a felét, 44 esztendőt, együtt »éltem« a gimnáziummal: 8 évet tanulóként, 2 évet tanárjelöltként és 34 évet tanárként.
Kimondhatatlanul sokat köszönhetek szeretett iskolámnak, s magam is nagyon jól ismerem az itt leírt 100 esztendő történéseit. Tóth Tibor munkája folytatása Adám Gerzson és Joó Imre könyvének, melynek címe: „A nagy-kőrösi ev. ref. Főgymnasium története", s amely 1896-ban jelent meg a nagykőrösi református egyháztanács kiadásában 320 oldalon.
Tóth Tibor iskolatörténete eltér az Ádám-Joó-féle feldolgozástól. Elsősorban stílusában, ami természetesen következik a közben eltelt időből. Ennél fontosabb különbség azonban az a módszer, amellyel a szerző láttatja a magyar társadalom újabb és újabb igényeit az oktató-nevelő munka iránt. Vagy az, ahogyan elemzi az új kívánságokat kiváltó okokat, illetve az elvárások teljesítésére bevezetett új módozatokat, az iskola azon kísérleteit, amelyekkel a társadalom igényeit óhajtotta teljesíteni. A mű nem hallgatja el a változások olykori kudarcait, és bemutatja a talpra állásokat és az országosan kiváló eredményeket is. Vissza

Tartalom

Bevezető (Páhán István:) 5
Visszatekintés a millenium előtti időkre 7
Felépül az új gimnázium 13
Az iskolai munka felvirágzása 17
Hat nehéz esztendő 25
Vissza a háború előtti szintre 31
A Bánóczy-korszak 39
A II. világháború következményei az iskolában 53
Az államosított gimnázium első évei 61
Az 56-os forradalom a gimnáziumban 67
A 400. tanév 69
Az Arany János Emlékmúzeum 71
A hatvanas évek időszaka 75
A korszak aranykora: a tagozatos gimnázium 77
Egy sikertelen kísérlet 83
A felújítás és a szaktantermes oktatás bevezetése 85
Óvónői szakközépiskola indítása 91
A fakultációs oktatás Nagykőrösön 97
Kísérlet a tagozatos osztályok visszaállítására 101
A rendszerváltás után 103
A gimnázium visszakerülése az egyházhoz 107
Az iskola működése a táblacsere után 111
Ami a tanítási órán kívül történt az utolsó ötven évben 119
Az iskola internátusáról 125
A gimnázium könyvtára 131
Néhány szó a felsőoktatásról 135
A gimnázium tantestületének tagjai 137
Felhasznált forrásanyag 141
Jegyzetek 142
A 100 év érettségi vizsgát tett tanulói 145
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem