Előszó az első magyar kiadáshoz | 15 |
Bevezető | 18 |
Gyermekkori betegségek és tüneteik | |
Fájdalommal járó állapotok | 26 |
Fejfájás | 27 |
Fogzási fájdalom | 33 |
Fülfájás | 33 |
"Fáj a szemem!": a kötőhártya-gyulladás | 36 |
Torokfájás | 38 |
Mellkasi fájdalmak | 42 |
Hasfájás | 43 |
Mozgáskor jelentkező fájdalmak | 52 |
Egyéb gondok | 53 |
Egy s más az elsősegélynyújtásról és a balesetmegelőzésről | 56 |
Lelki fájdalmak | 64 |
A láz és kezelése | 66 |
Jellegzetes példák | 66 |
Általános megítélése és kezelése | 68 |
Veszélyesek-e a lázgörcsök? | 70 |
A lázról embertani szemszögből | 72 |
Légzési akadályok | 78 |
Nátha | 78 |
Hurutos fertőzések, influenza, nátha | 80 |
"Nagymandulák" (adenoid vegetációk) | 83 |
Szénanátha | 84 |
Az alsó légutak megbetegedései | 85 |
A légzés a lelki érzékenység tükre | 97 |
Hányás, hasmenés és szorulás | 100 |
Hányás és hasmenés a csecsemőkorban | 100 |
Hányás és hasmenés a kisgyermekkorban | 104 |
A krónikus szorulás | 106 |
Néhány gondolat az emésztés folyamatáról | 108 |
Bőrjelenségek és bőrbetegségek | 109 |
A csecsemő anyajegyei | 109 |
Sárgaság | 111 |
Kölescsomók | 111 |
Koszmó | 111 |
Pattanások az arcon az első hetekben | 112 |
Seborrhoeás bőrgyulladás | 112 |
Krónikus endogén ekcéma (atópiás dermatitisz vagy neurodermatitisz) | 113 |
Márványozott bőr | 116 |
Arcpír | 117 |
Sápadtság | 118 |
Köldökgyulladások | 118 |
A kis csecsemő gennyes pattanásai és hólyagocskái | 119 |
Mit tegyünk, ha kipállik, begyullad, kisebesedik a gyerek feneke a pelenka alatt? (pelenkadermatitisz) | 120 |
Gombás betegségek | 122 |
Gennyes bőrgyulladások | 126 |
Az ún. "vérmérgezés" | 128 |
Lázhólyagocskák | 128 |
Leégés a napon | 128 |
Rovarcsípések és élősködők (paraziták) | 130 |
Szemölcsök | 132 |
Allergiás bőrreakciók | 133 |
Az úgynevezett gyermekbetegségek | 136 |
A kanyaró | 137 |
A rózsahimlő (rubeola) | 140 |
A skarlát | 141 |
A háromnapos láz | 143 |
Egyéb kiütésekkel járó fertőzések | 144 |
A diftéria | 144 |
A Pfeiffer-féle mirigyláz (mononucleosis infectiosa) | 145 |
A bárányhimlő (varicella) | 145 |
A mumpsz | 147 |
A szamárköhögés (pertussis) | 148 |
A fekélyes szájgyulladás szájpenész) | 151 |
A hepatitisz (fertőző májgyulladás) | 152 |
Mi a gyermekbetegségek értelme? | 152 |
Etikai nézőpontok | 163 |
A házipatika kérdéséről | 164 |
A hirtelen csecsemőhalál (bölcsőhalál) | 165 |
Betegségmegelőzés | 170 |
Lelki síkon | 170 |
Higiénia által | 173 |
Edzéssel és éghajlatváltoztatással | 175 |
Ritmusossággal | 177 |
Védőoltásokkal | 177 |
Allergiás reakciók, mint civilizációs betegségek | 201 |
Az immunválasz, mint tanulási folyamat | 201 |
A tanulékonyság, mint betegségmegelőzés | 204 |
Gyakorlati következmények | 207 |
AIDS - korunk egy betegsége | 209 |
Fellépése és terjedése | 209 |
Mi a betegség korunk emberéhez szóló üzenete? | 211 |
Hogyan előzhetjük meg az AIDS-et? | 214 |
A fogyatékos és krónikusan beteg gyerekekkel való törődésről (gyermek a kórházban) | 216 |
"Családtervezés" - tudjuk-e, hogy mit teszünk? | 225 |
Testvérek sora és a szülő-gyermek kapcsolat | 225 |
Fogamzásszabályozás | 228 |
Humángenetika és a születés előtti diagnosztika módszerei | 233 |
Az egészséges fejlődés alapfeltételei | |
Az első hónapok | 238 |
A születést követő első benyomásaink | 239 |
A szoptatás kezdete | 241 |
Az első érzéki benyomások | 242 |
A pelenkázás módja és következményei | 251 |
Mosdatás, fürdetés, ápolószerek | 255 |
Mi szól a lefátyolozott bölcső mellett? | 256 |
Melyek a megfelelő közlekedési eszközök? | 257 |
A csecsemőkortól a kisgyermekkorig | 259 |
A napirendről | 259 |
Szobatisztaságra nevelés | 261 |
Ruhácskák és az első cipők | 263 |
Kívánatos-e a csecsemő úsztatása és tornáztatása? | 266 |
"Börtön"-e a hempergő és a rácsos ágy? | 267 |
A gyermekszoba kialakításáról | 271 |
Hová utazzunk a szünidőben? | 274 |
Az életkornak megfelelő játékokat adjunk! | 275 |
A szűrővizsgálatokról | 280 |
A gyermek fejlődése és szociális környezete | 281 |
A látni tanulás | 283 |
A járni tanulás | 289 |
A beszélni tanulás | 294 |
A gondolkodni tanulás | 308 |
A járni, beszélni és gondolkodni tanulás - a fejlődés lépései gyermek- és felnőttkorban | 316 |
A játszópajtásokról | 319 |
Az óvoda nyújtotta lehetőségek | 320 |
Mikor "óvodaérett" a gyermekem? | 322 |
Iskolaérett-e a gyermekem? | 323 |
A táplálás kérdéseiről | 328 |
A szoptatás | 328 |
Hozzáetetés (keverttejes táplálás) | 334 |
A nem szoptatott csecsemők táplálása | 335 |
Amit az egyes élelmiszerekről tudni érdemes | 350 |
Megvédenek-e a fluoridok a fogszuvasodástól? | 371 |
A rachitisz (az angolkór) | 375 |
Hogyan előzhetjük meg a rachitiszt? | 376 |
A gyógyszeres rachitisz-megelőzés problémái | 379 |
A D3-vitamin hatásmódjának megértéséhez | 382 |
A rachitisz embertani jelentősége | 382 |
A nevelés mint terápia | |
Pedagógiai alapelemek | 386 |
Az anyai és az apai elem jelentősége a nevelésben | 386 |
A gyermeki vérmérséklet felismerése és gondozása | 398 |
Kell-e a vallásos neveltetés a gyermekeknek? | 410 |
Az akaratról, büntetés és jutalmazás kettősségében | 423 |
Felvilágosítás - a gyerekek, vagy a szülők problémája? | 433 |
Szabadságra nevelés | 446 |
Megtanulhatunk-e jó gyermeknevelővé válni? | 485 |
A gyermeki fejlődés betegséggel határos zavarai | 493 |
Alvászavarok | 493 |
"Semmit sem eszik a gyerekem!" | 502 |
Ágybavizelés | 504 |
A bekakilásról | 508 |
Cumizás | 509 |
Körömrágás és -pattogtatás | 511 |
Ártalmatlan kényszeres cselekvések | 512 |
Párnaütögetés és himbálódzás | 512 |
Mozgási nyugtalanság, tikkek | 513 |
Önkielégítés | 517 |
Szemtelenség | 517 |
Evési kényszer (bulémia) és kóros étvágytalanság (anorexia) | 519 |
Káros környezeti hatások | 522 |
Televízió és videó a gyerekkorban | 522 |
Képregények | 528 |
Az érzékek túlterhelése (ingeráradat) | 533 |
Korai intellektuális nevelés | 534 |
Számítógépes játékok | 537 |
Alkohol és kábítószerek: a szenvedélybetegségek problémájának megértéséhez | 538 |
Lelki sérülések | 543 |
A környezet radioaktív szennyezettségének problémájához | 548 |
Függelék (részletes jegyzékkel) | 557 |
A házi betegápolás külsőleg alkalmazható módszerei | |
Kötési útmutatók | |
Növekedési táblázatok | |
Fontos információk | |