Előszó
Nád nélkül szinte elképzelhetetlenek tavaink, mocsaraink, folyóink. Aki nézte a viharban bókoló nádbugákat, aki nyugalmat merített a végeláthatatlan nádtengerből, a nádszálak geometriájából, a víz lusta loccsanásaiból, aki egyszer hallotta tavaszi nádasban a cserregő, fütyülő, pirregő, susogó zizegő hangokat, aki látta, hogyan választja el a napfényben fürdő nádas aranybarnája a kék eget a szikrázó jégtől, aki gyermekkorában nádsípot, nádcsónakot készített, aki szereti a nádtetős házakat, az tudja, miért féltse nádasainkat. Ebben a könyvben azokat az állatfajokat mutatjuk be, amelyek számára ennél is több a nádas: életük egyetlen lehetséges helyszíne. Ezek az állatok a náddal, egymással és velünk, emberekkel bonyolult kapcsolatrendszerben, összefüggésben vannak. Mennél többet tudunk e kapcsolatokról, annál több esélyünk van arra, hogy megvédjük a nádasokat.
A vizes élőhelyek, nádasaikkal együtt, az egész földkerekségen veszélyben, eltűnőben vannak. A nádasok egy része még a nagy, állandó vizű tavakban is pusztul. Fontos hát, hogy tudjuk a pusztulás okait, ismerjük az emberi beavatkozások következményeit.
A Magyar Természettudományi Múzeum Állattárának kutatói 1985-ben kezdtek a nádasok rovarvilágának kutatásába. A nádasok szépsége, az állatok sokfélesége, a nádasban vagy akár egyetlenegy nádszálon kialakult és könnyedén megfigyelhető ökológiai kapcsolatok bonyolult és érzékeny szövevénye a nádasok vizsgálatát leírhatatlanul vonzó feladattá teszi. Figyelmünk fokozatosan arra irányult, hogy megértsük, leírjuk: a nádasok egy sajátságos, diverz, csakis a nádasban létezhető állategyüttest tartanak fenn. A sok új adat, az érdekes összefüggések feltárása nyomán született a gondolat: adjuk közre nádasok állatvilágára vonatkozó hazai kutatások eredményeit.
Szolgálja ez a kötet a természetvédelem szakembereit és azokat a nádgazdákat, akik tudni akarják, különféle beavatkozásuknak milyen hatása lesz az állatokra, azokat a kutatókat, akik a nádasokkal, nádasokban élő állatokkal foglalkoznak vagy akik ökológiai kapcsolatok megismerésére vágynak! Szolgálja azokat a tanárokat, egyetemeken, főiskolákon, középiskolákban, akik az itt leírt sok példa, adat, didaktikus ábra segítségével oktatni akarnak! Szolgálja végül mindazokat, természetvédőket, horgászokat, természetjárókat, érdeklődőket, akikben érthető kíváncsiság él a mindig kissé rejtelmes nádasok iránt!
Vissza