1.067.049

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A művészi grafika technikái

A nyomtatott grafika eljárásainak és történetének kézikönyve

Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Corvina
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 200 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-13-1717-X
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes reprodukciókat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Könyvünk megnyitja az olvasó előtt a grafikus műhelyét, hogy ott, a művész munkáját lépésről lépésre követve, vele együtt élhesse át az alkotás kalandját. Ily módon könnyen és élményszerűen közelíthető meg a művészi grafika lényege és számos technikai törvényszerűsége. Szakember ír saját munkájáról, amelynek minden mozzanatát, technológiájának összes apró részletét kiválóan ismeri, így a könyv hasznos vezérfonal azok számára, akik maguk is meg szeretnék próbálkozni a nyomtatott grafika művelésével, de azoknak is, akik már némi jártasságot szereztek benne. Áttekinthetően csoportosított, szemléletes, rövid fejezetek ismertetik az utóbbi ötszáz év során a magasnyomás, mélynyomás, síknyomás és szitanyomás elnevezés alatt általánossá vált grafikai technikát.
A reprodukciók a művészi grafika legjobb példáit mutatják be, és a hozzájuk fűzött magyarázatok azt is elárulják, milyen technikai eljárást alkalmazott a művész. Nem feledkezik meg a könyv a grafikai műhely legszükségesebb... Tovább

Fülszöveg

Könyvünk megnyitja az olvasó előtt a grafikus műhelyét, hogy ott, a művész munkáját lépésről lépésre követve, vele együtt élhesse át az alkotás kalandját. Ily módon könnyen és élményszerűen közelíthető meg a művészi grafika lényege és számos technikai törvényszerűsége. Szakember ír saját munkájáról, amelynek minden mozzanatát, technológiájának összes apró részletét kiválóan ismeri, így a könyv hasznos vezérfonal azok számára, akik maguk is meg szeretnék próbálkozni a nyomtatott grafika művelésével, de azoknak is, akik már némi jártasságot szereztek benne. Áttekinthetően csoportosított, szemléletes, rövid fejezetek ismertetik az utóbbi ötszáz év során a magasnyomás, mélynyomás, síknyomás és szitanyomás elnevezés alatt általánossá vált grafikai technikát.
A reprodukciók a művészi grafika legjobb példáit mutatják be, és a hozzájuk fűzött magyarázatok azt is elárulják, milyen technikai eljárást alkalmazott a művész. Nem feledkezik meg a könyv a grafikai műhely legszükségesebb berendezési tárgyainak ismertetéséről sem. Végül az utolsó fejezet a művészi grafika gyűjtőinek ad gyakorlati tanácsokat, hogyan tárolják szakszerűen lapjaikat, hogyan fogjanak hozzá a mű korának és alkotójának meghatározásához és milyen ismertetőjegyekből következtessenek egy-egy nyomatnál az alkalmazott technikára.
Kézikönyvünket mindenekelőtt a művésznövendékek, a gyakorló művészek és a műgyűjtők figyelmébe ajánljuk. Vissza

Tartalom

Előszó8
Általános fogalmak és alapelvek10
Mi a grafika?11
Eredeti és reprodukciós grafika11
Eredeti Grafika11
Eredeti reprodukció11
Reprodukciós grafika11
Szabad és alkalmazott grafika11
Nyomtatás, nyomóforma, nyomat12
A nyomat állapota12
A nyomatok szignálása13
A nyomatok kiadása és számuk korlátozása14
A színes grafika14
A nyomdafestékek16
A nyomópapír19
Az eredeti nyomtatott grafika különféle technikái19
A magasnyomás21
A magasnyomásra szolgáló formák előkészítésének és megmunkálásának technológiája22
A kőmetszet23
A fametszet (lapdúc)23
A lapdúc-metszés fejlődése23
A lapdúc-metszés techikája32
A faforma előkészítése32
Az előrajzolás33
A metszés34
A fametszet (xilográfia)39
A harántdúc-vésés fejlődése39
A harántdúc-vésés technikája41
A faforma előkészítése41
A rajz átvitele41
A vésés (gravírozás)42
A fotoxilográfia46
Krétalapok vésése47
A linóleummetszet és linóleumvéset48
A poncolt ércmetszet (vertlap)50
A fémmetszet (fémvéset)50
Az ólommetszet51
Az eredeti cinkográfia51
A magasnyomás technológiája52
A kézi nyomtatás53
A gépi nyomtatás54
Magasnyomás réznyomó sajtón57
Magasnyomás litográfiai sajtón57
Hibás Nyomatok59
A színes magasnyomás59
A tónusos fametszet (chiaroscuro)60
A színes fametszet60
Nyomtatás olajfestékkel61
Nyomtatás vízfestékekkel61
A színek illesztésének pontossága (össznyomat)61
Különleges magasnyomási eljárások61
Az anyagnyomtatás (montázsnyomtatás)62
Természeti tárgyak lenyomatai62
A frottázs63
A dombornyomat63
A mélynyomás65
A mélynyomásra szolgáló formák előkészítésének és megmunkálásának technológiája66
Mélynyomású metszetek67
A rézmetszet67
A rézmetszet fejlődése67
A rézmetszés technikája68
A fémlemez előkészítése a metszéshez68
A rajz átvitele69
A metszés70
Az acélmetszet74
A pontozásos metszet74
A sajtolt vagy poncolt metszet80
A hidegtű-technika80
A ceruza- vagy kréta modorú metszetek84
A borzolás (mezzotinto)85
A lemez felborzolása85
A mezzotinto rajzolás88
A mélynyomásos karc88
Vonalas karc szilárd alapozórétegbe90
A karc fejlődése90
A karcolás technikája91
A fémlemez előkészítése91
Az alapozóanyag előkészítése91
A szilárd alapozóanyag92
Az alapozóanyag felvitele93
Az előrajzolás és a rajz átvitele az alapozórétegre97
A rajz bekarcolása az alapozórétegbe97
A raz maratása99
A marófolyadék100
A rajz differenciálása maratással103
A pontozó modoró karc107
A ceruza- és kréta modorú karc107
A szemcsés vonalas karc108
A lágy alapozóanyagba készült karc (lágy-alap, vernis mou)108
A lemez és az alapozóanyag előkészítése108
Az alapozóanyag felvitele 108
A rajz átvitele109
Rajzolás az alapozóanyagra109
A maratás110
A maratott rajz javítása110
Karcolás törékeny alapozóanyagra111
Az alapozóanyag előkészítése és felvitele111
A rajzolás technikája111
A maratás111
A szemcsés karc vagy aquatinta (froltmaratás)112
A lemez előkészítése aquatintához112
A lemez beporozása113
A szemcsék megolvasztása114
Másfajta aquatinta-szemcsék114
A rajz felvitele117
Aquatinta vonalas rajz nélkül118
Aquatinta vonalas rajzzal119
Aquatinta egyszeri maratással119
Az aquatinta maratása120
A maratási idők120
Aquatinta kaparásos technikával121
A kréta modorú karc (fényérzékeny aszfalt alkalmazásával)121
A kifedéses technikával készült karc (reservage)122
A tinta-reservage122
A pozitív tempera-reservage122
A negatív tinta-reservage122
A negatív tus-reservage122
A negatív kréta-reservage122
Az olaj-reservage122
A lavírozott karc124
A ragadós alapozóréteg124
Lavírozás rézen marópasztával125
Lavírozás horganyon125
Lavírozás olajfestékkel125
A negatív lavírozás125
A közvetlen karc125
A heliogravür126
Az eredeti eljárás126
Különböző mélynyomó technikák kombinálása126
A mélynyomás technológiája127
A nyomtatáshoz szükséges berendezés127
A festék127
A lemez festékezése127
A réznyomó-papír127
Mélynyomásnál adódó fogyatékosságok128
A színes mélynyomás129
A két- és többszínű nyomás130
A zieglerográfia (színes- lágy-alap)130
A réznyomó festékek131
A papír belehelyezése131
A magas- és mélynyomás kombinációja132
Az úgynevezett kombinált technika133
A domború mélynyomás133
A síknyomás133
A síknyomó formák előkészítésének és megmunkálásának technológiája139
A kőrajz139
A litográfia fejlődése139
A litográfia technikája139
A litográfiai kő140
A kő csiszolása141
A kő simítása141
A kő szemcsézése144
A rajz felvitele144
A rajzolás technikája144
A toll-litográfia144
Az ecsettechnika144
A pontozásos tecnika145
A fröcsköléses technika145
Az úgynevezett kő-qauatinta145
A litográfiai reservage145
A krétalitográfia147
A törléses technika147
A ceruzatechnika148
A tampontechnika149
A tampontechnika149
A lavírozott ligtográfia150
A litográfiai kaparásso technika (mezzotinto kövön)151
Az átnyomásos litográfia (autográfia)153
Az autográfiai papír előkészítése153
Preparálás keményítővel154
Preparálás temperával154
A rajz átnyomása156
Az átnyomás egyéb formái157
A fotolitográfia159
A kő megmunkálásának segédeszközei161
A kőrajz preparálása163
A munka menete163
A kő preparálására szolgáló vegyszerek164
A rajz javítása a kő preparálása után165
A sík- és mélynyomás kombinációja166
A metszet hatású litográfia (kőmetszet)166
A karc hatású litográfia (kőkarc)167
A színes síknyomás168
Az alányomás169
A tónusos litográfia169
A színes litográfia170
A papír behelyezése170
A litográfiai nyomtatás technológiája172
A litográfiai műhely173
A nyomtatás művelete174
További síknyomó technikák176
Az algráfia (alumíniumnyomás)177
A művészi ofszetnyomás177
A rajz preparálása178
Az ofszetnyomás178
A fénynyomás179
A szitanyomás181
A szitanyomás fejlődése182
Szerigráfia183
A szerigráfiai nyomóformák előkészítésének és megmunkálásának technológiája183
A keret elkészítése184
A szitaszövetek fajtái184
A szitaszövet fejlesztése és rögzítése185
A sablonkészítés186
A kifedéses technika186
A kimosásos technika186
A kivágásos technika186
Fényérzékeny rétegek alkalmazásának technikája (fototecnikai sablonok)186
A fényérzékeny szelatin-réteg188
A fényérzékeny polivinilalkohol-réteg188
A másolás188
Az előhívás188
A szerigráfiai nyomtatás technológiája189
A nyomtatáshoz szükséges berendezések189
A szitanyomat-lehúzóléc189
A szitanyomó festékek189
A nyomtatás menete190
A sablonok eltávolítása190
A grafikai technikák határterületei191
Festői elemek a grafikai technikában191
A sablonfestészet (Pochoir)191
A monitípia191
A fotográfia a grafikai technikában192
A fotográfiai nyomatok193
Az üvegkarc (cliché-verre)193
Tanácsok gyűjtőknek194
A grafikai lapok tárolása194
A grafikák keretezése194
A grafikák meghatározása194
A grafikai technikák megkülönböztetése195
Irodalom196
A reprodukált grafikai művek jegyzéke197
A legjelentősebb grafikai közgyűjtemények199
Névmutató200
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A művészi grafika technikái A művészi grafika technikái A művészi grafika technikái A művészi grafika technikái A művészi grafika technikái
Állapot:
18.000 ,-Ft
144 pont kapható
Kosárba