Előszó | 8 |
Általános fogalmak és alapelvek | 10 |
Mi a grafika? | 11 |
Eredeti és reprodukciós grafika | 11 |
Eredeti Grafika | 11 |
Eredeti reprodukció | 11 |
Reprodukciós grafika | 11 |
Szabad és alkalmazott grafika | 11 |
Nyomtatás, nyomóforma, nyomat | 12 |
A nyomat állapota | 12 |
A nyomatok szignálása | 13 |
A nyomatok kiadása és számuk korlátozása | 14 |
A színes grafika | 14 |
A nyomdafestékek | 16 |
A nyomópapír | 19 |
Az eredeti nyomtatott grafika különféle technikái | 19 |
A magasnyomás | 21 |
A magasnyomásra szolgáló formák előkészítésének és megmunkálásának technológiája | 22 |
A kőmetszet | 23 |
A fametszet (lapdúc) | 23 |
A lapdúc-metszés fejlődése | 23 |
A lapdúc-metszés techikája | 32 |
A faforma előkészítése | 32 |
Az előrajzolás | 33 |
A metszés | 34 |
A fametszet (xilográfia) | 39 |
A harántdúc-vésés fejlődése | 39 |
A harántdúc-vésés technikája | 41 |
A faforma előkészítése | 41 |
A rajz átvitele | 41 |
A vésés (gravírozás) | 42 |
A fotoxilográfia | 46 |
Krétalapok vésése | 47 |
A linóleummetszet és linóleumvéset | 48 |
A poncolt ércmetszet (vertlap) | 50 |
A fémmetszet (fémvéset) | 50 |
Az ólommetszet | 51 |
Az eredeti cinkográfia | 51 |
A magasnyomás technológiája | 52 |
A kézi nyomtatás | 53 |
A gépi nyomtatás | 54 |
Magasnyomás réznyomó sajtón | 57 |
Magasnyomás litográfiai sajtón | 57 |
Hibás Nyomatok | 59 |
A színes magasnyomás | 59 |
A tónusos fametszet (chiaroscuro) | 60 |
A színes fametszet | 60 |
Nyomtatás olajfestékkel | 61 |
Nyomtatás vízfestékekkel | 61 |
A színek illesztésének pontossága (össznyomat) | 61 |
Különleges magasnyomási eljárások | 61 |
Az anyagnyomtatás (montázsnyomtatás) | 62 |
Természeti tárgyak lenyomatai | 62 |
A frottázs | 63 |
A dombornyomat | 63 |
A mélynyomás | 65 |
A mélynyomásra szolgáló formák előkészítésének és megmunkálásának technológiája | 66 |
Mélynyomású metszetek | 67 |
A rézmetszet | 67 |
A rézmetszet fejlődése | 67 |
A rézmetszés technikája | 68 |
A fémlemez előkészítése a metszéshez | 68 |
A rajz átvitele | 69 |
A metszés | 70 |
Az acélmetszet | 74 |
A pontozásos metszet | 74 |
A sajtolt vagy poncolt metszet | 80 |
A hidegtű-technika | 80 |
A ceruza- vagy kréta modorú metszetek | 84 |
A borzolás (mezzotinto) | 85 |
A lemez felborzolása | 85 |
A mezzotinto rajzolás | 88 |
A mélynyomásos karc | 88 |
Vonalas karc szilárd alapozórétegbe | 90 |
A karc fejlődése | 90 |
A karcolás technikája | 91 |
A fémlemez előkészítése | 91 |
Az alapozóanyag előkészítése | 91 |
A szilárd alapozóanyag | 92 |
Az alapozóanyag felvitele | 93 |
Az előrajzolás és a rajz átvitele az alapozórétegre | 97 |
A rajz bekarcolása az alapozórétegbe | 97 |
A raz maratása | 99 |
A marófolyadék | 100 |
A rajz differenciálása maratással | 103 |
A pontozó modoró karc | 107 |
A ceruza- és kréta modorú karc | 107 |
A szemcsés vonalas karc | 108 |
A lágy alapozóanyagba készült karc (lágy-alap, vernis mou) | 108 |
A lemez és az alapozóanyag előkészítése | 108 |
Az alapozóanyag felvitele | 108 |
A rajz átvitele | 109 |
Rajzolás az alapozóanyagra | 109 |
A maratás | 110 |
A maratott rajz javítása | 110 |
Karcolás törékeny alapozóanyagra | 111 |
Az alapozóanyag előkészítése és felvitele | 111 |
A rajzolás technikája | 111 |
A maratás | 111 |
A szemcsés karc vagy aquatinta (froltmaratás) | 112 |
A lemez előkészítése aquatintához | 112 |
A lemez beporozása | 113 |
A szemcsék megolvasztása | 114 |
Másfajta aquatinta-szemcsék | 114 |
A rajz felvitele | 117 |
Aquatinta vonalas rajz nélkül | 118 |
Aquatinta vonalas rajzzal | 119 |
Aquatinta egyszeri maratással | 119 |
Az aquatinta maratása | 120 |
A maratási idők | 120 |
Aquatinta kaparásos technikával | 121 |
A kréta modorú karc (fényérzékeny aszfalt alkalmazásával) | 121 |
A kifedéses technikával készült karc (reservage) | 122 |
A tinta-reservage | 122 |
A pozitív tempera-reservage | 122 |
A negatív tinta-reservage | 122 |
A negatív tus-reservage | 122 |
A negatív kréta-reservage | 122 |
Az olaj-reservage | 122 |
A lavírozott karc | 124 |
A ragadós alapozóréteg | 124 |
Lavírozás rézen marópasztával | 125 |
Lavírozás horganyon | 125 |
Lavírozás olajfestékkel | 125 |
A negatív lavírozás | 125 |
A közvetlen karc | 125 |
A heliogravür | 126 |
Az eredeti eljárás | 126 |
Különböző mélynyomó technikák kombinálása | 126 |
A mélynyomás technológiája | 127 |
A nyomtatáshoz szükséges berendezés | 127 |
A festék | 127 |
A lemez festékezése | 127 |
A réznyomó-papír | 127 |
Mélynyomásnál adódó fogyatékosságok | 128 |
A színes mélynyomás | 129 |
A két- és többszínű nyomás | 130 |
A zieglerográfia (színes- lágy-alap) | 130 |
A réznyomó festékek | 131 |
A papír belehelyezése | 131 |
A magas- és mélynyomás kombinációja | 132 |
Az úgynevezett kombinált technika | 133 |
A domború mélynyomás | 133 |
A síknyomás | 133 |
A síknyomó formák előkészítésének és megmunkálásának technológiája | 139 |
A kőrajz | 139 |
A litográfia fejlődése | 139 |
A litográfia technikája | 139 |
A litográfiai kő | 140 |
A kő csiszolása | 141 |
A kő simítása | 141 |
A kő szemcsézése | 144 |
A rajz felvitele | 144 |
A rajzolás technikája | 144 |
A toll-litográfia | 144 |
Az ecsettechnika | 144 |
A pontozásos tecnika | 145 |
A fröcsköléses technika | 145 |
Az úgynevezett kő-qauatinta | 145 |
A litográfiai reservage | 145 |
A krétalitográfia | 147 |
A törléses technika | 147 |
A ceruzatechnika | 148 |
A tampontechnika | 149 |
A tampontechnika | 149 |
A lavírozott ligtográfia | 150 |
A litográfiai kaparásso technika (mezzotinto kövön) | 151 |
Az átnyomásos litográfia (autográfia) | 153 |
Az autográfiai papír előkészítése | 153 |
Preparálás keményítővel | 154 |
Preparálás temperával | 154 |
A rajz átnyomása | 156 |
Az átnyomás egyéb formái | 157 |
A fotolitográfia | 159 |
A kő megmunkálásának segédeszközei | 161 |
A kőrajz preparálása | 163 |
A munka menete | 163 |
A kő preparálására szolgáló vegyszerek | 164 |
A rajz javítása a kő preparálása után | 165 |
A sík- és mélynyomás kombinációja | 166 |
A metszet hatású litográfia (kőmetszet) | 166 |
A karc hatású litográfia (kőkarc) | 167 |
A színes síknyomás | 168 |
Az alányomás | 169 |
A tónusos litográfia | 169 |
A színes litográfia | 170 |
A papír behelyezése | 170 |
A litográfiai nyomtatás technológiája | 172 |
A litográfiai műhely | 173 |
A nyomtatás művelete | 174 |
További síknyomó technikák | 176 |
Az algráfia (alumíniumnyomás) | 177 |
A művészi ofszetnyomás | 177 |
A rajz preparálása | 178 |
Az ofszetnyomás | 178 |
A fénynyomás | 179 |
A szitanyomás | 181 |
A szitanyomás fejlődése | 182 |
Szerigráfia | 183 |
A szerigráfiai nyomóformák előkészítésének és megmunkálásának technológiája | 183 |
A keret elkészítése | 184 |
A szitaszövetek fajtái | 184 |
A szitaszövet fejlesztése és rögzítése | 185 |
A sablonkészítés | 186 |
A kifedéses technika | 186 |
A kimosásos technika | 186 |
A kivágásos technika | 186 |
Fényérzékeny rétegek alkalmazásának technikája (fototecnikai sablonok) | 186 |
A fényérzékeny szelatin-réteg | 188 |
A fényérzékeny polivinilalkohol-réteg | 188 |
A másolás | 188 |
Az előhívás | 188 |
A szerigráfiai nyomtatás technológiája | 189 |
A nyomtatáshoz szükséges berendezések | 189 |
A szitanyomat-lehúzóléc | 189 |
A szitanyomó festékek | 189 |
A nyomtatás menete | 190 |
A sablonok eltávolítása | 190 |
A grafikai technikák határterületei | 191 |
Festői elemek a grafikai technikában | 191 |
A sablonfestészet (Pochoir) | 191 |
A monitípia | 191 |
A fotográfia a grafikai technikában | 192 |
A fotográfiai nyomatok | 193 |
Az üvegkarc (cliché-verre) | 193 |
Tanácsok gyűjtőknek | 194 |
A grafikai lapok tárolása | 194 |
A grafikák keretezése | 194 |
A grafikák meghatározása | 194 |
A grafikai technikák megkülönböztetése | 195 |
Irodalom | 196 |
A reprodukált grafikai művek jegyzéke | 197 |
A legjelentősebb grafikai közgyűjtemények | 199 |
Névmutató | 200 |