1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A munkaszervezés tanitásának módszertana

Kézirat

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A jelen kötetet "A munkaszervezés tanításának módszertana" címmel veszi kezébe az olvasó. A mezőgazdasági szakoktatás területén dolgozó pedagógusok tudják, hogy ez a tantárgy többféle irányú és... Tovább

Előszó

A jelen kötetet "A munkaszervezés tanításának módszertana" címmel veszi kezébe az olvasó. A mezőgazdasági szakoktatás területén dolgozó pedagógusok tudják, hogy ez a tantárgy többféle irányú és mennyiségű tartalommal telítődött az évek folyamán.
Az üzemi ismeretek, a munkatan és a munkafolyamatok szervezése fogalmi kategóriákba sorolható ismeretanyag tanítása folyik ma is a szakközépiskolákban és a szakmunkásképző intézetekben. Ez utóbbiakban a tantárgy üzemi ismeret része vált uralkodóvá. A munkaszervezési folyamatok az egyes szaktárgyak anyagába kerültek. A kötet írása, de szerkesztése időpontjában sem alakultak ki véglegesen az 1980-as évek elején tanítandó tantárgy tartalmi összetevői.
Mindezt azért emeljük ki bevezetésként, mert valószínű, hogy a kötetben szereplő óratervi, tantervi sőt tartalmi adatok változni fognak a megjelenés után. Ezek a módszertani kézikönyveknek sajátos, de lényegtelen velejárói. Még az is lényegtelen a tanítási óra didaktikai - metodikai szerkezete vonatkozásában, hogy adott munkaszervezési folyamat tanítása önálló tantárgyban vagy valamely termesztési tantárgyba beépítve történik.
A tantárgy anyagával kapcsolatos oktató-nevelő munka didaktikai metodikai célkitűzései, feladatai, eljárásai nem változnak. A tanítás eredményessége vonatkozásában a szerzők által leírtak mind az üzemismeret, mind a munkaszervezés körébe tartozó tanítási egységeknél eredményesen használhatók.
A kötet segítséget nyújt a tanárjelölteknek és gyakorló pedagógusoknak, hogy ennek a rendkívül összetett, nagy elméleti és gyakorlati felkészültséget igénylő tantárgynak a tanítása minél eredményesebb legyen. Az ebbe a tárgykörbe tartozó ismeretek nélkül eredményes és hatékony gazdálkodást, jövedelmező termesztést folytatni, abban a szakmunkásoknak, a szakközépiskolát végzetteknek sikerrel helyt állni nem lehet.
Ebből a tantárgyból módszertani kézikönyv még nem készült. A gyakorló pedagógusok közös munkájára, hasznos didaktikai-módszertani észrevételeire van szükség, hogy a kötet esetleges hibái az újabb kiadásban elkerülhetők legyenek. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
I. A MÓDSZERTAN HELYE A NEVELÉSTUDOMÁNYBAN 9
A pedagógiai kutatások módszerei 9
Feltáró módszerek 10
Megfigyelés 10
Vizsgálatok 11
Kísérlet 13
A pedagógiai kísérlet főbb fajtái szerkezetük szerint 13
A kísérletek környezet szerinti felosztása 15
Dokumentációk feltárása 16
Feldolgozó, értékelő módszerek 16
A tantárgy módszertana 21
A munkaszervezés fogalma és célja 22
A tantárgy és módszertanának jellemzői 23
II. A TANTÁRGY HELYE A SZAKKÖZÉPISKOLÁBAN 25
A munkaszervezés tanításának célja és feladata 25
A munkaszervezés tanításának szerepe 27
Az oktatás néhány alapelvének érvényesülése a munkaszervezés irányításában 29
A tantárgycsoportok jelentősége és arányai 30
A tantárgy kapcsolata 31
A tanítás anyaga 34
A növénytermesztő- és állattenyésztő, valamint a
kertészeti szakközépiskolák tantervi anyagának témakörei 35
III. AZ ISMERETEK ELSAJÁTÍTÁSÁNAK PSZICHOLÓGIAI ALAPJAI 44
A pszichikus organizáció jellege és jelentősége 44
Az érzékszervek szerepe 44
Az érzékleti élmény 45
A figyelem 45
Az érdeklődés 46
Az érzelem 46
A tanulás 47
A készség 48
Az emlékezet 48
A képzelet 49
A képzet 49
A fogalom 49
A gondolkodás 50
A beszéd 50
A pszichikai folyamatok fejlődése 50
IV. NEVELÉSI FELADATOK A SZAKTÁRGYI OKTATÁS FOLYAMATÁBAN 52
A növelés tervezhetősége 53
Társadalmi elvárások, a tervszerű neveléstől 53
A szakközépiskolai nevelési program a munkaszervezés
oktatásában 54
A nevelés területei 56
V. AZ OKTATÁSI FOLYAMAT ÁLTALÁNOS TÖRVÉNYSZERŰSÉGEINEK
ÉRVÉNYESÜLÉSE A MUNKASZERVEZÉS TANÍTÁSÁBAN 57
A nevelés, az oktatás és képzés folyamata a munkaszervezési órákon 58
A munkaszervezéstan sajátosságai és ezek pedagógiai
konzekvenciái 58
Didaktikai feladatok a munkaszervezés tantárgy tanításában 62
Az új ismeretek feldolgozása 62
Az ismeretek megszilárdítása 64
A szerzett ismeretek alkalmazása 65
Az ellenőrzés 67
A célkitűzés és motiváció 68
Az előkészítés 69
A megbeszélés 69
Az értékelés 70
A didaktikai feladatok megvalósításának módjai 70
Az előkészítés módjai 72
Az ismeretnyújtás módjai 73
Az általánosítás módjai 74
A megszilárdítás módjai 75
Az ellenőrzés módjai 76
Az alkalmazás módjai 77
VI. A MUNKASZERVEZÉS TANÍTÁSÁNAK MÓDSZEREI ÉS A MÓDSZERT
MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK 77
Közlés 78
Elbeszélés 79
Magyarázat 81
Előadás 82
Bemutatás 83
Anyagok bemutatása 84
Képek bemutatása 85
Diapozitívek, filmek bemutatása 85
Makettek, táblai rajz bemutatása 86
Táblázatok, grafikonok bemutatása 86
Megfigyelés 87
Beszélgetés 88
A könyvből való tanulás 89
Gyakorlás 91
Összefüggő felelet 91
A módszereket meghatározó tényezők 92
Pedagógiai koncepció 93
A pedagógiai tevékenység sajátosságai 93
A nevelés célja 94
Az iskola célja 95
A tartalom 95
A didaktikai feladat 96
Az életkori sajátosságok 96
A változatosságra való törekvés 96
Tárgyi feltételek 97
A tanítási egységre jutó idö 97
A pedagógus személye 97
VII. AZ OKTATÁS ESZKÖZEI A MUNKASZERVEZÉS TANÍTÁSÁBAN 98
Az absztrakt fogalmi közlés eszközei 98
A tankönyv 100
Vizuális eszközök 104
Audiovizuális eszközök 105
Egyéb eszközök 107
VIII. A TANÍTÁSI ÓRA ÉS TÍPUSAI 108
A bevezető óra 109
Az új ismeretek feldolgozására szánt óra 110
Az új ismeretek megszilárdítására szánt óra 111
Az alkalmazásra szánt óra 112
Ellenőrző óra 113
Megbeszélő óra 114
Megszilárdító óra 114
Értékelő óra 116
Az egyes óratípusok alkalmazása 118
IX. FELKÉSZÜLÉS A TANÍTÁSI ÓRÁRA 118
Folyamatos felkészülés 118
A tanterv tanulmányozása 119
A tankönyv tanulmányozása 122
A szakirodalom tanulmányozása 124
Az általános felkészülés 126
Példa a tananyag feldolgozására /tanmenet-tervezet/ 128
A tematikus felkészülés 133
Egy tematikus terv bemutatása 139
A munkaszervezési óra előkészítése és tervezése 145
A tanár előkészítő munkája 145
A tananyag tartalmának vizsgálata 145
Az óra eszmei, politikai színvonala 145
A tanulók tudása 146
A tervezett óra menetének átgondolása 147
A tanulók előkészülete a tanítási órára 149
A tanítási órán felhasználásra kerülő anyagok és eszközök előkészítése 151
Írásbeli tervező munka 154

X. AZ OKTATÓ NEVELŐ MUNKA EGYÉB SZERVEZETI FORMÁI 158
Szakkörök 158
A szakköri munka tervezése 159
Az üzemlátogatás 163
Az üzemlátogatás szervezése 163
Előkészítés 164
A tanulmányút 165
A tanulmányút tervezése 165
A tanulmányút előkészítése 166
A tanulmányút levezetése 167
A tanulmányút értékelése 168
XI. A MUNKASZERVEZÉS TANÍTÁSÁNAK TÁRGYI ÉS SZEMÉLYI
FELTÉTELEI 169
A tanterem és az iskola közvetlen környezete 170
A tankönyv tartalma és szemlélete 171
A szertár felszereltsége, az eszközök korszerűsége 172
A gyakorló gazdaság termelésének szerkezete, felszereltsége, munkavégzésének módszerei 173
Bemutatók, kiállitások 174
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A munkaszervezés tanitásának módszertana A munkaszervezés tanitásának módszertana A munkaszervezés tanitásának módszertana

A borító és a lapélek kissé foltosak. A gerincen és a könyvben bejegyzések, aláhúzások találhatók.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
5 pont kapható
Kosárba