1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A munkaerő-piaci szereplők az iskolarendszerű szakképzés beiskolázási szerkezetének kialakításában 2009

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 80 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közoktatásról szóló törvény 2007. szeptember 1-én, valamint a szakképzési és a szakképzési hozzájárulásról szóló törvények 2008. január 1-től hatályba lépő módosításai, a keresletvezérelt... Tovább

Előszó

A közoktatásról szóló törvény 2007. szeptember 1-én, valamint a szakképzési és a szakképzési hozzájárulásról szóló törvények 2008. január 1-től hatályba lépő módosításai, a keresletvezérelt szakképzés rendszerének kialakulása érdekében, a szakképzés fejlesztés regionális koordinációjában jelentős szakmai hatáskörökkel ruházta fel a regionális fejlesztési és képzési bizottságokat azaz az RFKB-kat. E változások nyomán idén már második évben került megvalósításra a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara vezetésével egy szakmai háttérbázist biztosító projekt.
Az RFKB személyi összetételének, vezetési szerkezetének átalakításával az Országos Érdekegyeztető Tanácsban résztvevő gazdasági érdekképviseletek mindegyike tagi, a területi kereskedelmi és iparkamarák az Agrárkamarával együttműködve társelnöki delegálási jogot kaptak, ezzel a felelős részvételi lehetőség a szakképzés regionális fejlesztésében szervezetileg is megteremtődött.
A jogszabályi változás indukálta feladatbővülés ellátására a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács 2008. és 2009. évre is támogatást ítélt meg egy olyan projekt megvalósításához, melyben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara koordinációjával a magyar szakképzés történetében egyedülálló módon a gazdaság szereplői, felismerve a közös célt, egymással összefogva munkálkodnak.
A projekt fő célja egy széles alapokon nyugvó szakmai háttérbázis biztosítása, mely megfelelő támogatást tud nyújtani az RFKB-k számára a szakképzést érintő alapvető döntések meghozatalához. 2009-ben is konkrét cél volt, hogy a következő, 2010/11-es tanév szakképző évfolyamaira történő beiskolázás vonatkozásában meghatározásra kerüljenek az iskolarendszerű szakképzés irányai és beiskolázási arányai. A program megvalósítási formája újdonság a szakképzési projektek területén Újdonság egy felől a résztvevők széles körét tekintve, hiszen 16 olyan szervezet összefogásával valósul meg, mely szervezetek korábban sok esetben ellenérdekelt félként találkoztak csak egymással, míg a szakképzésnek köszönhetően e projektben együttműködő partnerekként, egy a korábbinál összetettebb kapcsolatrendszerben dolgozhatnak együtt. A projekt újdonság a tekintetben is, hogy a megvalósítás és a jelentkező eredmények regionális szintűek így megfelelőbben reagálva a helyben felmerülő, területi sajátosságokat érzékenyebben tükröző szakképzésfejlesztési igényekre. A program koordinációja ugyan országos szinten zajlik, de a szakmai döntések és azok eredménye mind regionális szinten jelennek meg. Az országos és regionális projektmunka összehangolása az MKIK feladata.
Valamennyi résztvevő szervezet, valamennyi régióban koordinátori feladatokkal megbízott munkatársat foglalkoztat, a lokális feladatok hatékony elvégzése valamint a helyi gazdálkodói kapcsolatok biztosítása végett. A régión belüli munka koordinációját a társelnököt delegáló megyei kereskedelmi és iparkamara látja el, összefogva mind a kamarai, mind az érdekképviseleti regionális szervezetek munkáját. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
I. A gazdaság szereplőinek részvétele a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok 2009. évi munkájában 11
1. Az RFKB-k 2009. évi legfontosabb tevékenységei - napirendek 12
2. Felkészülés a decentralizált alap meghirdetésére 13
3. A 2008.évi kérdőíves felmérés tapasztalatai 15
4. A 2009. évi kérdőíves felmérés irányelvei és tapasztalatai 16
5. A lekérdezés megoszlása országosan és régiónként 18
6. A mélyinterjúk elemzése 23
7. A szakképesítések általános besorolása 25
8. A TISZK-eket érintő döntések általános értékelése 27
9. A régión átnyúló TISZK-ekkel kapcsolatos döntési irányelvek 28
10. Az RFKB munkáját segítő kamarai projekt értékelése 28
11. A szakképzési stratégiák helyzete az egyes régiókban, főbb tartalmi elemeinek ismertetése 30
12. Összegzés 31
II. A „Szakiskola 2009" kutatás főbb eredményei és az ellenőrző kutatás tanulságai 33
1. A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása 34
1.1. Az adatfelvétel és a minta jellemzői 35
1.1.1. A cégek számának megoszlása a súlyozatlan mintában 35
1.1.2. A súlyozás alapelvei 35
1.1.3. A cégek számának megoszlása a súlyozott mintában 35
1.2. Várható létszámváltozás 36
1.2.1. Az összes várható létszámváltozás iránya 36
1.2.2. Az összes várható létszámváltozás mértéke 37
1.3. A vállalatok elégedettsége a szakképzett pályakezdők kompetenciáival 39
1.4. A kínálat és a kereslet becslésének alapelvei és feltételezései 39
1.5. A kínálat és a kereslet becslése - összefoglaló adatok 40
1.6. A kritikus értékeket meghaladó képzések megyénként és régiónként 59
1.7. A közszféra szakképzettek iránti várható kereslete 61
1.8. Következtetések 62
2. A pályakezdő szakmunkások munkaerő-piaci helyzete 63
2.1. Az adatfelvétel és a minta jellemzői 64
2.2. A megkérdezettek alapjellemzői 64
2.3. Iskolai előmenetel és az iskoláról alkotott vélemények 65
2.3.1. A családi háttér iskolai előmenetelre gyakorolt hatása 67
2.4. Jelenlegi munkaerő-piaci pozíció 68
2.4.1. A családi háttér munkaerő-piaci pozícióra gyakorolt hatása 69
2.4.2. Munkanélküliség a szakképzettek körében 70
2.4.3. Továbbtanulás a szakképzettek körében 70
2.5. Költözés, migráció, mobilitás 70
2.6. Tervek, tervezett munkaerő-piaci érvényesülés 71
2.7. Szakmából kilépés, kilépési arányok 71
2.8. Következtetések 72
3. „A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása - 2009" című adatfelvétel ellenőrzése 74
3.1. A ténylegesen nem megvalósult interjúk száma 75
3.2. Az adatfelvétel körülményei 75
3.2.1. A kérdőívre válaszoló személy beosztása 76
3.2.2. Az interjú időtartama 76
3.2.3. Az interjú részletei 76
3.2.4. Az OKJ kódlap használata a kérdezés során 76
3.3. A kérdőív megítélése és a kérdezőbiztosok felkészültsége 77
3.4. Alacsony válaszolási arány melletti kérdések ellenőrzése 77
3.4.1. Külföldi tulajdoni hányad 77
3.4.2. Szakmunkás munkaerő felvétel, illetve elbocsátás előrejelzése 78
3.5. A válaszolók észrevételei és egy ismételt felvételben való részvétel szándéka 78
3.6. Következtetések 78
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem