kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Új Palatinus Könyvesház Kft. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 651 oldal |
Sorozatcím: | Palatinus filmkönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 22 cm x 15 cm |
ISBN: | 978-963-9651-98-2 |
A mozgás-kép | |
Előszó | 5 |
Tézisek a mozgásról (Első Bergson-kommentár) | 7 |
Első tézis: a mozgás és a pillanat. | |
Második tézis: kitüntetett pillanatok és véletlenszerű pillanatok. | |
Harmadik tézis: mozgás és változás. | |
Az Egész, a Nyitott vagy a tartalom. | |
A három szint: az egész és a részek; a mozgás, az egész és részei | |
Keret és plán, keretezés és plánozás | 20 |
Az első szint: keret, halmaz vagy zárt rendszer. | |
A második szint: plán és mozgás. | |
A plán két arca: a halmazok és részei felé, az egész és annak változása felé. | |
A mozgás-kép. | |
Mozgó metszet, időbeli perspektíva. | |
Mozgás: a kamera montázsa és mozgása. | |
A plán egységének kérdése (plánszekvencia). | |
Az ugró illesztések jelentősége. | |
Montázs | 42 |
A harmadik szint: az egész, a mozgás-képek kompozíciója és az Idő közvetett képe. | |
Az amerikai iskola: a szerves kompozíció és montázs Griffithnél. | |
Az idő két aspektusa: az intervallum és az egész, a változó jelen és a hatalmas. | |
A szovjet iskola: a dialektikus kompozíció. | |
Az organikus és a patetikus Eizensteinnél: spirál és minőségi ugrás. | |
Pudovkin és Dovzsenko. | |
Vertov materialista kompozíciója. | |
A háború előtti francia iskola: a kvantitatív kompozíció. | |
Ritmus és mechanika. | |
A mozgás mennyiségének két aspektusa: relatív és Abszolút. | |
Gance és a matematikai fenség. | |
A német expresszionista iskola: intenzív kompozíció. | |
A fény és az árnyék (Murnau, Lang). | |
Az expresszionizmus és a dinamikus fenséges... | |
A mozgás-kép három változata (Második Bergson-kommentár) | 76 |
A kép és a mozgás azonossága. | |
Mozgás-kép és fény-kép. | |
A mozgás-képtől a változatokig. | |
A percepció-kép, akció-kép, affekció-kép. | |
A fordított bizonyíték: hogyan oltható ki a három változat (Beckett Filmje). | |
Hogyan áll össze a három változat | |
A percepció-kép | 94 |
A két pólus, objektív és szubjektív. | |
A "félszubjektivitás" vagy a szabad függő kép (Pasolini, Rohmer). | |
A percepció egy másik állapota felé: a cseppfolyós percepció. | |
A víz szerepe a háború előtti francia iskolában. | |
Grémillon, Vigo. | |
A gáznemű percepció felé. | |
Az anyag és az intervallum. | |
Vertov szerint. | |
Az engram. | |
A kísérleti film egy tendenciája (Landow). | |
Az affekció-kép: arc és nagyközeli | 113 |
Az arc két pólusa: erő és minőség. | |
Griffith és Eizenstein. | |
Az expresszionizmus. | |
A lírai absztrakció: a fény, a fehér és a fénytörés (Sternberg). | |
Az affektus mint entitás. | |
Az ikon. | |
Az "egy-ség" Peirce szeirnt | |
Az arc határa vagy a semmi: Bergman. | |
Hogyan lehet elkerülni | |
Az affekció-kép: minőségek, hatások, lebegő terek | 131 |
A komplex entitás vagy a kifejezett. | |
Virtuális kapcsolatok és valóságos kapcsolódások. | |
A nagyközeli affektív összetevői (Bergman). | |
A nagyközelitől a többi plánig: Dreyer. | |
A szellemi affektus és a tér Bressonnál. | |
Mi a "lebegő tér"? | |
A lebegő terek felépítése | |
Az árnyék, az ellentét és a küzdelem az expresszionizmusban. | |
A fehér, a váltakozás és az alternatíva a lírai absztrakcióban (Sternberg, Dreyer, Bresson). | |
A szín és a magába szívás (Minelli). | |
A lebegő tér két fajtája, gyakoriságuk a kortárs filmben (Snow) | |
Az affektustól az akcióig: az ösztön-kép | 156 |
A naturalizmus. | |
Az ősvilágok és a kisiklott miliők. | |
Ösztönök és darabok, szimptómák és fétisek. | |
Két nagy naturalista: Stroheim és Bunuel. | |
A parazitizmus ösztöne. | |
Az entrópia s a ciklus. | |
Bunuel művészetének egyik jellemzője: a képismétlés ereje. | |
A naturalizmus nehézségei: King Vidor. | |
Nicholas Ray esete és feljődése. | |
A harmadik nagy naturalista: Losey. | |
A szolgaságösztön. | |
Az önmaga ellen fordulás. | |
A naturalizmus koordinátái | |
Az akció-kép: a nagy forma | 178 |
A szituációtól az akcióig: A "kettő-ség". | |
Az átfogó és a párbaj. | |
Az amerikai álom. | |
A nagy műfajok:a társadalmi-lélektani film (King Vidor), a western (Ford), a történelmi film (Griffith, Cecil B. de Mille). | |
A szerves kompozíció törvényei. | |
A szenzomotoros kapcsolat. | |
Kazan és az Actor's Studio. | |
A lenyomat | |
Az akció-kép: a kis forma | 200 |
Az akciótól a szituációig. | |
Az index két fajtája. | |
Az erkölcsi vígjáték (Chaplin, Lubitsch). | |
A western Hawksnál: a funkcionalizmus. | |
A neowestern és annak térfajtája (Mann, Peckinpah). | |
A kis forma törvénye és a burleszk. | |
Chaplin fejlődése: a diskurzusalakzat. | |
Keaton paradoxona: a nagy gépek kicsinyítő és rekurzív funkciója. | |
Az alakzatok vagy a formák átalakulása | 220 |
Az átmenet egyik formából a másikba Eizensteinnél. | |
Az attrakciós montázs. | |
A különböző fajta alakzatok. | |
A Nagy és a Kicsi alakzatai Herzognál. | |
A két tér: az átfogó lélegzet és az univerzumvonal. | |
A lélegzet Kuroszavánál: a szituációtól a kérdésig. | |
Az univerzumvonalak Mizogucsinál: a nyomvonaltól az akadályig. | |
Az akció-kép válsága | 241 |
A "HÁRMASSÁG" Peirce szerint és a mentális viszonylatok. | |
A Marx fivérek. | |
A mentális kép Hitchcock szerint. | |
Jelzések és szimbólumok. | |
Hogyan teljesíti ki Hitchcock az akció-képet azzal, hogy elviszi lehetőségeinek határáig. | |
Az akció-kép válsága az amerikai filmben (Lumet, Cassavetes, Altman). | |
A válság öt jellemvonása. | |
A válság eredete: az olasz neorealizmus és a francia új hullám. | |
A klisé kritikai tudata. | |
Egy új képfelfogás problémája. | |
Túl a mozgás-képen | |
Glosszárium | 263 |
A kötetben szereplő filmek jegyzéke | 267 |
Névmutató | 281 |
Az idő-kép | |
Túl a mozgás-képen | 5 |
Hogyan határozhatjuk meg a neorealizmust? | |
Az optikai és akusztikus szituációk szembeállítva a szenzomotoros szituációkkal: Rossellini, De Sica | |
Op-jelek és szon-jelek: objektivitás-szubjektivitás, valóság-képzelet | |
Az új hullám: Godard és Rivette - a takti-jelek (Bresson). | |
Ozu, a tiszta optikai és akusztikus képek feltalálója | |
A hétköznapi banalitás | |
Üres terek és csendéletek | |
Az idő, mint mozdíthattlan forma... | |
A tűrhetetlen és a látomás - a kép kliséi | |
A mozgáson túl: nemcsak az op-jelek és a szonjelek, hanem krono-jelek, a lekto-jelek, a noo-jelek | |
Antonioni példája... | |
A képek és jelek összefoglalása | 34 |
Film, szemiológia és nyelv | |
Tárgyak és képek... | |
A tiszta szemiotika: Peirce és a képek és jelek rendszere | |
A mozgás-kép, jelzőanyag és a nem nyelvi kifejezés vonásai (a belső monológ)... | |
Az idő-kép és a mozgás-képnek való alárendeltsége | |
A montázs, mint az idő közvetett ábrázolása | |
A mozgás torzulásai | |
Az idő-kép emancipációja: közvetlen megjelenése | |
A klasszikus és a modern viszonylagos különbsége | |
Az emléktől az álomig (Harmadik Bergson-kommentár) | 56 |
A kétfajta felismerés Bergson szerint | |
Az optikai és akusztikus kép körei | |
Rossellini szereplői... | |
Az optikai és akusztikus képtől az emlék-képig | |
Flashback és a körök | |
A flashback két pólusa: Carné, Mankiewicz | |
Az elágazó idő, Mankiewicz szerint | |
Az emlék-kép elégtelensége... | |
Az egyre nagyobb körök | |
Az optikai és akusztikus képtől az álom-képig | |
Az explicit álom és annak törvénye | |
Két pólusa: René Clair és Bunuel | |
Az álomképek elégtelensége | |
Az "implikált álom": a világmozgás | |
Tündérmesék és musical | |
Donentől és Minnellitől Jerry Lewisig | |
A burleszk négy korszaka | |
Lewis és Tati... | |
Az időkristályok | 84 |
Az aktuális és a virtuális: a legkisebb kör | |
A kristály-kép | |
A szétválaszthatatlan különbségek | |
A kristálykör három oldala (különféle példák) | |
A film a filmben kétértelmű problémája: a pénz és az idő, az ipari művészet... | |
Az aktuális és a virtuális Bergson szerint | |
Az idő bergsoni tézise: az idő megalapozása... | |
A kristály négy állapota és az idő | |
Ophüls és a tökéletes kristály | |
Renoir és a meghasadt kristály | |
Fellini és a kristály kialakulása | |
A filmzene problémája: hangkristály, vágta és ritornel (Nino Rota) | |
Visconti és a felbomló kristály: Visconti motívumai... | |
Jelencsúcsok és múlt-síkok (Negyedik Bergson-kommentár) | 118 |
A két közvetlen idő-kép: a múlt-rétegek egymásmellettisége (aspektusok), a jelencsúcsok egyidejűsége (hangsúlyok) | |
A második idő-kép: Robbe-GRillet, Bunuel | |
A megmagyarázhatatlan különbségek - Valóság és képzelet, igaz és hamis... | |
Az első idő-kép: a múlt-rétegek Welles szerint | |
A térmélység kérdései | |
Az emlékezet metafizikája: a haszontalan felidézhető emlékek (emlék-képek), a felidézhetetlen emlékek (hallucinációk) | |
Welles filmjeinek fejlődése | |
Az emlék, az idő és a föld... | |
A múlt-rétegek Rasnais szerint | |
Emlék, világ és a világ korszakai: a filmek fejlődése | |
A rétegek átalakulásának törvényei, az eldönthetetlen alternatívák | |
Hosszú beállítás és rövid montázs | |
Térképek, diagrammra és mentális funkciók | |
Topológia és nem kronologikus idő | |
Az érzelmektől a gondolatig: a hipnózis | |
A hamisság hatalma | 151 |
A két kép rendszere: a leírás szempontjából (organikus leírás és kristályos leírás) | |
Az elbeszélések szempontjából (igazmondó elbeszélés és hamisító elbeszélés) | |
Az idő és a hamisság hatalma a képben | |
A hamisító alakja: sokfélesége, átalakulási képessége... | |
Orson Welles és az igazság kérdése | |
Az ítélkezési rendszer kritikája: Langtól Wellesig | |
A rövid montázs és plánszekvencia komplementaritása | |
A hamisítók nagy sorozata | |
Miért nem ugyanolyan értékű minden?... | |
A történet szempontjából (igaz történet és szimuláló történet) | |
Az igazság modellje a valóságban és a fikció: Én=Én | |
A valóság és a fikció kettős átalakulása | |
"És, az egy másik": A szimuláció, a fabuláció | |
Perrault, Rouch és a "cinéma vérité" jelentése | |
Az előtt, az után vagy az átváltozás, mint a harmadik kép... | |
Gondolat és film | 187 |
A korai film ambíciói: tömegművészet és új gondolkodás, a spirituális automata | |
Eizenstein modellje | |
Az első aspektus: a képtől a gondolatig, a cerebrális sokk | |
Második apsektus: a gondolattól a képig, az alakzatok és a belső monológ | |
A metafora kérdése: a filmművészet legszebb metaforája | |
Harmadik aspektus: a kép és a gondolat egyenlősége, az ember és a világ kapcsolata | |
A gondolat, hatalom és tudás, az Egész... | |
A filmművészet válsága, a szakítás | |
Artaud, az előfutár: a gondolatra való képtelenség | |
A spirituális automata fejlődése | |
Mennyiben érintett alapvetően a film | |
Film és katolicizmus: tudás helyett hit | |
Ok arra, hogy higgyünk ebben a világban (Dreyer, Rosselini, Godard, Garrel)... | |
Egy teorematikus struktúra: a teorémától a problémáig (Astruc, Pasolini) | |
A Kint gondolata: a plánszekvencia | |
A probléma, a választás és az automata (Dreyer, Bresson, Rohmer) | |
Az egész új státusza | |
Rés és irracionális vágás (Godard) | |
A belső monológ elmozdulása és a metaforák visszautasítása | |
Visszatérés a teoréma problémájához: Godard módszere és a kategóriák... | |
Film, test és agy, gondolat | 227 |
"Adjatok nekem egy testet" | |
A két pólus: hétköznapiság és szertartás | |
A kísérleti film első arca | |
A test filmművészete: magatartásoktól a gesztusokig (Cassavetes, Godard és Rivette) | |
Az új hullám után | |
Garrel és a test filmművészeti megteremtése | |
Színház és film | |
Doillon és a testek terének kérdése: a nem-választás... | |
Adjatok nekem egy agyat | |
Az agy filmművészete és a halál kérdése (Kubrick, Resnais) | |
A cerebrális szempontból tekintett két alapvető változás | |
Fekete vagy fehér vászon, irracionális bevágások és újrafűzések | |
A kísérleti film második arca... | |
Film és politika | |
Hiányzik a nép... | |
A transz | |
Mítoszkritika | |
A mesélő funkció és kollektív kijelentések létrehozása... | |
A kép alkotórészei | 269 |
A "némafilm": a látott és az olvasott | |
A hangosfilm, mint a látható kép dimenziója | |
Beszédaktus és interakció: a beszélgetés | |
Az amerikai vígjáték | |
A hangosfilm látni enged, és a látható kép olvashatóvá válik... | |
A hangi kontinuum és egysége | |
A képen kívüli tér két aspektusa szerinti differenciálódása | |
A külső hang és a másik fajta beszédaktus: a reflexív | |
A filmzene hegeli vagy nietzschei koncepciója | |
Zene és az idő megjelenítése... | |
A harmadik fajta beszédaktus, mesélő aktus | |
A vizuális kép új olvashatósága: a straigrafikus kép | |
Az audiovizualitás születése | |
A hangkép és a vizuális kép autonómiája | |
A két keret és az irracionális bevágás | |
Straub, Marguerite Duras | |
A két autonóm kép közötti kapcsolat, a zene új értelme... | |
Következtetések | 315 |
Az automaták fejlődése | |
Kép és információ | |
Syberberg problémája... | |
A közvetlen idő-kép | |
Az op-jelektől és a szon-jelektől a kristály-jelekig | |
A krono-jelek különböző fajtái | |
A noo-jelek | |
A lekto-jelek | |
A flashback, a képen kívüli tér és a külső hang eltűnése... | |
Az elmélet haszna a filmművészetben... | |
A kötetben szereplő filmek jegyzéke | 337 |
Névmutató | 351 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.