Fülszöveg
A Morse rendszerű táviratozás a Morse-kódex jeleinek segitségével történik.
A Morse-jelek előfordulhatnak: szalagvétel esetében pont és vonás, hallás utáni vételnél pedig rövidebb vagy hosszabb ideig tartó sipoló hang alakjában. Eszerint a jelek a pont és vonás, illetve a rövid és hosszu sipoló hangok kombinációiból állnak. Az egy betühöz tartozó pontokat vagy vonásokat jelelemeknek nevezzük. A jelelemek egymástól egy pont hosszúságának megfelelő távolságra vannak.
Az egy szóhoz tartozó betük közti távolságot betüköznek, a szavak között lévőket pedig szóköznek hívjuk. A betűkhöz három, a szóköz hét pontnyi távolságnak felel meg. A vonás három pont hosszúságú.
A hallás után vett Morse-jelnek jellegzetes hangképe van. A tanuló a Morse-jelek hallás utáni elsajátítása alkalmával ezeket a hangképeket rögzíti. Ahhoz, hogy a Mosre-jelek zenei hangképét kidomborítsuk, szükséges, hogy a tanuló ne könyvből, pont-vonás alapján, a szemével tanulja meg a Mosre ábécét, hanem a fülével. Ezért a...
Tovább
Fülszöveg
A Morse rendszerű táviratozás a Morse-kódex jeleinek segitségével történik.
A Morse-jelek előfordulhatnak: szalagvétel esetében pont és vonás, hallás utáni vételnél pedig rövidebb vagy hosszabb ideig tartó sipoló hang alakjában. Eszerint a jelek a pont és vonás, illetve a rövid és hosszu sipoló hangok kombinációiból állnak. Az egy betühöz tartozó pontokat vagy vonásokat jelelemeknek nevezzük. A jelelemek egymástól egy pont hosszúságának megfelelő távolságra vannak.
Az egy szóhoz tartozó betük közti távolságot betüköznek, a szavak között lévőket pedig szóköznek hívjuk. A betűkhöz három, a szóköz hét pontnyi távolságnak felel meg. A vonás három pont hosszúságú.
A hallás után vett Morse-jelnek jellegzetes hangképe van. A tanuló a Morse-jelek hallás utáni elsajátítása alkalmával ezeket a hangképeket rögzíti. Ahhoz, hogy a Mosre-jelek zenei hangképét kidomborítsuk, szükséges, hogy a tanuló ne könyvből, pont-vonás alapján, a szemével tanulja meg a Mosre ábécét, hanem a fülével. Ezért a vonást "tá"-nak, a pontot "ti"-nek fogjuk hívni. Pl. "R" betű nem - pont -vonás-pont, hanem ti-tá-ti lesz.
A vételnél vigyázzunk, hogy a tanulók tisztán és olvashatóan írjanak. A hivásan vett vetűt átírással javítani nem szabad, hanem azt áthúzva, a helyes betűt föléje kell írni.
Már az első gyakorlatoknál szoktassuk hozzá a tanulókat, hogy az egyes sorokban leírt code csoportokat pontosan a felette lévő sor megfelelő csoportja alá írják. Ezáltal a vett szöveg áttekinthetőbb és a szószámmegállapítás könnyebb lesz.
Az első órákon a hallás után vett betűket a tanulók szavalókórusszerűen hangosan ismételjék. Így a gyengébb képességüeket segítjuk, a vétel minőségét pedig visszaolvasás nélkül ellenőrizhetjük. A gyakorlatokat a tanulókkal alaposan vegyük át. A felületes, elnagyolt oktatás ugyanis később megbosszulja magát. A hallásutáni vételnél a jó eredmény elérés érdekében igen fontos, hogy a gyakorlásra adott szöveg minden esetben új és változatos legyen.
Az előmenetel ellenőrzése végett hetenként legalább egy alkalommal az elvégzett gyarkoltaokból vizsgát kell tartani. Célszerű az osztály előmeneteléről a vizsgaeredmények alapján grafikont készíteni. Ha a vizsgaeredmények az előmenetel visszaesését mutatják, új gyakoltaokra nem lehet áttérni, hanem általános ismétlést kett tartani, amígy jobb eredmények nem mutatkoznak...
Vissza