A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
"Nehéz elhinni, sejtjük mi. Nehéz elhinni, hogy a közbeszerzési törvény megalkotásában részt vevő személy, illetve e törvény szakértője, akik a nyilvánosság előtt rendszeresen kinyilvánítják, hogy a közbeszerzés hasznos eljárás - nos, nehéz elhinni, hogy ezek az emberek jót akarnak. Mégis így van. E könyv megírásában végig a jó szándék és a segíteni akarás vezérelt bennünket.
Mindketten a jogszabály születésétől kezdve figyelemmel kísérjük a közbeszerzések alakulását, a jogalkalmazók problémáit, küzdelmeit és - ilyesmi is előfordul - sikereit. Tudjuk persze, hogy a törvény betartásához sem a hozzáértés, sem a jó szándék nem elég. Sok minden függ az anyagi eszközöktől és a szervezet vezetőinek elképzeléseitől. A könyv mindenesetre feldolgozza a nemrég megjelent törvénymódosításokat, fel is hívja a figyelmet e változásokra/ és olyan kérdésekben ad tanácsokat, amelyekben eddig még senki sem szerzett igazán tapasztalatokat.
Talán úgy fogják érezni, hogy még igényesebbek vagyunk...
Tovább
Fülszöveg
"Nehéz elhinni, sejtjük mi. Nehéz elhinni, hogy a közbeszerzési törvény megalkotásában részt vevő személy, illetve e törvény szakértője, akik a nyilvánosság előtt rendszeresen kinyilvánítják, hogy a közbeszerzés hasznos eljárás - nos, nehéz elhinni, hogy ezek az emberek jót akarnak. Mégis így van. E könyv megírásában végig a jó szándék és a segíteni akarás vezérelt bennünket.
Mindketten a jogszabály születésétől kezdve figyelemmel kísérjük a közbeszerzések alakulását, a jogalkalmazók problémáit, küzdelmeit és - ilyesmi is előfordul - sikereit. Tudjuk persze, hogy a törvény betartásához sem a hozzáértés, sem a jó szándék nem elég. Sok minden függ az anyagi eszközöktől és a szervezet vezetőinek elképzeléseitől. A könyv mindenesetre feldolgozza a nemrég megjelent törvénymódosításokat, fel is hívja a figyelmet e változásokra/ és olyan kérdésekben ad tanácsokat, amelyekben eddig még senki sem szerzett igazán tapasztalatokat.
Talán úgy fogják érezni, hogy még igényesebbek vagyunk Önökkel szemben, mint maga a törvény: alaposabb előkészületet, több szakértő bevonását, tárgyilagosabb mérlegelést javasolunk. Szándékunk az, hogy ne csak a jogszabály betűje, hanem valódi célja, azaz a közpénzek minél takarékosabb és hatékonyabb felhasználása (ez az ajánlatkérők érdekeivel esik egybe), illetve a verseny tisztasága, átláthatósága (ez pedig az ajánlattevőknek kedvez) valósuljon meg."
Vissza
Tartalom
Az Olvasóhoz 5
1. A közbeszerzési törvény hatálya, a kivételek köre 6
1.1. A közbeszerzés fogalma, közbeszerzési eljárás tartásának kötelezettsége 6
1.1.1. A közbeszerzés fogalma 6
1.1.2. Mit vizsgáljunk, amikor arról döntünk, hogy közbeszerzési eljárást kell-e tartanunk? 6
1.2. A Kbt. alanyi hatálya: mely szervezetek kötelesek közbeszerzési eljárásokat tartani? 8
1.2.1. Az államháztartás alrendszereihez tartozó szervezetek a köztestületek és a nem nyereségérdekeltségű szervezetek 9
1.2.2. A közpénzből támogatásban részesített szervezetek 11
1.2.3. Közszolgáltató tevékenységet kizárólagos jog alapján gyakorló szervezetek 15
1.2.4. Egyes kizárólagos állami tulajdonban álló társaságok 17
1.3. A Kbt. tárgyi hatálya és az értékhatár: mely beszerzésekre kell alkalmazni a törvényt? 18
1.3.1. Az árubeszerzés, az építési beruházás és a szolgáltatás megrendelés 18
1.3.2. A beszerzés becsült értékének kiszámítása 21
1.3.3. A beszerzés részekre bontásának tilalma a becsült érték kiszámítása során 23
1.4. A Kbt. egyes szabályai alkalmazásának további esetei 26
1.5. Kivételek a Kbt. hatálya alól 28
1.5.1 Az összes beszerzési típussal kapcsolatos kivételek 28
1.5.2. A Kbt. hatálya alá nem tartozó szolgáltatások 31
1.6. A Kbt. alkalmazásának időbeli hatálya 32
2. A közbeszerzési törvény céljai, alapelvei, az eljárásfajták legjellemzőbb sajátosságai 35
2.1. A törvény céljai 35
2.2. A törvény alapelvei és a szabályozás jellege 36
2.2.1. A verseny tisztasága és nyilvánossága 36
2.2.2. Az ajánlattevők esélyegyenlősége és a külföldiekkel való nemzeti elbánás 37
2.2.3. A szabályozás kogens jellege 38
2.3. Az eljárásfajták legjellemzőbb sajátosságai 39
2.3.1. Az eljárásfajták hasonlóságai és különbségei 39
2.3.2. Az eljárásfajták közötti átjárhatóság 40
3. Felkészülés a közbeszerzési eljárásra 42
3.1. A felkészülés jelentősége és állomásai 42
3.2. Az ajánlatkérő szervezet felkészülése a beszerzési eljárások hatékony és szabályszerű lefolytatására 43
3.2.1. A beszerzési szabályzat 43
3.2.2. A közbeszerzésekkel kapcsolatos projektszemlélet meghonosítása 45
3.3. A beszerzések éves tervezése 47
3.3.1. Az éves beszerzési terv elkészítése 47
3.3.2. A tervezést követően, a konkrét beszerzés megkezdése előtt mérlegelendő kérdések 53
3.3.3. Az előzetes összesített tájékoztató 55
3.4. A közbeszerzési eljárás előkészítése 57
3.4.1. Személyi feltételek 58
3.4.2. Az eljárásra vonatkozó döntések 61
3.4.3. Ütemterv és forgatókönyv 63
4. Az összes eljárásfajtában előforduló cselekmények, követelmények, dokumentumok 70
4.1. Az eljárásban közreműködő személyek 70
4.1.1. A közreműködők szakképzettsége 70
4.1.2. A közreműködők összeférhetetlensége 71
4.2. A hirdetmények közzététele, visszavonása vagy tartalmának változtatása 75
4.2.1. A hirdetmények fajtái, közzététele 75
4.2.2. A hirdetmény visszavonása, tartalmának változtatása 78
4.3. Az ajánlati és részvételi felhívások közös tartalmi elemei 82
4.3.1. Az ajánlati és részvételi felhívások fajtái és elkészítésük elvei 82
4.3.2. Az ajánlati és részvételi felhívások közös tartalmi elemei 82
4.3.3. A felhívásokban feltüntetendő egyéb információk 98
4.4. A teljesítésre való alkalmasság és az eljárásból történő kizárás okainak vizsgálata, az alvállalkozók és egyéb közreműködők bejelentése 101
4.4.1. A szerződés teljesítésében részt vevők meghatározása 101
4.4.2. A közreműködőkkel kapcsolatos bejelentési kötelezettség 103
4.4.3. A szerződés teljesítésére való alkalmasság igazolása az ajánlattevő és az alvállalkozó tekintetében 105
4.4.4. Az ajánlattevő alkalmatlansága a szerződés teljesítésére 110
4.4.5. Az eljárásból való kizáró okok az ajánlattevő és az alvállalkozó vonatkozásában 112
4.5. Az ajánlati biztosíték 119
4.5.1. A biztosítékok (garanciák) szerepe a közbeszerzési eljárásban 119
4.5.2. A pénzügyi biztosítékok fajtái 120
4.5.3. Az ajánlati biztosítékra vonatkozó szabályok 122
4.6. A dokumentáció és a műszaki leírás, a további tájékoztatás kérése és a helyszíni szemle 125
4.6.1. A dokumentáció tartalmára vonatkozó szabályok 125
4.6.2. Az 1/1996. (II. 7.) KTM rendelet 127
4.6.3. A dokumentáció rendelkezésre bocsátása 129
4.6.4. A dokumentációnak és ellenértékének visszaszolgáltatása 132
4.6.5. A további tájékoztatáskérés lehetősége 132
4.6.6. A helyszíni szemle 136
4.6.7. A műszaki leírás 137
4.6.8. Tanácsok a dokumentáció Útmutató az ajánlattevőknek című fejezetének összeállításához 140
4.7. A részletes szerződési feltételek 145
4.7.1. Alapvető megfontolások 145
4.7.2. A szerződéses feltételek meghatározásának alapelvei 146
4.7.3. Egy építési beruházás szerződési feltételei 149
4.7.4. Minta egy árubeszerzés szerződéses feltételeinek meghatározásához 150
4.8. Az ajánlatok bontása (borítékbontás), az érvénytelen ajánlat, az ajánlattevő kizárása 154
4.8.1. Milyen időpontban kell felbontani az ajánlatokat és kik lehetnek jelen a bontáskor? 154
4.8.2. Mit kell ismertetni az ajánlatkérőnek az ajánlatok felbontása során? 156
4.8.3. Az érvénytelen ajánlat esetei 156
4.8.4. Az ajánlattevő kizárásának esetei 156
4.8.5. Az ajánlatok felbontásáról készült jegyzőkönyv 159
4.8.6. Az ajánlatok felbontásának javasolt lebonyolítási menete 160
4.9. Az elbírálás menete, hiánypótlás engedélyezése, kiegészítő tájékoztatás kérése, számítási hiba javítása 161
4.9.1. Az elbírálásban részt vevő személyek 161
4.9.2. Az elbírálás menete 162
4.9.3. A részvételi jelentkezés, illetve az ajánlat hiányainak pótlása 164
4.9.4. Tájékoztatáskérés az ajánlatban foglaltakkal kapcsolatban 167
4.9.5. Az ajánlatban talált számítási hibával kapcsolatos eljárás 168
4.10. Az ajánlatok elbírálásának szempontjai, részszempontjai és azok értékelése 169
4.10.1. Az elbírálás szempontjainak meghatározása a felhívásban 169
4.10.2. Az összességében legelőnyösebb ajánlat elbírálásának részszempontjai 171
4.10.3. Az összességében legelőnyösebb ajánlat elbírálási részszempontjainak kialakítása, az ezek kapcsán közlendő egyéb adatok 172
4.10.4. Az elbírálás technikája, a kitöltendő összegezés (5. számú melléklet) 175
4.10.5. Az 59. § (2)-(5) bekezdésében foglaltak és a 35. § szerinti közérdekű célok előnyben részesítésének módja az ajánlatok elbírálása során 181
4.11. Az eredményhirdetés, az eljárás lezárulása 186
4.11.1. Mikor kell megtartani az eljárás eredményhirdetését? 186
4.11.2. Mit kell ismertetni az eredményhirdetésen és kik vehetnek részt rajta? 188
4.11.3. Az eljárás eredményéről szóló tájékoztató közzététele és az eljárás lezárása 189
4.11.4. A kétszakaszos eljárás eredményének kihirdetése 191
4.12. Az eljárás eredménytelensége 192
4.12.1. Az eljárás eredménytelenségének esetei és rövid ismertetésük 192
4.12.2. Az eredménytelen eljáráshoz kapcsolódó egyéb jogszabályok 196
4.13. Az üzleti titok a közbeszerzési eljárásban, iratmegőrzési és adatközlési kötelezettségek 196
4.13.1. Az üzleti titok 197
4.13.2. Adatközlési kötelezettség az eljárás eredményének kihirdetése és közzététele során 198
4.13.3. A tájékoztatásadás kötelezettségének áttekintése 200
4.13.4. Az iratmegőrzési szabályok 201
5. A versenyképes ajánlat kidolgozásának feltételei 203
5.1. Általános megállapítások az ajánlat elkészítésére vonatkozó szabályokról 203
5.2. Az ajánlat elkészítésére vonatkozó szabályok 204
5.2.1. Az ajánlat tartalmi és formai követelményei 204
5.2.2. A teljesítésben közreműködők megjelölése, alkalmasságuk igazolása és a 46. §-ban meghatározott nyilatkozatok, illetve hatósági igazolások csatolása 205
5.3. A közös ajánlat 211
5.4. Az üzleti titok nyilvánosságra hozatalának megtiltása 213
5.5. Az ajánlatok módosítása és visszavonása 214
5.6. Az érvényes ajánlattétel feltételei 216
5.7. Az árura vonatkozó igazolások csatolása, a Kbt. 59. § (6) bekezdésében előírtak teljesítése 217
5.8. Az értékelemzés módszerének alkalmazása 218
5.9. Az ajánlat mint projekt 219
5.10. Gyakorlati tanácsok a „versenyképes" ajánlat elkészítéséhez 222
6. Az egyfordulós eljárás különös szabályai 229
6.1. Az ajánlattételi határidő általános szabálya 229
6.2. A benyújtott ajánlat módosítása, illetve visszavonása 230
6.3. Az ajánlati kötöttség 231
6.4. Az ajánlati felhívás elkészítése során alkalmazandó különös szabályok 231
7. A két szakaszból álló eljárások és a tárgyalásos eljárás különös szabályai 233
7.1. A két szakaszból álló eljárások fajtái, alkalmazásának feltételei 233
7.1.1. A két szakaszból álló eljárások fajtái, általános jellemzői 233
7.1.2. A nyílt előminősítési eljárás sajátosságai, alkalmazása 235
7.1.3. A meghívásos eljárás fajtái, sajátosságai, alkalmazásának feltételei 237
7.2. A kétfordulós eljárások közös szabályai 240
7.2.1. A részvételi szakasz 240
7.2.2. Az ajánlattételi szakasz 241
7.3. A tárgyalásos eljárás alkalmazásának feltételei, fajtái, sajátosságai 243
7.3.1. A tárgyalásos eljárás alkalmazásának feltételei 243
7.3.2. A tárgyalásos eljárás fajtái, közös szabályai 246
7.3.3. A hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljárások 248
7.3.4. A hirdetmény közzététele nélkül induló tárgyalásos eljárások különös szabályai 249
8. A szerződéskötés, a szerződés tartalma, teljesítése és módosítása 251
8.1. A szerződés megkötése és tartalma 251
8.2. A szerződés teljesítése, módosítása 253
9. A közbeszerzés intézményrendszere és a jogorvoslati eljárás 257
9.1. A közbeszerzés intézményrendszere 257
9.1.1. A Közbeszerzések Tanácsa 257
9.1.2. A Közbeszerzések Tanácsának Titkársága 265
9.1.3. A Közbeszerzési Döntőbizottság 265
9.1.4. Adatkezelés és adatszolgáltatás a közbeszerzési intézményrendszerben 267
9.2. A közbeszerzésekkel kapcsolatos jogorvoslati eljárás 267
9.2.1. A Bizottság hatásköre, az eljáró közbeszerzési biztosokra vonatkozó szabályok 267
9.2.2. A jogorvoslati eljárás szabályai 270
9.2.3. Jogkövetkezmények 275
9.2.4. Jogorvoslat a Bizottság határozata ellen 277
10. A központosított közbeszerzés és más speciális beszerzési szabályok 279
10.1. A központosított közbeszerzés 279
10.1.1. A központosított közbeszerzés menete 279
10.1.2. A központosított közbeszerzésre vonatkozó szabályozás változásának iránya 282
10.2. Egyéb speciális beszerzési szabályok 282
10.2.1. A szabadkézi vétel 282
10.2.2. A módosított Kbt. felhatalmazása alapján készülő egyéb speciális beszerzési rendeletek 283
11. A törvény összehasonlítása egyéb ismert tenderszabályokkal 285
11.1. Tender, versenytárgyalás, pályázat 285
11.2. Az alapelvek 286
11.3. A Phare versenyeljárása 287
11.4. A világbanki tenderek rövid áttekintése 291
11.5. Versenytárgyalási eljárás (tendering procedure) a FIDIC útmutatása alapján 294
12. A Kbt. módosításának céljai és a változások lényeges tartalma 297
12.1. A módosítás céljai 297
12.2. A törvénymódosítás elemeinek rövid ismertetése 298
12.3. A módosítás miatt más §-ba kerülő szabályok 301
Értelmező szótár 305
Táblázatok és ábrák jegyzéke 309
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.