Előszó
E tanulmánykötet hátterében az OTKA által finanszírozott egyetemi kutatómunka áll, aminek célja az 1980-as évek művészetének, művészeti életének az eddigieknél árnyaltabb feltárása és dokumentálása...
Tovább
Előszó
E tanulmánykötet hátterében az OTKA által finanszírozott egyetemi kutatómunka áll, aminek célja az 1980-as évek művészetének, művészeti életének az eddigieknél árnyaltabb feltárása és dokumentálása volt. A programot az ELTE Művészettörténeti Tanszékének vezetője, Németh Lajos indította el 1991-ben. Lényege az egész ország művészeti életére, kiválasztott művészekre és művészcsoportokra kiterjedő dokumentáció, majd annak alapján áttekintő munkatanulmányok elkészítése.
A dokumentációs munka során a művészeti tevékenységre úgy figyeltünk, hogy kimutathatóak legyenek egyrészt azok az elmozdulások egy-egy életműben, az alkotói munkában, melyek a művészet gazdagodását idézték elő, másrészt azok a válaszok az intézményes és alternatív művészeti élet részéről, melyek rég nem tapasztalt nyitottságát, az internacionális művészeti színtérbe kapcsolódását, az új iránti fogékonyságát jelzik. Egy olyan évtized karakterét szándékoztunk így megadni, melyben többen szóltak a művészet, művészettörténet végéről, semmint létéről, ill. amit rendkívül szuggesztív művészettörténészek és művészek munkái nyomán esetleg csak egyfélének képzel el a köztudat.
A tanulmánykötet nem hasonlít a 80-as évekkel foglalkozó más munkákhoz. Ezek típusai közül legismertebb talán a festészet jelentőségét kiemelő írások sora (pl. Tony Godfrey: Az új kép. Festészet a 80-as években. Phaidon, 1986). A vezető művészetkritikusok közül Kim Levin Túl a modernizmuson című, klasszikus szerkezetű esszékötete (New York, 1988) az évtized kiemelkedő, elsősorban amerikai művei alapján rajzol képet a korról. A Lázadás és a főáram: Beszéd, ami megváltoztatta a művészetet 1975-1990 című, Judy Seigel által szerkesztett különös kötet (New York, 1992) viszont a művészeti életre koncentrál művészekkel folytatott beszélgetések sorával; amerikai szemlélettel társadalmi jelenségeket (nőművészet, művészeti piac, politika és művészet stb.) emelve ki a művészettel kapcsolatban. Végül az egy régió művészetét áttekintő munkák közül említem a 80-as évek német, osztrák és svájci művészetét feldolgozó tanulmánykötetet (DuMont, 1985), mely a lehető alternatívákat veszi számba, s azokról teljes képet ad.
Vissza