1.052.843

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A modern film irányzatai

Az európai művészfilm 1950-1980

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Palatinus Könyvesház Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 468 oldal
Sorozatcím: Palatinus filmkönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-9578-34-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Kihajtható melléklettel. Második, javított kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Több mint negyven év telt el azóta, hogy a modern európai művészfilm megjelent az ötvenes évek végén. A modern film mára több, mint letűnt divat: filmtörténet. Azok számára, akiknek közvetlen élményük van róla, akik vele nőttek fel, úgy gondolnak a modern filmre, mint életük magától értetődő részére. Nincs szükségük sok magyarázatra természetét, formáit és jelentőségét illetően. Azoknak a fiataloknak azonban, akik az után születtek, hogy a modernizmus megszűnt vezető művészfilmes paradigma lenni, Godard, Antonioni, Fellini vagy Bergman neve úgy hangzik, mint Shakespeare-é, Balzacé vagy Prousté: „Tudom, hogy nagyok, de menjünk már moziba!" A modernizmus mára filmtörténet. És nemcsak azért, mert régen kezdődött, hanem elsősorban azért, mert a mai művészfilmek jelentősen különböznek a hatvanas ? évekéitől. És mivel ez a jelentős és rendszeres különbség nem szűnt meg az elmúlt húsz-egynéhány évben, elmondhatjuk, nyitva az út a történeti vizsgálat előtt: mi a modern európai művészfilm,... Tovább

Fülszöveg

Több mint negyven év telt el azóta, hogy a modern európai művészfilm megjelent az ötvenes évek végén. A modern film mára több, mint letűnt divat: filmtörténet. Azok számára, akiknek közvetlen élményük van róla, akik vele nőttek fel, úgy gondolnak a modern filmre, mint életük magától értetődő részére. Nincs szükségük sok magyarázatra természetét, formáit és jelentőségét illetően. Azoknak a fiataloknak azonban, akik az után születtek, hogy a modernizmus megszűnt vezető művészfilmes paradigma lenni, Godard, Antonioni, Fellini vagy Bergman neve úgy hangzik, mint Shakespeare-é, Balzacé vagy Prousté: „Tudom, hogy nagyok, de menjünk már moziba!" A modernizmus mára filmtörténet. És nemcsak azért, mert régen kezdődött, hanem elsősorban azért, mert a mai művészfilmek jelentősen különböznek a hatvanas ? évekéitől. És mivel ez a jelentős és rendszeres különbség nem szűnt meg az elmúlt húsz-egynéhány évben, elmondhatjuk, nyitva az út a történeti vizsgálat előtt: mi a modern európai művészfilm, melyek esztétikai és tematikus jellegzetességei?
Kovács András Bálint úttörő vállalkozása az elmúlt évtizedek kiemelkedő filmművészeti törekvései és teljesítményei közt segít tájékozódni. A szerző Az ELTE Filmelmélet és Filmtörténet Tanszékének, valamint a Nemzeti Audiovizuális Archívumnak a vezetője. Tizenkét évig volt a Filmvilág szerkesztője. Vendégtanárként oktatott a párizsi Sorbonne egyetemen és a stockholmi egyetemen. Számos cikke, tanulmánya jelent meg amerikai, angol és francia kiadványokban, szakfolyóiratokban.
Eddig megjelent kötetei: Les mondes d'Andrei Tarkovsky (Szilágyi Ákossal közösen, 1987); Metropolis, Párizs (1992); Tarkovszkij (Szilágyi Ákossal közösen, 1997); Film és elbeszélés (2000); A film szerint a világ (2002). Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 9
Bevezetés 11
I. RÉSZ MI A MODERN? 17
1. fejezet A modernizmus elmélete 19
Modern 20
Modernizmus 22
Avantgárd 25
A modern művészfilm: stílus vagy mozgalom? 28
Film és modernizmus 32
A filmkészítés intézményesült formái 38
A művészfilm intézménye 42
A modernista művészfilm és az avantgárd 48
2. fejezet A klasszikus/modern megkülönböztetés a filmben 57
A stíluselemzők 58
Az evolucionisták 61
A modern film és Deleuze 65
A befejezetlen projektum 69
Egyetemes vagy plurális filmművészet? 72
II. RÉSZ A MODERN FILM FORMÁI 79
1. fejezet Elbeszélés a modern filmben 81
Klasszikus és modernista művészfilm 86
Az elvont Egyén elidegenedése 91
Ki az „Egyén" a modern filmben? 93
A véletlen szerepe 95
A nyitott végű elbeszélés 102
2. fejezet Műfaj a modern filmben 104
Melodráma és modernizmus 106
Exkurzus: Sartre és a Semmi filozófiája 115
Egy modern melodráma: Antonioni: Napfogyatkozás (1962) 120
Más műfajok és visszatérő cselekményelemek 124
Nyomozás 124
Vándorlás/utazás 127
Mentális utazás 127
Marienbad: az elbeszélés bizonytalansága 130
A zárt szituációs dráma 136
Szatíra/műfajparódia 139
Az esszéfilm 140
3. fejezet A modern stílusok mintái 143
Elsődleges formálás: folyamatosság és diszkontinuitás 145
Radikális folyamatosság 150
Képzeletbeli idő a Marienbadban 152
Radikális diszkontinuitás 153
A fragmentált forma Godard szerint 153
A szeriális forma 156
4. fejezet A modernizmus stílusai és formái 160
Minimalista formák 160
A Bresson-forma 161
Absztrakt szubjektivitás és a „modell" 166
A „modell" működés közben: Egy halálraítélt megszökött 168
Bresson és követői 170
Analitikus minimalizmus: az Antonioni-forma 171
Lelki táj? 171
Folyamatosság 175
Antonioni és követői 177
Expresszív minimalizmus 182
5. fejezet Naturalista formák 188
A poszt-neorealizmus 189
A cinéma vérité 289
Az „új hullámos" stílus 191
6. fejezet Ornamentális formák 194
7. fejezet Teátrális formák 210
8. fejezet A modern film irányzatai 219
A modern film családfája 225
III. RÉSZ A MODERNIZMUS MEGJELENÉSE ÉS ELTERJEDÉSE (1949-1958) 229
1. fejezet A kritikai reflexivitás és a szerző születése 231
A szerző születése 232
A reflexivitás történeti formái 237
A film mint az élet iskolája: Buster Keaton: Sherlock Jr. 239
A film mint a tökéletes látás médiuma: Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel 242
A szerző Hollywoodban 243
A kritikai reflexivitás megjelenése: Bergman: Börtön 245
Reflexivitás és absztrakció: modern film és az Új Regény 249
2. fejezet Absztrakció: a színház visszatérése 255
Absztrakt dráma 259
3. fejezet Szubjektivitás: a fabula elbizonytalanodása 262
A narrátorhang 263
A klasszikus elbeszélés feloldódása: a film noir és a modernizmus 264
Fabulaalternatívák: Hitchcock 274
Alternatív szubjektív elbeszélések: A vihar jegyében TT7
4. fejezet A klasszikus forma alternatívája: neorealizmus és modernizmus 279
A neorealizmus vége 280
Absztrakció a karakterábrázolásban: Fellini maszkjai 283
Modernizmus az Egy szerelem krónikájában: neorealizmus és film noir 285
Rossellini: a „neorealista csoda" 289
IV. RÉSZ A MODERN FILM RÖVID TÖRTÉNETE (1959-1975) 299
1. fejezet A romantikus korszak (1959-1961) 301
A neorealizmus mint referencia 302
Kelet-Európa: a szocialista realizmustól a neorealizmusig 307
Heroizmus kontra modernizmus 309
Jerzy Kawalerowicz: az első modern lengyel szerző 311
Az 1959-es év 315
A romantikus modernizmus formái 318
Műfajok és az elbeszélés a korai években 320
Hang és kép 322
Előtér és háttér 324
A Hiroshimától a Marienbadig: modernizmus és az elitfilm 327
Az „új film" gyártási rendszere 329
2. fejezet A kialakult modernizmus (1962-1966) 333
Nyugat-Európa 1962 körül 333
1962 kulcsfilmje, a Nyolc és fél 4 338
Közép-Európa 344
A cseh groteszk realizmus 345
A közép-európai élményvilág 348
Jancsó és az ornamentális stílus 350
A középső korszak tendenciáinak összefoglalása 359
3. fejezet Az 1966-os év 360
A szerző magánya 363
4. fejezet Politikai modernizmus (1967-1975) 370
1968 371
Konceptuális modernizmus: a szerző új világa 375
A valóság rekonstrukciója 377
Az ellenfilm: az elbeszélés mint közvetlen szerzői szöveg 383
A film mint közvetlen politikai tett 387
A parabolikus diskurzus 390
Teorema 391
A szerző magánmitológiája 396
A politikai modernizmus önkritikája: Sweet Movie 399
A harmadik korszak irányzatainak összefoglalása 401
5. fejezet A szerző halála 402
A modernizmus alkonya: Tükör 405
A Tükör és a szeriális szerkezet 407
Antonioni és Greenaway: A modernből a posztmodernbe 413
Filmográfia 423
Névmutató 449
Filmmutató 455
Válogatott bibliográfia 461

Kovács András Bálint

Kovács András Bálint műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács András Bálint könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem