1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A modern film irányzatai

Az európai művészfilm 1950-1980

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Palatinus Könyvesház Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 468 oldal
Sorozatcím: Palatinus filmkönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9578-34-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Több mint negyven év telt el azóta, hogy a modern európai művészfilm megjelent az ötvenes évek végén. A modern film mára több, mint letűnt divat: filmtörténet. Azok számára, akiknek közvetlen élményük van róla, akik vele nőttek fel, úgy gondolnak a modern filmre, mit életük magától értetődő részére. Nincs szükségük sok magyarázatra természetét, formáit és jelentőségét illetően. Azoknak a fiataloknak azonban, akik az után születtek, hogy a modernizmus megszűnt vezető művészfilmes paradigma lenni, Godard, Antonioni, Fellini vagy Bergman neve úgy hangzik, mint Shakespeare-é, Blazacé vagy Porusté: "Tudom, hogy nagyok, de menjünk már moziba!" A modernizmus mára filmtörténet. És nemcsak azért, mert régen kezdődött, hanem elsősorban azért, mert a mai művészfilmek jelentős és rendszeres különbség nem szűnt meg az elmúlt húsz-egynéhány évben, elmondhatjuk, nyitva az út a történeti vizsgálat előtt: mi a modern európai művészfilm, melyek esztétikai és tematikus jellegzetességei?
Kovács András... Tovább

Fülszöveg

Több mint negyven év telt el azóta, hogy a modern európai művészfilm megjelent az ötvenes évek végén. A modern film mára több, mint letűnt divat: filmtörténet. Azok számára, akiknek közvetlen élményük van róla, akik vele nőttek fel, úgy gondolnak a modern filmre, mit életük magától értetődő részére. Nincs szükségük sok magyarázatra természetét, formáit és jelentőségét illetően. Azoknak a fiataloknak azonban, akik az után születtek, hogy a modernizmus megszűnt vezető művészfilmes paradigma lenni, Godard, Antonioni, Fellini vagy Bergman neve úgy hangzik, mint Shakespeare-é, Blazacé vagy Porusté: "Tudom, hogy nagyok, de menjünk már moziba!" A modernizmus mára filmtörténet. És nemcsak azért, mert régen kezdődött, hanem elsősorban azért, mert a mai művészfilmek jelentős és rendszeres különbség nem szűnt meg az elmúlt húsz-egynéhány évben, elmondhatjuk, nyitva az út a történeti vizsgálat előtt: mi a modern európai művészfilm, melyek esztétikai és tematikus jellegzetességei?
Kovács András Bálint úttörő vállalkozása az elmúlt évtizedek kiemelkedő filmművészeti törekvései és teljesítményei közt segít tájékozódni. A szerző Az ELTE Filmelmélet és Filmtörténet Tanszékének, valamint a Nemzeti Audiovizuális Archívumnak a vezetője. tizenkét évig volt a Filmvilág szerkesztője. Vendégtanárként oktatott a párizsi Sorbonne egyetemen és a stockholmi egyetemen. Számos cikke, tanulmánya jelent meg amerikai, angol és francia kiadványokban, szakfolyóiratokban. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás9
Bevezetés11
Mi a modern?17
A modernizmus elmélete19
Modern20
Modernizmus22
Avantgárd25
A modern művészfilm: stílus vagy mozgalom?28
Film és modernizmus32
A filmkészítés intézményesült formái38
A művészfilm intézménye42
A modernista művészfilm és az avantgárd48
A klasszikus/modern megkülönböztetés a filmben57
A stíluselemzők58
Az evolucionisták61
A modern film és Deleuze65
A befejezetlen projektum69
Egyetemes vagy plurális filmművészet?72
A modern film formái79
Elbeszélés egy modern filmben81
Klasszikus és modernista művészfilm86
Az elvont Egyén elidegenedése91
Ki az "Egyén" a modern filmben?93
A véletlen szerepe95
A nyitott végű elbeszélés102
Műfaj a modern filmben104
Melodráma és modernizmus106
Exkurzus: Sartre és a Semmi filozófiája115
Egy modern melodráma: Antonini: Napfogyatkozás (1962)120
Más műfajok és visszatérő cselekményelemek124
Nyomozás124
Vándorlás/utazás127
Mentális utazás127
Marienbad: az elbeszélés bizonytalansága130
A zárt szituációs dráma136
Szatíra/műfajparódia139
Az esszéfilm140
A modern stílusok mintái143
Elsődleges formálás: folyamatosság és diszkontinuitás145
Radikális folyamatosság150
Képzeletbeli idő a Marienbadban152
Radikális diszkontinuitás153
A fragmentált forma Godard szerint153
A szeriális forma156
A modernizmus stlíusai és formái160
Minimalista formák160
A Bresson-forma161
Absztrakt szubjektivitás és a "modell"166
A "modell" működés közben: Egy halálraítélt megszökött168
Bresson és követői170
Analitikus minimalizmus: az Antonini-forma171
Lelki táj?171
Folyamatosság175
Antonini és követői177
Expresszív minimalizmus182
Naturalista formák188
A poszt-neoralimus189
A cinéma vérité189
Az "új hullámos" stílus191
Ornamentális formák194
Teátrális formák210
A modern film irányzatai219
A modern film családfája225
A modernizmus megjelenése és elterjedése (1949-1958)229
A kritikai reflexivitás és a szerző születése231
A szerző születése232
A reflexivitás történeti formái237
A film mint az élet iskolája: Buster Keaton: Sherlock Jr.239
A film mint a tökéletes látás médiuma: Dziga Vertov: Ember a felvevőgéppel242
A szerző Hollywoodban243
A kritikai relexivitás megjelenése: Bergman: Börtön245
Relfexivitás és absztrakció: modern film és az Új Regény249
Absztrakció: a színház visszatérése255
Absztrakt dráma259
Szubjektivitás: a fabula elbizonytalanodása262
A narrátorhang263
A kalsszikus elbeszélés feloldódása: a film noir és a modernizmus264
Fabulaalternatívák: Hitchcock274
Alternatív szubjektív elbeszélések: A vihar jegyében277
A klasszikus forma alternatívája: neorealizmus és modernizmus279
A neorealizmus vége280
Absztrakció a karakterábrázolásban: Fellini maszkjai283
Modernizmus az Egy szerelm krónikájában: neorealizmus és film noir285
Rossellini: a "neorealista csoda"289
A modern film rövid története (1959-1975)299
A romantikus korszak (1959-1961)301
A neorealizmus mint referencia302
Kelet-Európa : a szocialista realizmustól a neorealizusig307
Heroizmus kontra modernizmus309
Jerzy Kawalerowicz: az első modern lengyel szerző311
Az 1959-es év315
A romantikus modernizmus formái318
Műfajok és az elbeszélés a korai években320
Hang és kép322
Előtér és háttér324
A Hirosimától a Marienbadig: modernizmus és az elitfilm327
Az "új film" gyártási rendszere329
A kialakult modernizmus (1962-1966)333
Nyugat-Európa 1962 körül333
1962 kulcsfilmje, a Nyolc és fél 4338
Közép-Európa344
A cseh groteszk realizmus345
A közép-európai élményvilág348
Jancsó és az ornamentális stílus350
A középső korszak tendenciáinak összefoglalása359
Az 1966-os év360
A szerző magánya363
Politikai modernizmus (1967-1975)370
1968371
Konceptuális modernizmus: a szerző új világa375
A valóság rekonstrukciója377
Az ellenfilm: az elbeszélés mint közvetlen szerzői szöveg383
A film mint közvelen politikai tett387
A parabolikus diskurzus390
Teorema391
A szerző magánmitológiája396
A politikai modernizmus önkritikája: Sweet Movie399
A harmadik korszak irányzatainak összefoglalása401
A szerző halála402
A modernizmus alkonya: Tükör405
A Tükör és a szeriális szerkezet407
Antonioni és Greenway: A modernből a posztmodernbe413
Filmográfia423
Névmutató449
Filmmutató455
Válogatott bibliográfia461

Kovács András Bálint

Kovács András Bálint műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács András Bálint könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem