1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A miskolci Fűtőház története (aláírt példány)

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: MÁV Rt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 163 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7085-85-8
Megjegyzés: Mohay László, dr. Bory Endre és Fojtán István szerzők által aláírt példány. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal, kihajtható melléklettel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E könyv Miskolc Gépészeti Főnökség elmúlt 128 évének áttekintő történetét dolgozza fel az elmúlt évek során egyre gyarapodó hazai vasúthistória irodalom keretében. Miskolci kötődése miatt pedig... Tovább

Előszó

E könyv Miskolc Gépészeti Főnökség elmúlt 128 évének áttekintő történetét dolgozza fel az elmúlt évek során egyre gyarapodó hazai vasúthistória irodalom keretében. Miskolci kötődése miatt pedig kapcsolódik ahhoz az ugyancsak az utóbbi évtizedben jelentős számban megjelenő helytörténeti irodalomhoz, mely főként a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltár munkája és irányítása eredményeként Miskolcról, Diósgyőrről és a területünkön található néhány nagy múltú létesítményről megjelent.
Főnökségünkről az első történeti leírás fennállásunk 100. évében, 1974-ben készült Mohay László tollából, de csak belső használatra, ábrák nélkül. A szerzők ezt, mint alapot felhasználva bővítették ki levéltári és a MÁV Területi Igazgatóság irattárában végzett kutatásokkal és tettük szemléletessé a 128 év történetére vonatkozó kiegészítésekkel. A munkán érződik a teljességre való törekvés, amit természetesen nem sikerült elérni mindenekelőtt azért nem, mert a történetet szemléltető részben a háború során elpusztult épületek egy részéről sem rajz, sem fénykép nem maradt fenn, vagy mindeddig nem volt fellelhető.
A könyv létrejöttéért elsősorban Sasi István urat - a közelmúlt leghosszabb ideig volt gépészeti főnökét - illeti köszönet, aki kezdeményezte e könyv megírását.
Külön köszönet Mezei István úrnak, aki az elmúlt években rendkívül gazdag vasúthistória irodalmának elindítójaként és folyamatos szerkesztőjeként szerzett elévülhetetlen érdemeket e könyv létrejöttében is.
Köszönet mindazoknak, akik szolgálatkészségükkel, adatszolgáltatásaikkal jelentősen segítették a könyvünk megírását. így mindenekelőtt köszönjük Pál István Úrnak, a MÁV Miskolci Járműjavító volt osztályvezetőjének sokrétű adatszolgáltatását, Kocsor Dezső úrnak a MÁV Miskolci Területi Igazgatóság Házgondnokság vezetőjének a helyi irattárban végezhető kutatásokhoz adott készséges segítségét.
Zalavári Sándor főtanácsos úr a MÁV Rt. Pálya- Híd- és Magasépítményi Divízió Központi Tervtárának tervtárosa az egykori fűtőházépületek rajzainak átengedésével gazdagította jelentősen e könyv tartalmát. Hasonlóan készséges segítségre találtak a szerzők a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Levéltárban Szabó Jánosné, az Országos levéltárban Opauszki István, Szabó Károlyné és Acsay Károly hölgyek és urak részéről. Koós Judit hölgy a Hermán a Hermán Ottó Múzeum régésze az üzemünk területén talált két értékes leletre vonatkozó adatokat és fényképeket adta át részünkre. Szívességükért fogadják ezúttal is hálás köszönetünket.
Fazekasné Fáklya Csilla hölgyet az eredetileg kézírásos történeti fejezet szövegszerkesztővel való átírásáért, Kovács Attila urat pedig főnökségünk dolgozói névjegyzékének a könyv igényeinek megfelelő összeállításáért illeti elismerés és köszönet... Vissza

Tartalom

Köszöntő 5
Előszó 7
Bevezetés 9
A Fűtőház létrejöttének előzményei 11
A miskolci Fűtőház megalapítása 21
A MÁV vonalainak, üzemeinek fejlődése Miskolcon és környékén 1870 után 25
A Fűtőház fejlődése a Tiszavidéki Vasút Társaság államosítása után - 29
A miskolci Fűtőház fejlődése 1895-től 1903-ig 42
A Fűtőház története 1904-től 1920-ig 49
A Fűtőház története 1921-től a második világháború végéig 71
Események a szovjet megszállás kezdetén és a háború után (1945-1976) 87
A legutóbbi idők eseményei (1977-2002) 115
Adalékok a Miskolcra állomásított vasúti vontatójárművek történetéhez 122
A TW gőzmozdonyai: 1859-1880 123
MÁV gőzmozdonyok: 1870-1911 124
Gőzmotorkocsik: 1904-1918 126
Gőzmozdonyok: 1911-1983 127
Sínautóbuszok 134
Belsőégésű motorkocsik: 1941 134
Dízelmozdonyok: 1959 136
Villamosmozdonyok: 138
Az egyes években Miskolcra állomásított vontatójárművek összesített jegyzéke 138
Miskolcra állomásított vontatójárművek pályaszámszerinti időrendi táblázata 144
A Miskolcra állomásított vontatójárművek fontosabb adatai 146
Rövidítések, vasúttársaságok és mozdonygyárak jegyzéke 150
A miskolci Fűtőház (vontatási, gépészeti) főnökeinek névsora 153
A Gépészeti Főnökség dolgozóinak névsora 2002. decemberben 155
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem