1.059.645

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A minőség fogalmi rendszere az egészségügyben

Szerző
Debrecen
Kiadó: Debreceni Orvostudományi Egyetem
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 115 oldal
Sorozatcím: EMIKK füzetek
Kötetszám: 17
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7025-64-2
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Első ízben az EMIKK első konferenciájára (1994. október) jelentettük meg kiadványunkat, amelynek célja az eligazodás segítése volt a minőséggel kapcsolatos fogalmak között. Az eltelt négy év során... Tovább

Előszó

Első ízben az EMIKK első konferenciájára (1994. október) jelentettük meg kiadványunkat, amelynek célja az eligazodás segítése volt a minőséggel kapcsolatos fogalmak között. Az eltelt négy év során jelentős fejlődés következett be a minőségügy minden területén, ezen belül a nemzetközi és hazai egészségügyi ellátásban is. A fejlődés lemérhető a képzési igények megnövekedésében, számos egészségügyi intézmény elindította, vagy rövidesen el kívánja kezdeni minőségügyi rendszerének kiépítését, egyre több szakmai fórum, konferencia tűzi ki témájaként a minőség javításának kérdéseit. Fontos előrelépést jelent ezen a téren az 1997-ben kihirdetett egészségügyi törvény, mely külön paragrafusban foglalkozik a minőségügyre vonatkozó követelményekkel.
A rohamos fejlődésnek részben örülhetünk, részben nem. Örülhetünk, mert számos egészségügyi intézményben valóban komoly erőfeszítéseket tesznek az ellátás minőségének értékelése és javítása érdekében, és ezeket az erőfeszítéseket olyan sikerek koronázzák, melyek megnyilvánulnak az eredményesebb és hatékonyabb ellátásban, a betegek kedvező visszajelzéseiben. Másrészről tapasztalataink szerint - dacára az egyre több ismeretnek, elérhető információnak - a minőségre való törekvés még sokszor ellenérzést vált ki az egészségügyi dolgozók körében, és a minőségügyi rendszer fejlesztésének igénye esetenként a bizonyítvány megszerzését célozza a tényleges jobbításra való törekvés helyett. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS.....................................................................................................8
A MINŐSÉGÜGY TÖRTÉNETE....................................................................10
Ml A MINŐSÉG? A MINŐSÉG DEFINÍCIÓJA.............................................20
A MINŐSÉG KOMPONENSEI.......................................................................27
Hatásosság ideális körülmények között (efficacy).........................................27
Eredményesség, vagy hatásosság szokásos körülmények között (efféctiveness).....28
Hatékonyság (efficiency)...............................................................................29
Esélyegyenlőség, méltányosság (equity)........................................................30
Hozzáférhetőség (accessibility).....................................................................31
Tudományos-technikai minőség (scientific technical quality).......................31
Az egészségügyi ellátás megfelelősége (appropriateness).............................32
A kockázat kezelése (risk management)........................................................32
Jog az egészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez....................................33
Szükségletek (needs).....................................................................................33
Igény (demand).............................................................................................35
Igénybevétel (consumption of health services)..............................................35
Etikus egészségügyi ellátás...........................................................................36
Összhang az egészségügyi ellátás és a lakosság szükségletei
között (adequacy)..................................................................................37
Az egészségügyi ellátást végző intézmény és a beteg közti kapcsolat stabilitása....37
Az egészségügyi ellátás koordinációja..........................................................38
Az ellátás során érvényesülő emberi kapcsolatok..........................................38
A betegek elégedettsége................................................................................38
Az egészségügyi ellátást végzők elégedettsége..............................................39
A MINŐSÉG DIMENZIÓI..............................................................................40
Struktúra........................................................................................................41
Folyamat.......................................................................................................41
Eredmény......................................................................................................42
Az egészségügyi rendszer sajátosságai....................... ................................43
A beteg sajátosságai......................................................................................43
AZ ELLÁTÁS MINŐSÉGÉNEK MÉRÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE......................44
Indikátor........................................................................................................44
Eljárás leírás.............................................................................................45
Standard......................................................................................................47
Kritérium.......................................................................................................48
A MINŐSÉG BIZTOSÍTÁSÁT CÉLZÓ PROGRAMOK OSZTÁLYOZÁSA.................49
Strukturális megközelítés (structural approach).............................................49
Folyamat megközelítés (process approach).....................................51
Eredmény megközelítés (outcomc approach)................................................54
A MINŐSÉGÜGYI TEVÉKENYSÉG VÉGZÉSÉNEK FŐBB FELTÉTELEI 56
A vezetés elkötelezettsége.............................................................................56
Megelőző szemlélet......................................................................58
A fogyasztó (beteg) igényeinek felismerése ..............................................59
Analízis és visszacsatolás.....................................................................59
A dolgozók bevonása, részvétele...................................................................59
A személyzet rendszeres továbbképzése........................................................59
Elismerés és ösztönzés.................................................................................60
Ellenérdekeltség megszüntetése....................................................................60
Kommunikáció és teammunka.......................................................................60
A minőségre szánt anyagi és emberi erőforrások.............................................60
Minőségügyi szervezet, struktúra kialakítása.................................................61
Folyamatok azonosítása.................................................................................61
Folyamatok optimalizálása......................................................................... 61
A MINŐSÉG SZABÁLYOZÁSÁNAK KONCEPCIÓI.......................62
Minőségtartás ...............................62
Minőségjavítás..............................................................................................63
Minőségfejlesztés..........................................................................................64
Folyamatok szabályozása..............................................................................65
Minőségbiztosítás és minőségfejlesztés.........................................................65
MINŐSÉGÜGYI RENDSZEREK ÉS FILOZÓFIÁK.............................69
ISO 9000 nemzetközi szabványsorozatot......................................................69
A Joint Commission típusú minőségügyi rendszer........................................72
A TQC, TQM FILOZÓFIA...........................................................................73
A bevezetett és működtetett rendszerek igazolása.........................................75
Akkreditáció (accreditation).......................................................................75
Tanúsítás....................................................................................................79
A MINŐSÉG TÁRSADALMI KÖRNYEZETE...............................................80
A minőségüggyel kapcsolatos kormányhatározatok az 1990-es években.......80
A MINŐSÉG MOTIVÁCIÓS TÉNYEZŐI AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN...........84
Az állampolgár érdekeltsége.............................. .............................................84
Az ellátók érdekeltsége...................................................................................85
Menedzseri érdekeltség.................................................................................86
Kormányzati motivációs tényezők.................................................................87
Finanszírozók érdekeltsége............................................................................87
Az egészségügyi ellátást végző intézmények.................................................88
A büntetés veszélye.......................................................................................88
MINŐSÉG ÉS GAZDASÁGOSSÁG...............................................................89
AZ EGÉSZSÉGÜGY] MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSBAN ALKALMAZOTT
NÉHÁNY TOVÁBBI SPECIÁLIS MÓDSZER..............................91
Charta................................................................................................91
Az egészségügyi ellátásban alkalmazott eljárások értékelése (technology
assessment)............................................................................................91
Költség-előny elemzés (cost-benefit analysis)............................................93
Költség-eredményesség elemzés (cost-cíTectivcncss analysis)...................94
Költség-haszon elemzés (cost-utility analysis)...........................................94
MINŐSÉGÜGYI FOGALOMTÁR...................................................................96
FELHASZNÁLT ÉS TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA AJÁNLOTT IRODALOM.......109
Az Egészségügyi Minőségfejlesztési Konzultációs Központ eddig megjelent kiadványai...113
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.