1.061.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A metafizika alapfogalmai

Világ - végesség - magány

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 458 oldal
Sorozatcím: Sapientia Humana
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-389-607-X
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ezt az 1929/30-as téli szemeszter során Freiburgban tartott előadást - mely először a szerző halála után hét évvel, 1983-ban jelent meg - az tünteti ki, hogy benne a világ a Lét és időben megkezdett diszkusszióját, mely elsődlegesen a jelenvalólét világban-létét, illetve a hétköznapi praktikus világtapasztalat hermeneutikáját elemzi, egy új, a jelenvalólét metafizikáját feltáró perspektívából folytatja. Az előadás a metafizika egzisztenciális vetületét megvilágító terjedelmes bevezetőre és két tematikai blokkra: az unalom fenomenológiai analízisére és az állat, illetve az ember világának összehasonlítására oszlik. Rüdiger Safranski szerint ez a sodró erejű előadás tulajdonképpen a heideggeri oeuvre titkos fő műve.

Tartalom

ELŐZETES MEGFONTOLÁSOK
AZ ELŐADÁS FELADATA ÉS ALAP-BEÁLLÍTOTTSÁGA AZ ELŐADÁS CÍMÉNEK ÁLTALÁNOS TISZTÁZÁSÁBÓL KIINDULVA
Kerülő utak a filozófia (metafizika) lényegének meghatározásához s annak elkerülhetetlensége, hogy szembenézzünk a metafizikával21
A filozófia páratlansága21
A filozófia nem tudomány, s nem is egy világnézet kinyilatkoztatása21
A filozófia lényegmeghatározása nem lehetséges kerülő úton, a művészettel és a vallással való összehasonlítás révén23
A filozófia lényegmeghatározásához a történeti orientáción át vezető kiút illúziónak bizonyul24
A filozófia önmagából való meghatározása egy Novalis-mondás vezérfonalán25
A metafizika (a filozofálás) mint emberi tevékenység visszahúzódása az ember lényegének homályába25
A honvágy mint a filozofálás alaphangoltsága és a világra, végességre, elszigeteltségre vonatkozó kérdés26
A metafizikai gondolkodás mint átfogó gondolkodás: az egészre irányul, és áthatja az egzisztenciát29
A filozófia (metafizika) lényegében rejlő kétértelműség32
A filozofálás kétértelműsége általában véve: annak bizonytalan volta, hogy vajon a filozófia tudomány és világnézeti kinyilatkoztatás-e, vagy sem33
A hallgatók és az oktató együttműködésében itt és most zajló filozofálásunk kétértelműsége37
A filozófia olyasminek mutatkozik, mint ami mindenkire tartozik, és amit mindenki felfog38
A filozófia végsőnek és legfőbbnek mutatkozik39
A filozofálás harca lényegének leküzdhetetlen kétértelműsége ellen. A filozofálás mint a jelenvalólétben végbemenő alaptörténés önállósága45
A világra, végességre, elszigeteltségre vonatkozó átfogó kérdezés metafizikaként való jellemzésének igazolása. A "metafizika" szó eredete és története49
A "metafizika" szó. A jelentése50
A szó megvilágítása. A mint az egészében vett létező önmagát kibontakoztató működése50
mint az egészében vett létező működésének előhozatala az elrejtettségből52
mint az elrejtetlenség mondása. (igazság) mint zsákmány, amelyet el kell ragadni az elrejtettségtől53
A két jelentése56
A két jelentés Arisztotelésznél. A létező egészére és a létező lényegiségére (létére) vonatkozó kérdezés mint a kettős kérdezési iránya59
A logika, fizika, etika iskolai diszciplínákként való kialakulása mint a tulajdonképpeni filozofálás hanyatlása62
A technikai jelentésének tartalmi jelentésbe való átcsapása a "metafizika" szóban65
A technikai jelentése: után (post). A metafizika mint technikai elnevezés a -val szemben támadt zavar megoldására65
A tartalmi jelentése: túl (trans). A metafizika mont a tartalmi megjelölése és értelmezése: az érzékfeletti tudománya. A metafizika mint iskolai diszciplína67
A metafizika áthagyományozott fogalmának benső elégtelensége69
Az áthagyományozott metafizika-fogalom külsődlegesség tétele: a metafizikai (Isten, halhatatlan lélek) mint egy meglévő, noha magasabb rendű létező70
Az áthagyományozott metafizika-fogalom kuszasága: a túlnyúlás két egymástól elváló módjának, az érzékfeletti létezőnek és a létező érzékektől mentes létjellegének összekapcsolódása74
Az áthagyományozott metafizika-fogalom problémátlansága75
Aquinói Szent Tamás metafizika-fogalma mint az áthagyományozott metafizika-fogalom három momentumának történeti alátámasztása75
Franz Suarez metafizika-fogalma és az újkori metafizika alapvonása82
A metafizika mint magának a metafizika alapproblémájának a megnevezése. Az előzetes megfontolások eredménye és az a követelmény, hogy egy metafizikai kérdezés megragadottságából cselekedni kezdjünk a metafizikában88
FILOZOFÁLÁSUNK ALAPHANGOLTSÁGÁNAK FELÉBRESZTÉSE
Egy alaphangoltság felébresztésének feladata és mai jelenvalólétünk rejtett alaphangoltságának felmutatása91
Annak előzetes megértése, hogy mit jelent egy alaphangoltság felébresztése91
Felébresztés: nem egy meglévő megállapítása, hanem az alvó éberré-válni-hagyása91
A hangulat jelen-léte és jelen-nem-léte nem ragadható meg a tudatos és a tudattalan megkülönböztetése révén93
A hangulat jelen-léte és jelen-nem-léte az ember létének mint jelenvaló-létnek és másutt-létnek (távollétnek) az alapján96
A hangulat fenoménjának előzetes jellemzése: a hangulat mint a jelenvalólét alapmódja, mint ami a jelenvalólétnek tartósságot és lehetőséget nyújt. A hangulat felébresztése mint a jelenvaló-lét megragadása jelenvaló-létként99
Korunk állapotának és az azt átható alaphangoltságnak a biztosítása mint ezen alaphangoltság felébresztésének előfeltétele103
Korunk állapotának négy értelmezése: élet (lélek) és szellem ellentéte Oswald Spenglernél, Ludwig Klagesnál, Max Schelernél és Leopold Zieglernél103
A dionüszoszi és apollóni közötti alapvető ellentét Nietzschénél mint korunk állapota négy értelmezésének forrása106
A mély unalom mint állapotunk kultúrfilozófiai értelmezéseinek rejtett alaphangoltsága110
Az unalom első formája: a valamitől való unottá-válás114
Az unalom kérdésessége. Ezen alaphangoltság felébresztése mint annak ébren-hagyása, mint az elalvástól való megóvása114
Az unalom alaphangoltsága, az időhöz való viszonya és a világra, végességre, elszigeteltségre vonatkozó három metafizikai kérdés116
Az unalom interpretációja az unalmasból kiindulva. Az unalmas mint ami hitegetve feltartóztat, és üresen hagy. A három szokásos értelmezési séma kérdésessége: az ok-okozat viszony, a lelken belüli, az átvitel119
Módszertani útmutatás az unottá-válás interpretációjához: a tudatelemző beállítottság elkerülése, a hétköznapi jelenvalólét közvetlenségének megőrzése: az unalom értelmezése az időtöltésből, mint a hozzá való közvetlen viszonyból126
Az unottá-válás és az időtöltés132
Az időtöltés mint az unalom időt siettető elkergetése132
Az időtöltés és az órára nézés. Az unottá-válás mint az idő tétovázó múlásától való bénító érintettség136
A tétovázó idő által való feltartóztatottság140
A magukat megtagadó dolgoktól való üresen-hagyottség és bepillantás a tétovázó idő által való feltartóztatottsággal lehetséges összefüggésbe142
Az unalom második formája: a valami közben való unatkozás és az ehhez tartozó időtöltés148
A valami közben való unatkozás és az ehhez rendelt időtöltés jellege148
Az unalom eredendőbb felfogásának szükségessége a feltartóztatva beletartottság és az üresen-hagyottség közötti illeszték értelmezéséhez148
A valami közben való unatkozás és az időtöltés megváltozott jellege: az, ami közben unatkozunk, időtöltésként mutatkozik meg151
Az unalom második formájának elhatárolása az elsőtől tekintettel a feltartóztatva beletartottság és az üresen-hagyottság lényegi mozzanataira157
Az unalom két formájának általános elkülönítése az unalmas szempontja alapján: a meghatározott és a meghatározatlan unalmas. A feltartóztatva beletartottságnak és az üresen-hagyottságnak a látszólagos hiánya az unalom második formájában158
Az akadályozó tehetetlenség mint az untatótól való üresen-hagyottság elmélyülő módja. Az üresen-hagyottság egy üresség kialakulásában161
Az időnk által való el-nem-bocsátottság mint az álló időbe való beletartottság166
Az unatkozás két strukturális mozzanatának strukturális egysége a kiszakított idő meg-jelenítő megállításán alapul. Az unalom eredete a jelenvalólét időiesülő időbeliségéből173
A valami közben való unatkozás lezáró jellemzése: a hozzá tartozó időtöltés sajátszerűsége mint az untató kiemelkedése magából a jelenvalólétből174
Az unalom második formájának elmélyülése az elsőhöz képest176
Az unalom harmadik formája: a mély unalom mint "az emberen eluralkodik az unalom"180
Az unalom és az idő lényegébe való behatolás előfeltételei: az ember tudatként történő felfogásának megkérdőjelezése, az unalom lényegi mélységének megnyílása180
Az időtöltés már-nem-megengedett volta mint a mély unalomnak a maga túlerejében való megértése. Annak kényszere, hogy meghalljuk, amit a mély unalom értésünkre ad182
A mély unalom konkrét interpretációja az üresen-hagyottság és a beletartottság vezérfonalán185
Az üresen-hagyottség mint a jelenvalólét kiszolgáltatottsága a magát egészében megtagadó létezőnek186
Beletartottság mint a jelenvalólét eredendő lehetővétételéhez való odakényszerítettség. Az üresen-hagyottság és beletartottság strukturális egysége mint a magát egészében megtagadó létező tágasságának és a jelenvalólétet lehetővé-tevő egyetlen csúcsának egysége190
A mély unalom idő-jellege195
Az idő egységes-háromszoros horizontjától való megigézettség mint az üresen-hagyottság idő-jellege196
A pillanathoz való odakényszerítettség a megigéző idő által mint a beletartottság idő-jellege. Az üresen-hagyottság és a beletartottság időre vonatkozó egysége200
Az "unalom" szó lényegi jelentése: az időtartam hosszúvá válása a mély unalomban mint az idő-horizont kitágulása és a pillanat csúcsának eltűnése205
A mély unalom összefoglaló "definíciója" mint élesebben körvonalazott útmutatás az unalom interpretációjára s mint annak a kérdésnek az előkészítése, mely mai jelenvalólétünknek egy meghatározott, mély unalmára vonatkozik206
Az időbeliség az időiesülésnek egy meghatározott módján mint az unalom tulajdonképpeni untatója211
Az unalom vulgáris értékelése és a mély unalom elnyomása213
Egy meghatározott, mély unalomra mint mai jelenvalólétünk alaphangoltságára vonatkozó kérdés214
A mély unalomra mint jelenvalólétünk alaphangoltságára vonatkozó kérdés újrafelvétele214
A meghatározott, mély unalomra vonatkozó kérdés a specifikus üresen-hagyottság és beletartottság irányában217
A lényegi ínség a maga egészében, mai jelenvalólétünk lényegi szorongattatásának elmaradása (megtagadás) mint a meghatározott, mély unalom üresen-hagyottsága217
A szorongattatás elmaradásában bejelentett legvégső elvárás a jelenvalóléttel szemben (a bejelentett pillanat) mint a meghatározott mély unalom beletartottsága219
A MÉLY UNALOM ALAPHANGOLTSÁGÁBÓL KIBONTANDÓ METAFIZIKAI KÉRDÉSEK VALÓDI KÉRDEZÉSE: MI A VILÁG?
A mély unalom alaphangoltságából kibontandó metafizikai kérdések223
A világra, elszigeteltségre és végességre vonatkozó kérdések, ahogy mai létezésünk mély unalmának alaphangoltsága veti fel. Az idő lényege mint a három kérdés gyökere223
A mód, ahogy a három kérdést kérdezni kell227
A három kérdés átrendeződése a józan emberi ész és a tradíció által229
A metafizikai kérdezés kezdete a világra vonatkozó kérdéssel. A vizsgálódás menete és nehézségei230
A három irányadó tézis összehasonlító vizsgálatának útja: a kő világtalan, az állat világszegény, az ember világképző230
A lényeg meghatározására és az élethez való hozzáférésre vonatkozó tartalmi és módszertani alapprobléma233
Összefoglalás és új bevezetés a szünet után: metafizika mint átfogó kérdezés; a mély unalom alaphangoltságának felélesztése; az alaphangoltságból kifejtendő metafizikai kérdések. Irányelvek a filozófia alaphangoltságáról való beszéd helyes értéséhez236
Az összehasonlító vizsgálódás kezdete a középső tézisből kiindulva: az állat világszegény239
A tézis állításjellege, valamint a metafizika és a pozitív tudomány viszonya241
"Az állat világszegény" tézis mint a zoológia lényegi kijelentése és előfeltevése. A filozófia körmozgása241
Filozofáló kérdezésünk viszonya a zoológiához és biológiához243
"Az állat világszegény" tézis "az ember világképző" tézishez viszonyítva. Világszegénység és világképzés viszonya nem leértékelő rangsorolás. Világszegénység mint a világ nélkülözése248
"Az állat világszegény" tézis "a kő világtalan" tézishez viszonyítva. A világtalanság mint a létezőhöz való hozzáférés hiánya. A világ mint a létező hozzáférhetőségének előzetes jellemzése252
Mennyiben rendelkezik az állat világgal, és mennyiben nem: a világfogalom tisztázásához szükséges kiindulópont megszerzése255
Az állat világszegénysége lényegének tisztázása az állat mivolt, az általában vett élet, az organizmus lényegére vonatkozó kérdés segítségével256
Egy másik létezőbe (állat, kő, ember) való belehelyezkedés képességének kérdése mint e létező létmódjának tartalmi kérdése256
A világ birtoklása és nem-birtoklása mint a belehelyezkedés megengedésének képessége, illetve a követés megtagadásának szükségessége. Szegénység (nélkülözés) mint a rendelkezés képességében való nem-rendelkezés266
Az organizmus lényege tisztázásának kezdete269
A szerv eszközként, az organizmus gépként való felfogásának kérdésessége. Az eszköz, a szerszám, a gép lényegi különbségének vázlatos tisztázása269
Az életmozgás mechanikus felfogásának kérdésessége274
A szervre vonatkozó kérdés mint az állat tudásának lehetőségjellegére vonatkozó kérdés. Az eszköz használhatósága mint valamire szolgáló készség, a szerv használhatósága mint valamire való képesség275
A képesnek-lenni és a hozzá tartozó szerv konkrét összefüggése mint szolgálatkészség ellentétben az eszköz használhatóságával280
A valamire képes magával hoz szabályokat szemben azzal, hogy a kész eszköz egy előírás alá tartozik. Az önmaga előrehajtása az amiré-jébe mint a képesség ösztönjellege287
A szolgálatba vett szerv teljesítményének kikérdezése a szolgálatkész képesség alapján288
A képesség eddig tisztázott lényegének behatóbb megvilágítása az organizmus (egységjellege) lényegének meghatározása céljából: sajátság, illetve sajátosság mint az állat létmódja az önmaga-sajátja-lenni módján290
Az organizmus mint a szerveket teremtő képességekbe tagozódó képesnek-lenni - mint a képes szerveket teremtő sajátosság létmódja293
Az állat viselkedése és kábultsága295
Előzetes utalás a viselkedésre mint amire az állat képes. Az állat viselkedése mint ösztönös törekvés az ember viszonyulásával mint cselekvéssel szemben295
Az állat önmagába húzódása mint kábultság. Kábultság (az organizmus sajátságának lényege) mint a viselkedés belső lehetősége298
A viselkedés struktúrájának konkrét megvilágítása: az állati viselkedés és az emberi cselekvés valamire vonatkozásának különbsége300
A viselkedés konkrét példái állatkísérletekben301
A viselkedés általános jellemzése: a kábultság mint a valamit valamiként való észrevevés megvontsága és mint valami által-való-elragadottság. Az állat ki van zárva a létező megnyílásából307
A viselkedés és a kábultság nyitottsága és az, amire az állat vonatkozik310
A viselkedés elhárításjellege310
Az állat viselkedésének körülvétele egy szabadjára engedő gyűrűvel315
Az organizmus lényegfogalmának lezáró körülhatárolása320
Az organizmus mint viselkedésre képesnek-lenni a kábultság egységében. A környezettel való összetartozás (a szabadjára engedések iránt nyitott önmagát körülvétel) mint a viselkedés lényegszerkezete320
Két lényegi lépés a biológiában: Hans Driesch, Jakob Johann v. Uexküll324
Az állat előbbi lényeginterpretációjának hiányossága: az élő mozgatottsága lényegmeghatározásának hiánya328
"Az állat világszegény" irányadó tézis kifejtése az organizmus kidolgozott lényeginterpretációjából331
A kábultságban való nyitottság mint egy szabadjára engedővel való rendelkezés során nem-rendelkezni világgal331
A világ nem-birtoklása mint az állat nélkülözése és szegénysége tézissel szemben tett ellenvetésünk és annak cáfolata334
A világprobléma tematikus kifejtése az "az ember világképző" tézis taglalásával338
A világfenomén első jellemzői: a létező mint létező megnyíltsága és a "mint"; a létezőhöz való viszony mint lenni- és nem-lenni-hagyás (valamihez-viszonyulás, tartás, önmagaság)338
A különféle létező mint meglévő különbség nélküli megnyíltsága és a jelenvalólét létezőhöz való alapviszonyának szendergése a mindennapiságban339
Az élő természet saját megnyíltsága és a jelenvalólét belehelyeződése az élő övezet-összefüggésébe mint a hozzá fűződő tulajdonképpeni alapviszony. A létmódok sokfélesége, lehetséges egységük és a világ problémája341
A megnyíltság történésére vonatkozó kérdés mint a világra vonatkozó kérdés kiindulópontja. A világképzésre és világra vonatkozó kérdés visszatérése a mély unalom interpretációja által feltárt irányba344
A világfogalom előzetes körülhatárolása: világ mint a létező mint olyan egészében vett megnyíltsága; a világképzés általános tisztázása348
A "mint" első formális interpretációja mint a megnyíltság struktúramozzanata353
A "mint" összefüggése mint a viszony és a viszony tagjai szerkezetének összefüggése a kijelentő mondattal353
A metafizika orientálódása a -ra és a logikára mint a világprobléma nem eredeti kifejtésének alapjára354
Alapvető módszertani megfontolás minden metafizikai probléma és fogalom megértéséhez. Félreértésük két alapformája357
Első félreértés: a filozófiai problémáknak mint valami tág értelemben vett meglévőnek a taglalása. A formális jelzés mint a filozófiai fogalmak alapjellege357
Második félreértelmezés: filozófiai fogalmak összefüggésének megfordítása és egymástól való izolálása365
A "mint" eredetdimenziójába való visszatérés feladata a kijelentő mondat struktúrájának értelmezéséből kiindulva368
A kijelentő mondat jellemzése Arisztotelésznél373
A általános felfogása: beszéd mint jelentés, értésre adás. Az összetartó megegyezés történése mint a beszéd lehetőségfeltétele373
A felmutató beszéd a felfedés-elrejtés lehetőségében378
Valaminek mint valaminek az egységképző észrevétele a "mint"-struktúra, mint a felmutató felfedése-elrejtése lehetőségének lényegi alapja382
Az igenlő és tagadó kijelentés valamit valamiként történő egységképző észrevétele mint szétválasztó egybevétel385
A kijelentés felmutatása mint a létező láttatása akként, ami és ahogyan az388
Az egyszerű kijelentés összefoglaló lényegi meghatározása és egyes összetevőinek meghatározása391
A kapcsolat mint a "van" jelentése a kijelentésben393
Mibenlét, hogy-lét és igaz-lét mint a kopula lehetséges interpretációi. E jelentések elkülönítetlen sokfélesége mint a kopula elsődleges lényege399
Visszatérés a kijelentésstruktúra egésze lehetőségének alapjához407
A visszakérdezés és az irányadó világprobléma közötti összefüggés jelzése407
A visszakérdezésnek a kijelentés belső lényegi felépítéséből való kiindulópontja: a felmutató, lét-kimondó felfedés és elrejtés "vagy-vagy"-ának képessége az odaítélés és elvitatás "mind-mind"-jében410
A szabad-lét, a létezőre mint olyanra való prelogikai nyitottság és valamilyen kötelező erő magunk-elé-tartása mint a kijelentés lehetőségének alapja414
A létezőre való prelogikai nyitottság mint kiegészítés (mint az "egészében véve" előzetes kialakítása) és mint a létező létének feltárása. A háromféleképp strukturált alaptörténés a jelenvalólétben mint a kijelentés eredetdimenziója419
Világképzés mint alaptörténés a jelenvalólétben. A létezés mint a világ működése426
Az "egészében véve" mint a világ, valamint a lét és a létező különbségének rejtélyessége430
A tervezet mint a világképzés háromféleképpen jellemzett alaptörténésének ősstruktúrája. A világ működése mint az egészében vett létező létének működése a működni engedő világtervezetben439
Függelék
Eugen Finknek hatvanadik születésnapjára447
Jegyzetek451
A szerkesztő utószava455

Martin Heidegger

Martin Heidegger műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Martin Heidegger könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem