kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 458 oldal |
Sorozatcím: | Sapientia Humana |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-389-607-X |
ELŐZETES MEGFONTOLÁSOK | |
AZ ELŐADÁS FELADATA ÉS ALAP-BEÁLLÍTOTTSÁGA AZ ELŐADÁS CÍMÉNEK ÁLTALÁNOS TISZTÁZÁSÁBÓL KIINDULVA | |
Kerülő utak a filozófia (metafizika) lényegének meghatározásához s annak elkerülhetetlensége, hogy szembenézzünk a metafizikával | 21 |
A filozófia páratlansága | 21 |
A filozófia nem tudomány, s nem is egy világnézet kinyilatkoztatása | 21 |
A filozófia lényegmeghatározása nem lehetséges kerülő úton, a művészettel és a vallással való összehasonlítás révén | 23 |
A filozófia lényegmeghatározásához a történeti orientáción át vezető kiút illúziónak bizonyul | 24 |
A filozófia önmagából való meghatározása egy Novalis-mondás vezérfonalán | 25 |
A metafizika (a filozofálás) mint emberi tevékenység visszahúzódása az ember lényegének homályába | 25 |
A honvágy mint a filozofálás alaphangoltsága és a világra, végességre, elszigeteltségre vonatkozó kérdés | 26 |
A metafizikai gondolkodás mint átfogó gondolkodás: az egészre irányul, és áthatja az egzisztenciát | 29 |
A filozófia (metafizika) lényegében rejlő kétértelműség | 32 |
A filozofálás kétértelműsége általában véve: annak bizonytalan volta, hogy vajon a filozófia tudomány és világnézeti kinyilatkoztatás-e, vagy sem | 33 |
A hallgatók és az oktató együttműködésében itt és most zajló filozofálásunk kétértelműsége | 37 |
A filozófia olyasminek mutatkozik, mint ami mindenkire tartozik, és amit mindenki felfog | 38 |
A filozófia végsőnek és legfőbbnek mutatkozik | 39 |
A filozofálás harca lényegének leküzdhetetlen kétértelműsége ellen. A filozofálás mint a jelenvalólétben végbemenő alaptörténés önállósága | 45 |
A világra, végességre, elszigeteltségre vonatkozó átfogó kérdezés metafizikaként való jellemzésének igazolása. A "metafizika" szó eredete és története | 49 |
A "metafizika" szó. A jelentése | 50 |
A szó megvilágítása. A mint az egészében vett létező önmagát kibontakoztató működése | 50 |
mint az egészében vett létező működésének előhozatala az elrejtettségből | 52 |
mint az elrejtetlenség mondása. (igazság) mint zsákmány, amelyet el kell ragadni az elrejtettségtől | 53 |
A két jelentése | 56 |
A két jelentés Arisztotelésznél. A létező egészére és a létező lényegiségére (létére) vonatkozó kérdezés mint a kettős kérdezési iránya | 59 |
A logika, fizika, etika iskolai diszciplínákként való kialakulása mint a tulajdonképpeni filozofálás hanyatlása | 62 |
A technikai jelentésének tartalmi jelentésbe való átcsapása a "metafizika" szóban | 65 |
A technikai jelentése: után (post). A metafizika mint technikai elnevezés a -val szemben támadt zavar megoldására | 65 |
A tartalmi jelentése: túl (trans). A metafizika mont a tartalmi megjelölése és értelmezése: az érzékfeletti tudománya. A metafizika mint iskolai diszciplína | 67 |
A metafizika áthagyományozott fogalmának benső elégtelensége | 69 |
Az áthagyományozott metafizika-fogalom külsődlegesség tétele: a metafizikai (Isten, halhatatlan lélek) mint egy meglévő, noha magasabb rendű létező | 70 |
Az áthagyományozott metafizika-fogalom kuszasága: a túlnyúlás két egymástól elváló módjának, az érzékfeletti létezőnek és a létező érzékektől mentes létjellegének összekapcsolódása | 74 |
Az áthagyományozott metafizika-fogalom problémátlansága | 75 |
Aquinói Szent Tamás metafizika-fogalma mint az áthagyományozott metafizika-fogalom három momentumának történeti alátámasztása | 75 |
Franz Suarez metafizika-fogalma és az újkori metafizika alapvonása | 82 |
A metafizika mint magának a metafizika alapproblémájának a megnevezése. Az előzetes megfontolások eredménye és az a követelmény, hogy egy metafizikai kérdezés megragadottságából cselekedni kezdjünk a metafizikában | 88 |
FILOZOFÁLÁSUNK ALAPHANGOLTSÁGÁNAK FELÉBRESZTÉSE | |
Egy alaphangoltság felébresztésének feladata és mai jelenvalólétünk rejtett alaphangoltságának felmutatása | 91 |
Annak előzetes megértése, hogy mit jelent egy alaphangoltság felébresztése | 91 |
Felébresztés: nem egy meglévő megállapítása, hanem az alvó éberré-válni-hagyása | 91 |
A hangulat jelen-léte és jelen-nem-léte nem ragadható meg a tudatos és a tudattalan megkülönböztetése révén | 93 |
A hangulat jelen-léte és jelen-nem-léte az ember létének mint jelenvaló-létnek és másutt-létnek (távollétnek) az alapján | 96 |
A hangulat fenoménjának előzetes jellemzése: a hangulat mint a jelenvalólét alapmódja, mint ami a jelenvalólétnek tartósságot és lehetőséget nyújt. A hangulat felébresztése mint a jelenvaló-lét megragadása jelenvaló-létként | 99 |
Korunk állapotának és az azt átható alaphangoltságnak a biztosítása mint ezen alaphangoltság felébresztésének előfeltétele | 103 |
Korunk állapotának négy értelmezése: élet (lélek) és szellem ellentéte Oswald Spenglernél, Ludwig Klagesnál, Max Schelernél és Leopold Zieglernél | 103 |
A dionüszoszi és apollóni közötti alapvető ellentét Nietzschénél mint korunk állapota négy értelmezésének forrása | 106 |
A mély unalom mint állapotunk kultúrfilozófiai értelmezéseinek rejtett alaphangoltsága | 110 |
Az unalom első formája: a valamitől való unottá-válás | 114 |
Az unalom kérdésessége. Ezen alaphangoltság felébresztése mint annak ébren-hagyása, mint az elalvástól való megóvása | 114 |
Az unalom alaphangoltsága, az időhöz való viszonya és a világra, végességre, elszigeteltségre vonatkozó három metafizikai kérdés | 116 |
Az unalom interpretációja az unalmasból kiindulva. Az unalmas mint ami hitegetve feltartóztat, és üresen hagy. A három szokásos értelmezési séma kérdésessége: az ok-okozat viszony, a lelken belüli, az átvitel | 119 |
Módszertani útmutatás az unottá-válás interpretációjához: a tudatelemző beállítottság elkerülése, a hétköznapi jelenvalólét közvetlenségének megőrzése: az unalom értelmezése az időtöltésből, mint a hozzá való közvetlen viszonyból | 126 |
Az unottá-válás és az időtöltés | 132 |
Az időtöltés mint az unalom időt siettető elkergetése | 132 |
Az időtöltés és az órára nézés. Az unottá-válás mint az idő tétovázó múlásától való bénító érintettség | 136 |
A tétovázó idő által való feltartóztatottság | 140 |
A magukat megtagadó dolgoktól való üresen-hagyottség és bepillantás a tétovázó idő által való feltartóztatottsággal lehetséges összefüggésbe | 142 |
Az unalom második formája: a valami közben való unatkozás és az ehhez tartozó időtöltés | 148 |
A valami közben való unatkozás és az ehhez rendelt időtöltés jellege | 148 |
Az unalom eredendőbb felfogásának szükségessége a feltartóztatva beletartottság és az üresen-hagyottség közötti illeszték értelmezéséhez | 148 |
A valami közben való unatkozás és az időtöltés megváltozott jellege: az, ami közben unatkozunk, időtöltésként mutatkozik meg | 151 |
Az unalom második formájának elhatárolása az elsőtől tekintettel a feltartóztatva beletartottság és az üresen-hagyottság lényegi mozzanataira | 157 |
Az unalom két formájának általános elkülönítése az unalmas szempontja alapján: a meghatározott és a meghatározatlan unalmas. A feltartóztatva beletartottságnak és az üresen-hagyottságnak a látszólagos hiánya az unalom második formájában | 158 |
Az akadályozó tehetetlenség mint az untatótól való üresen-hagyottság elmélyülő módja. Az üresen-hagyottság egy üresség kialakulásában | 161 |
Az időnk által való el-nem-bocsátottság mint az álló időbe való beletartottság | 166 |
Az unatkozás két strukturális mozzanatának strukturális egysége a kiszakított idő meg-jelenítő megállításán alapul. Az unalom eredete a jelenvalólét időiesülő időbeliségéből | 173 |
A valami közben való unatkozás lezáró jellemzése: a hozzá tartozó időtöltés sajátszerűsége mint az untató kiemelkedése magából a jelenvalólétből | 174 |
Az unalom második formájának elmélyülése az elsőhöz képest | 176 |
Az unalom harmadik formája: a mély unalom mint "az emberen eluralkodik az unalom" | 180 |
Az unalom és az idő lényegébe való behatolás előfeltételei: az ember tudatként történő felfogásának megkérdőjelezése, az unalom lényegi mélységének megnyílása | 180 |
Az időtöltés már-nem-megengedett volta mint a mély unalomnak a maga túlerejében való megértése. Annak kényszere, hogy meghalljuk, amit a mély unalom értésünkre ad | 182 |
A mély unalom konkrét interpretációja az üresen-hagyottság és a beletartottság vezérfonalán | 185 |
Az üresen-hagyottség mint a jelenvalólét kiszolgáltatottsága a magát egészében megtagadó létezőnek | 186 |
Beletartottság mint a jelenvalólét eredendő lehetővétételéhez való odakényszerítettség. Az üresen-hagyottság és beletartottság strukturális egysége mint a magát egészében megtagadó létező tágasságának és a jelenvalólétet lehetővé-tevő egyetlen csúcsának egysége | 190 |
A mély unalom idő-jellege | 195 |
Az idő egységes-háromszoros horizontjától való megigézettség mint az üresen-hagyottság idő-jellege | 196 |
A pillanathoz való odakényszerítettség a megigéző idő által mint a beletartottság idő-jellege. Az üresen-hagyottság és a beletartottság időre vonatkozó egysége | 200 |
Az "unalom" szó lényegi jelentése: az időtartam hosszúvá válása a mély unalomban mint az idő-horizont kitágulása és a pillanat csúcsának eltűnése | 205 |
A mély unalom összefoglaló "definíciója" mint élesebben körvonalazott útmutatás az unalom interpretációjára s mint annak a kérdésnek az előkészítése, mely mai jelenvalólétünknek egy meghatározott, mély unalmára vonatkozik | 206 |
Az időbeliség az időiesülésnek egy meghatározott módján mint az unalom tulajdonképpeni untatója | 211 |
Az unalom vulgáris értékelése és a mély unalom elnyomása | 213 |
Egy meghatározott, mély unalomra mint mai jelenvalólétünk alaphangoltságára vonatkozó kérdés | 214 |
A mély unalomra mint jelenvalólétünk alaphangoltságára vonatkozó kérdés újrafelvétele | 214 |
A meghatározott, mély unalomra vonatkozó kérdés a specifikus üresen-hagyottság és beletartottság irányában | 217 |
A lényegi ínség a maga egészében, mai jelenvalólétünk lényegi szorongattatásának elmaradása (megtagadás) mint a meghatározott, mély unalom üresen-hagyottsága | 217 |
A szorongattatás elmaradásában bejelentett legvégső elvárás a jelenvalóléttel szemben (a bejelentett pillanat) mint a meghatározott mély unalom beletartottsága | 219 |
A MÉLY UNALOM ALAPHANGOLTSÁGÁBÓL KIBONTANDÓ METAFIZIKAI KÉRDÉSEK VALÓDI KÉRDEZÉSE: MI A VILÁG? | |
A mély unalom alaphangoltságából kibontandó metafizikai kérdések | 223 |
A világra, elszigeteltségre és végességre vonatkozó kérdések, ahogy mai létezésünk mély unalmának alaphangoltsága veti fel. Az idő lényege mint a három kérdés gyökere | 223 |
A mód, ahogy a három kérdést kérdezni kell | 227 |
A három kérdés átrendeződése a józan emberi ész és a tradíció által | 229 |
A metafizikai kérdezés kezdete a világra vonatkozó kérdéssel. A vizsgálódás menete és nehézségei | 230 |
A három irányadó tézis összehasonlító vizsgálatának útja: a kő világtalan, az állat világszegény, az ember világképző | 230 |
A lényeg meghatározására és az élethez való hozzáférésre vonatkozó tartalmi és módszertani alapprobléma | 233 |
Összefoglalás és új bevezetés a szünet után: metafizika mint átfogó kérdezés; a mély unalom alaphangoltságának felélesztése; az alaphangoltságból kifejtendő metafizikai kérdések. Irányelvek a filozófia alaphangoltságáról való beszéd helyes értéséhez | 236 |
Az összehasonlító vizsgálódás kezdete a középső tézisből kiindulva: az állat világszegény | 239 |
A tézis állításjellege, valamint a metafizika és a pozitív tudomány viszonya | 241 |
"Az állat világszegény" tézis mint a zoológia lényegi kijelentése és előfeltevése. A filozófia körmozgása | 241 |
Filozofáló kérdezésünk viszonya a zoológiához és biológiához | 243 |
"Az állat világszegény" tézis "az ember világképző" tézishez viszonyítva. Világszegénység és világképzés viszonya nem leértékelő rangsorolás. Világszegénység mint a világ nélkülözése | 248 |
"Az állat világszegény" tézis "a kő világtalan" tézishez viszonyítva. A világtalanság mint a létezőhöz való hozzáférés hiánya. A világ mint a létező hozzáférhetőségének előzetes jellemzése | 252 |
Mennyiben rendelkezik az állat világgal, és mennyiben nem: a világfogalom tisztázásához szükséges kiindulópont megszerzése | 255 |
Az állat világszegénysége lényegének tisztázása az állat mivolt, az általában vett élet, az organizmus lényegére vonatkozó kérdés segítségével | 256 |
Egy másik létezőbe (állat, kő, ember) való belehelyezkedés képességének kérdése mint e létező létmódjának tartalmi kérdése | 256 |
A világ birtoklása és nem-birtoklása mint a belehelyezkedés megengedésének képessége, illetve a követés megtagadásának szükségessége. Szegénység (nélkülözés) mint a rendelkezés képességében való nem-rendelkezés | 266 |
Az organizmus lényege tisztázásának kezdete | 269 |
A szerv eszközként, az organizmus gépként való felfogásának kérdésessége. Az eszköz, a szerszám, a gép lényegi különbségének vázlatos tisztázása | 269 |
Az életmozgás mechanikus felfogásának kérdésessége | 274 |
A szervre vonatkozó kérdés mint az állat tudásának lehetőségjellegére vonatkozó kérdés. Az eszköz használhatósága mint valamire szolgáló készség, a szerv használhatósága mint valamire való képesség | 275 |
A képesnek-lenni és a hozzá tartozó szerv konkrét összefüggése mint szolgálatkészség ellentétben az eszköz használhatóságával | 280 |
A valamire képes magával hoz szabályokat szemben azzal, hogy a kész eszköz egy előírás alá tartozik. Az önmaga előrehajtása az amiré-jébe mint a képesség ösztönjellege | 287 |
A szolgálatba vett szerv teljesítményének kikérdezése a szolgálatkész képesség alapján | 288 |
A képesség eddig tisztázott lényegének behatóbb megvilágítása az organizmus (egységjellege) lényegének meghatározása céljából: sajátság, illetve sajátosság mint az állat létmódja az önmaga-sajátja-lenni módján | 290 |
Az organizmus mint a szerveket teremtő képességekbe tagozódó képesnek-lenni - mint a képes szerveket teremtő sajátosság létmódja | 293 |
Az állat viselkedése és kábultsága | 295 |
Előzetes utalás a viselkedésre mint amire az állat képes. Az állat viselkedése mint ösztönös törekvés az ember viszonyulásával mint cselekvéssel szemben | 295 |
Az állat önmagába húzódása mint kábultság. Kábultság (az organizmus sajátságának lényege) mint a viselkedés belső lehetősége | 298 |
A viselkedés struktúrájának konkrét megvilágítása: az állati viselkedés és az emberi cselekvés valamire vonatkozásának különbsége | 300 |
A viselkedés konkrét példái állatkísérletekben | 301 |
A viselkedés általános jellemzése: a kábultság mint a valamit valamiként való észrevevés megvontsága és mint valami által-való-elragadottság. Az állat ki van zárva a létező megnyílásából | 307 |
A viselkedés és a kábultság nyitottsága és az, amire az állat vonatkozik | 310 |
A viselkedés elhárításjellege | 310 |
Az állat viselkedésének körülvétele egy szabadjára engedő gyűrűvel | 315 |
Az organizmus lényegfogalmának lezáró körülhatárolása | 320 |
Az organizmus mint viselkedésre képesnek-lenni a kábultság egységében. A környezettel való összetartozás (a szabadjára engedések iránt nyitott önmagát körülvétel) mint a viselkedés lényegszerkezete | 320 |
Két lényegi lépés a biológiában: Hans Driesch, Jakob Johann v. Uexküll | 324 |
Az állat előbbi lényeginterpretációjának hiányossága: az élő mozgatottsága lényegmeghatározásának hiánya | 328 |
"Az állat világszegény" irányadó tézis kifejtése az organizmus kidolgozott lényeginterpretációjából | 331 |
A kábultságban való nyitottság mint egy szabadjára engedővel való rendelkezés során nem-rendelkezni világgal | 331 |
A világ nem-birtoklása mint az állat nélkülözése és szegénysége tézissel szemben tett ellenvetésünk és annak cáfolata | 334 |
A világprobléma tematikus kifejtése az "az ember világképző" tézis taglalásával | 338 |
A világfenomén első jellemzői: a létező mint létező megnyíltsága és a "mint"; a létezőhöz való viszony mint lenni- és nem-lenni-hagyás (valamihez-viszonyulás, tartás, önmagaság) | 338 |
A különféle létező mint meglévő különbség nélküli megnyíltsága és a jelenvalólét létezőhöz való alapviszonyának szendergése a mindennapiságban | 339 |
Az élő természet saját megnyíltsága és a jelenvalólét belehelyeződése az élő övezet-összefüggésébe mint a hozzá fűződő tulajdonképpeni alapviszony. A létmódok sokfélesége, lehetséges egységük és a világ problémája | 341 |
A megnyíltság történésére vonatkozó kérdés mint a világra vonatkozó kérdés kiindulópontja. A világképzésre és világra vonatkozó kérdés visszatérése a mély unalom interpretációja által feltárt irányba | 344 |
A világfogalom előzetes körülhatárolása: világ mint a létező mint olyan egészében vett megnyíltsága; a világképzés általános tisztázása | 348 |
A "mint" első formális interpretációja mint a megnyíltság struktúramozzanata | 353 |
A "mint" összefüggése mint a viszony és a viszony tagjai szerkezetének összefüggése a kijelentő mondattal | 353 |
A metafizika orientálódása a -ra és a logikára mint a világprobléma nem eredeti kifejtésének alapjára | 354 |
Alapvető módszertani megfontolás minden metafizikai probléma és fogalom megértéséhez. Félreértésük két alapformája | 357 |
Első félreértés: a filozófiai problémáknak mint valami tág értelemben vett meglévőnek a taglalása. A formális jelzés mint a filozófiai fogalmak alapjellege | 357 |
Második félreértelmezés: filozófiai fogalmak összefüggésének megfordítása és egymástól való izolálása | 365 |
A "mint" eredetdimenziójába való visszatérés feladata a kijelentő mondat struktúrájának értelmezéséből kiindulva | 368 |
A kijelentő mondat jellemzése Arisztotelésznél | 373 |
A általános felfogása: beszéd mint jelentés, értésre adás. Az összetartó megegyezés történése mint a beszéd lehetőségfeltétele | 373 |
A felmutató beszéd a felfedés-elrejtés lehetőségében | 378 |
Valaminek mint valaminek az egységképző észrevétele a "mint"-struktúra, mint a felmutató felfedése-elrejtése lehetőségének lényegi alapja | 382 |
Az igenlő és tagadó kijelentés valamit valamiként történő egységképző észrevétele mint szétválasztó egybevétel | 385 |
A kijelentés felmutatása mint a létező láttatása akként, ami és ahogyan az | 388 |
Az egyszerű kijelentés összefoglaló lényegi meghatározása és egyes összetevőinek meghatározása | 391 |
A kapcsolat mint a "van" jelentése a kijelentésben | 393 |
Mibenlét, hogy-lét és igaz-lét mint a kopula lehetséges interpretációi. E jelentések elkülönítetlen sokfélesége mint a kopula elsődleges lényege | 399 |
Visszatérés a kijelentésstruktúra egésze lehetőségének alapjához | 407 |
A visszakérdezés és az irányadó világprobléma közötti összefüggés jelzése | 407 |
A visszakérdezésnek a kijelentés belső lényegi felépítéséből való kiindulópontja: a felmutató, lét-kimondó felfedés és elrejtés "vagy-vagy"-ának képessége az odaítélés és elvitatás "mind-mind"-jében | 410 |
A szabad-lét, a létezőre mint olyanra való prelogikai nyitottság és valamilyen kötelező erő magunk-elé-tartása mint a kijelentés lehetőségének alapja | 414 |
A létezőre való prelogikai nyitottság mint kiegészítés (mint az "egészében véve" előzetes kialakítása) és mint a létező létének feltárása. A háromféleképp strukturált alaptörténés a jelenvalólétben mint a kijelentés eredetdimenziója | 419 |
Világképzés mint alaptörténés a jelenvalólétben. A létezés mint a világ működése | 426 |
Az "egészében véve" mint a világ, valamint a lét és a létező különbségének rejtélyessége | 430 |
A tervezet mint a világképzés háromféleképpen jellemzett alaptörténésének ősstruktúrája. A világ működése mint az egészében vett létező létének működése a működni engedő világtervezetben | 439 |
Függelék | |
Eugen Finknek hatvanadik születésnapjára | 447 |
Jegyzetek | 451 |
A szerkesztő utószava | 455 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.