kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Bevezetés | |
A megismerés elméletének fogalma, felosztási módja és módszere | |
A megismerés lefolyása | |
Ami az ismeretet megelőzi | 13 |
Az ismeret születése: a képzet | 14 |
A képzet létesítő (aktív) jellege | 16 |
A képzet immanens jellege | 18 |
A képzet ömagában elégtelen | 19 |
Az ismeret érvényének formája: az ítélet | 20 |
Az ítélet elfogadó (receptív) jellege | 21 |
Az ítélet transzcendensre vonatkozó jellege | 23 |
A képzet előbbvaló az ítéletnél | 24 |
A képzet és ítélet ismeretelméleti jelentésének elhatárolása egyéb értelmezéstől | 29 |
Az ismeret tárgya | 33 |
A megismerés befejeződése: a fogalom | 34 |
Az ismeret érvénye | |
A probléma hagyományos megfogalmazásának elégtelensége | 38 |
A kétely, mint az egyetlen helyes kiindulás | 38 |
Az ismeretelméleti kétely két formája | 39 |
Az ismeretelméleti egyenértékűség fogalma | 41 |
Az ismeret érvényének első alapvető problémája | 43 |
Az ismeret érvényének első problémájából adódó újabb probléma | 45 |
Az ismeret érvényének második alapvető problémája | 46 |
Az ismeret érvényének több alapvető problémája nem lehetséges | 48 |
A problémák megoldásának kezdete: a megismerés feltételeinek kutatása. (A megismerés alapelvei és érvénytényezői) | 50 |
Az első ismeretelméleti alapelv | 53 |
A második ismeretelméleti alapelv | 56 |
A megismerés logikai alapelve | 59 |
A megismerés érvénytényezőja az ismeretelméleti egyenértékűséggel rendelkező képzeteknél: az ész apparecepciója | 62 |
Az első alapvető s az abból eredő probléma megoldása | 63 |
A racionális képzetek jelentésének érvénye | 64 |
A tapasztalati képzetek jelentésének érvénye | 67 |
A racionális és tapasztalati képzetek egymásravonatkozásának érvénye | 76 |
Az ész appercepciója és a két ismeretelméleti alapelv az ismeretleméleti egyenértékűség nélküli képzetekre érvénytelen | 77 |
Az ismeretleméleti egyenértékűség nélküli képzeteknek az ismeretelméleti egyenértékűséggel rendelkeő képzetekre vonatkozó hasonlósága és különbsége | 82 |
A megismerés érvénytényezője az ismeretelméleti egyenértékűség nélküli képzeteknél: az akarat apprecepciója. (A második alapvető probléma megoldása) | 84 |
A kétféle - "fogalmi és intuitív"- megismerés | 87 |
A megismerés határa | |
A probléma hagyományos megfogalmazásának elégtelensége | 90 |
A helyes kiindulópont: a megismerés tendenciájának, illetve az ismeret iránti igénynek a megvizsgálása | 94 |
A megismerés tendenciájának, illetve az ismeret iránti igénynek a kettőségge | 95 |
Az adekváció igénye | 95 |
A totalitás igénye | 97 |
A képzetek felülvizsgálata az adekváció igénye szempontjából | 98 |
A racionális képzetek | 99 |
A szemléleti (és szemléleti élmény-) képzetek | 100 |
A metafizikai képzetek | 102 |
A metafizikai élmény-képzetek | 103 |
A képzetek felülvizsgálata a totalitás igénye szempontjából | 104 |
Az ismeret iránti két igény "poláris" ellentétessége | 107 |
Az ismeret iránti két igény összefüggése a megismerés két érvénytényezőjével | 108 |
Az ismeret iránti két igény és a kétféle - "fogalmi" és "intuitív" megismerés | 110 |
A megismerés határa az adekváció igénye szempontjából | 111 |
A megismerés határa a totalitás igénye szempontjából | 112 |
Az ismeret értéke: a megismerés tragikus meghatározottsága | |
A probléma elemzése | 113 |
A tragikum lényege | 114 |
A megismerés tragikumának kétféle (alanyi és tárgyi) okai általában | 121 |
A megismerés tragikumának alanyi oka | |
A vizsgálandó tárgy rövid áttekintése | 122 |
Az ismert iránti adekváció igényének lényege és az ismeret lényege közti tragikus hézag | 123 |
Az ismeret iránti totalitás igényének lényege és az ismeret lényege közti tragikus hézag | 126 |
Az ismeret iránti adekváció igényének és totalitás igényének lényege közti tragikus hézag | 131 |
A megismerés tragikumának tárgyi oka | |
A vizsgálandó tárgy rövid áttekintése | 134 |
Az élet célja: maga az élet (az élet öncélúsága) | 134 |
Az élet szolgálatában álló, vagyis: eszközi ismeret | 138 |
Az igazság kutatására irányuló, vagyis: öncélú ismeret | 140 |
Az öncélú élet és az öncélú ismeret lényege közti tragikus hézag | 143 |
Befejezés | |
Filozófiai megismerés = öncélú megismerés = tragikus megismerés | |
Németnyelvű kivonat | 163 |
Névmutató | 167 |