1.062.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A megismerés és értelmezés filozófiája (dedikált példány)

Szerző
Budapest
Kiadó: Jel Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 251 oldal
Sorozatcím: Keresztény Bölcseleti Írások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9318-42-6
Megjegyzés: Bolberitz Pál szerző által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hétköznapi ember számára magától értetődő tény, hogy ismer, és hogy ismeretei révén a dolgokat úgy ismeri meg, ahogy azok valóban tőle függetlenül vannak. Meggyőződése, hogy érzékszervei révén az anyagi világot lényeges tulajdonságában megismeri. Az érzékszervek ismeretén túl "intelligens"-nek tudja magát, keresi a jelenségek, események, tények összefüggését, értelmét; és mert megérti a dolgok természetét, törvényeit, a gyakorlati életben a maga hasznára tudja fordítani a dolgokat. Értelme révén felismeri az alapelveket (princípiumokat), amelyeknek segítségével értelmezheti a dolgokat és önmagát is (pl. mi a jó és mi a rossz). Az anyagvilágon kívül megismeri önmagát is. Mivel egyéni tapasztalása korlátozott, elfogadja mások tapasztalatát, ismereteit, s ugyancsak meggyőződése, hogy mások ismeretei révén helyes és igaz ismeretekhez jut.
A bölcselet történetében is a figyelem kezdetben a külvilágra irányul; később mind jobban az ismeret értékére, illetve magára a megismerés belső... Tovább

Fülszöveg

A hétköznapi ember számára magától értetődő tény, hogy ismer, és hogy ismeretei révén a dolgokat úgy ismeri meg, ahogy azok valóban tőle függetlenül vannak. Meggyőződése, hogy érzékszervei révén az anyagi világot lényeges tulajdonságában megismeri. Az érzékszervek ismeretén túl "intelligens"-nek tudja magát, keresi a jelenségek, események, tények összefüggését, értelmét; és mert megérti a dolgok természetét, törvényeit, a gyakorlati életben a maga hasznára tudja fordítani a dolgokat. Értelme révén felismeri az alapelveket (princípiumokat), amelyeknek segítségével értelmezheti a dolgokat és önmagát is (pl. mi a jó és mi a rossz). Az anyagvilágon kívül megismeri önmagát is. Mivel egyéni tapasztalása korlátozott, elfogadja mások tapasztalatát, ismereteit, s ugyancsak meggyőződése, hogy mások ismeretei révén helyes és igaz ismeretekhez jut.
A bölcselet történetében is a figyelem kezdetben a külvilágra irányul; később mind jobban az ismeret értékére, illetve magára a megismerés belső tényére. Így alakult ki lassanként a filozófiában önálló ágként az ismeretelmélet melynek történetével, elméletével és kritikájával, továbbá a filozófiai hermeneutika kérdéseivel foglalkozik a könyv szerzője. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
Az ismeretelmélet problematikája és meghatározása7
Az ismeretelmélet módszere12
A megismerés története19
Az ókori filozófia ismeretelméleti rendszerei19
A középkori filozófia a megismerésről26
Az újkor és legújabb kor megismerés-filozófiája34
A megismerés elmélete és kritikája64
Bevezető fogalmak64
A megismerés feltétlen követelménye66
A megismerés74
A megismerés tudatos szellemi tevékenység86
A megismerés intencionalitása93
A képelmélet bírálata100
A megismerés valós jellege107
Megismerési rendek és horizontok117
A megismerés nem egyenes vonalú deduktív rendszer122
Nyelvi játékmezők132
Az észlelés tér-idő feltételei144
Megismerésünk alapstruktúrái tárgyiasíthatók149
A tapasztalás fokozatai154
A filozófiai hermeneutika alapkérdései163
A megértés történetisége163
Megértés és igazság204
Irodalom250
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem