1.063.817

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A megértés felé

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Pont Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím: Az élményközpontú irodalomtanítási program könyvei
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9312-73-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az élményközpontú irodalomtanítás olyan szemléletmód, amely mindenekelőtt az irodalommal kapcsolatos élményszerzést tartja fontosnak. Úgy véli, hogy az általános iskolás, középiskolás diáknak... Tovább

Előszó

Az élményközpontú irodalomtanítás olyan szemléletmód, amely mindenekelőtt az irodalommal kapcsolatos élményszerzést tartja fontosnak. Úgy véli, hogy az általános iskolás, középiskolás diáknak rendelkeznie kell bizonyos irodalomtörténeti ismeretekkel, de az irodalommal kapcsolatos közvetlen, a műveket s a léthelyzeteket önállóan megérteni segítő élményeket, majd az önmagát értelmező, végül a világot s benne magát megalkotó személyiség benső élményeit nem pótolhatja semmi. Ez a tanulmánygyűjtemény másfél tucatnyi szerző munkáját tartalmazza - közöttük egyetemi tanárok és (dolgozatuk írásakor még) főiskolai hallgatók egyaránt találhatók. Azt igyekszik bemutatni, hogy az élmény és az élményközpontú irodalomtanítás - a nálunk hagyományos reproduktív irodalomtanítás egyik alternatívájaként - az irodalompedagógia fontos témája és területe lehet a jövőben. Azt igyekszik bemutatni, hogy az elmúlt években végzett munka - melynek egyfajta összegzése, elméleti-gyakorlati általánosítása ez a kötet, illetve maga a sorozat - nemcsak azok számára lehet hasznos, akik végigélték az eseményeket, megélték az eredeti „élményeket,,, hanem azok számára is, akik szeretnének közelebbről megismerkedni ezzel a gondolkodási-tanítási módszerrel. A Petőfi-filológia legújabb eredményei éppúgy helyet kaptak a kötetben, mint ahogyan az irodalmi kultusz-, az irodalmi emlékhelyápolás kérdései. De megtalálhatjuk a nagy személyiségek, a nagy művek interpretációját - ilyen például a Babitsról, a Márai Sándorról, a Csehovról vagy a Boccaccióról, Kertész Imréről szóló diskurzus -, továbbá az iskolai kánonban periférikus művek és alkotók bemutatását is (Kleist, Gregory Corso). A kötetet elméleti alapozású tanulmányok indítják az élményről, illetve az élményközpontú irodalomtanításról szólva, majd mindinkább a gyakorlati munkáról következik egy-egy példa. Ezen kívül megtalálhatók a gyűjteményben főiskolai hallgatók szép értelmezései, önálló kutatási eredményei a Petőfi- és a Joyce-kultuszról, illetve a rajzfilmek szimbolikájáról, agresszivitásáról. Különösen érdekes lehet magyartanárok számára a szakma határterületéről szóló, a Ruttkai-emlékszobát bemutató esszé. Mindannyiunk reménye, hogy a jövőben is joggal lesz idézhető az élményközpontú irodalomtanítási program Claude Roy-tól származó aforizmája: „Az irodalom tökéletesen haszontalan, egyetlen haszna, hogy élni segít." Mindannyiunk reménye, hogy a közoktatás és a közoktatás-irányítás is egyre inkább felismeri az iskolás évek élménygazdagságának fontosságát, s az ismeretközpontúsággal szemben a kompetenciaközpontú nevelés-oktatás válik egyre fontosabbá Magyarországon. Vissza

Tartalom

Előszó (F. B.) 5
IRODALOM, TANÍTÁS, ÉLMÉNY
Sipos Lajos: Az élményközpontú irodalomtanítás 9
Dékány Ernő: Az élményközpontú irodalomtanítás némely kérdéséhez a hermeneutika perspektívájából 17
LŐRINCZY Huba: Az élményről és a Márai-élményről 25
AZ IRODALMI KULTUSZ MINT ÉLMÉNYFORRÁS
Kerényi Ferenc: Petőfi Sándor „tartalékai" 31
Molnár Judit: Petőfi-kultusz Ostffyasszonyfán 37
GÁSPÁR EDIT: Bekapcsolódási kísérletek egy nemzetközi irodalmi kultuszba avagy Joyce és Szombathely 47
Bokányi Péter: „Hogy itt álltál valaha" (Egy filmsorozat Vas megye emlékhelyeiről) 61
MŰÉRTELMEZÉSEK
Horváth Géza: A Janus-arcú természet (Kleist: A chilei földrengés) 71
DRUZSIN FERENC: A komikus képtelenség logikája Csehov színpadán 77
LÁNG GUSZTÁV: A Jónás könyve értelmezéstörténete 87
Juhász Andrea: Tamási Áron: Ábel a rengetegben című regényének iskolai feldolgozása az élményközpontú irodalomtanítás jegyében 95
Barták Balázs: Az anya lába (Gregory Corso: Matrózdal) 103
SCIACOVELLI ANTONIO: Szavak és kövek (Kertész Imre: A kudarc) 107
MÓDSZEREK
Magyar Ferenc: Élmény és módszer. A vallás a Dekameronban 123
Czetter Ibolya: Az alakzatok (mint retorikai és stilisztikai kategóriák) élményközpontú megközelítésben 129
Szalai Nóra: Csőrre töltve (A rajzfilmek agressziója) 135
SZIGETHY GÁBOR: Peripatetikus oktatás: Ruttkai Éva-emlékszoba 143
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem