1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A MÁV villamosításának 50 éve

1932-1982/Ötven éves az 50Hz-es vasútvillamosítási rendszer

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 155 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ötven évvel ezelőtt, 1932 júniusában kezdte meg a szerződésben előírt vonali típuspróbákat Budaörs és Komárom között a Magyar Államvasutak első két villamos mozdonya. A 16 kV és 50 Hz feszültségre... Tovább

Előszó

Ötven évvel ezelőtt, 1932 júniusában kezdte meg a szerződésben előírt vonali típuspróbákat Budaörs és Komárom között a Magyar Államvasutak első két villamos mozdonya. A 16 kV és 50 Hz feszültségre készült fázisváltós, aszinkron motoros mozdonyokat - az 1923-ban üzembehelyezett, majd 1928-ban átépített prototípus mozdony eredményes üzemi próbái alapján - Kandó Kálmánnak, a GANZ Gyár kivételes tehetségű mérnökének irányításával a GANZ Gyár és a MÁVAG tervezte és gyártotta. A minden tekintetben sikeres, a szerződésben vállaltnál is kedvezőbb paramétereket igazoló próbák után 1932 szeptember 12-én két személy és gyorsvonati, valamint két tehervonati mozdonnyal megindult a rendszeres közforgalom, először Budapest-Komárom, majd 1934. október 23-tól Budapest-Hegyeshalom között, ekkor már 14 mozdonnyal. 1935 április 1. óta a vonal összes vonatait villamos mozdonyok vontatják. Ez volt a világ első, s több mint másfél évtizeden át az egyetlen ipari frekvenciával villamosított, üzemszerű forgalmat bonyolító vasútvonala.
Hasonlóan az ipari és általános fogyasztói energiaelosztó rendszerek fejlesztése terén betöltött úttörő szerepéhez, a GANZ Gyár a vasútvillamosítás terén is kezdettől fogva a váltakozóáramú rendszer zászlóvivője volt.
A váltakozóáramú villamos vontatás fejlesztésében döntő szerepe volt Kandó Kálmánnak, Kandó 1869. július 10-én született Budapesten, 1892-ben fejezte be Budapesten gépészmérnöki tanulmányait. Későbbi tevékenységének megítéléséhez tudni kell, hogy abban az időben még nem volt a Múzeum körúti Műegyetemen gyakorlati elektrotechnikai oktatás. Tapasztalatszerzés céljából mérnöki tevékenységét külföldön kezdte. Egy francia vállalat az 1887/88-ban Tesla által feltalált indukciós motorok gyártására éppen abban az időben rendezkedett be. Kandó ez újfajta gépek méretezésére teljesen új számítási módszert dolgozott ki, melyet később sokfelé alkalmaztak, hosszú ideig.
1894. őszén Kandó - Mechwart Andrásnak, a Ganz-gyárak széles látókörű vezérigazgatójának hívására - hazajött, és a Ganz-gyár 1878-ban alapított villamos osztályának szolgálatába lépett. Vissza

Tartalom

TÉBY LAJOS: Bevezető 1
Dr. ASZTALOS PÉTER: A budapesti GANZ-gyár és Kandó Kálmán szerepe a váltakozó áramú villamos vontatás fejlődésében 7
RÁCZ MÁTYÁS: A MÁV V63 sorozatú 3600 kW-os tirisztoros villamos mozdonya 29
FODOR FERENC: Háromrészű villamos motorvonat a Jugoszláv Vasutak részére 57
VIZELYI GYÖRGY: Váltakozó áramú villamos mozdonyok járműszerkezeti részének fejlődése az első Kandó mozdonyoktól napjainkig 75
MARTINOVICH ISTVÁN: A MÁV egyfázisú 25 kV 50 Hz nagyvasúti villamos vontatási hálózatának energiaellátása 113
FODOR CSABA: A MÁV villamosításának fejlődése és annak paraméterei 145
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem