1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A MÁV Debreceni Járműjavító Üzem története 1898-1973

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: MÁV Debreceni Járműjavító Üzem
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 170 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A MÁV Debreceni Járműjavító Üzeme a közelmúltban ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját. Az emlékezés túlnőtt az üzem keretein. Megyénk, Debrecen város dolgozói közügyének tekintette e nagy... Tovább

Előszó

A MÁV Debreceni Járműjavító Üzeme a közelmúltban ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját. Az emlékezés túlnőtt az üzem keretein. Megyénk, Debrecen város dolgozói közügyének tekintette e nagy jelentőségű eseményt. Hiszen az 1898-ban 264 munkással beindult üzem - az akkori MÁV Műhely - a későbbiek során nagy hatást gyakorolt a város, a megye életére, a korszerűbb társadalom kialakítására. Létrejöttével az ipari fejlődésben rendkívül elmaradott vidék kapott jelentős foglalkoztatási lehetőséget, és megteremtette a nagyüzemi munkásság feltételeinek kialakulását. Az üzem közel nyolc évtizedes története, munkásgárdájának fejlődése nem volt törésmentes. Jóllehet a századfordulótól a közel ezer főt foglalkoztató üzem mindvégig fontos szerepet töltött be a magyar vasút történetében, az uralkodó osztályok elnyomó politikája, a hazánkat ért sorscsapások, mint a két világháború, a gazdasági válságok meghatározták a Járműjavító fejlődését is. Sajátosan alakult, fejlődött, szerveződött az üzem munkásgárdája. Ebben szerepet játszott az az ismert körülmény, hogy az állam tudatos politikával, egyrészt bizonyos kedvezményekkel, másrészt a politikai szervezkedések erőszakos, nem egyszer brutális megakadályozásával igyekezett a MÁV-dolgozókat a munkásosztálytól elválasztani. Ezért a munkásság saját osztályszervezete, s ezzel együtt politikai öntudata a debreceni Járműjavítóban is csak megkésve alakult ki. Az üldöztetések ellenére az üzem legöntudatosabb munkásai bekapcsolódtak az osztály harcba. Ezt bizonyítja az 1904-es és 1912-es sztrájkban való részvétel, a Tanácsköztársaság védelmében, az ellenforradalom visszaverésében való dicsőséges helytállás. A felszabadulás új fejezetet nyitott a Járműjavító történetében is. Ennek a változásnak kezdetétől fogva tevőleges résztvevői, élen járó harcosai a vagongyári munkások. Döntő részt vállaltak a felszabadított országrész vérkeringésének megindításában, a demokratikus fejlődés kibontakozásában. Vissza

Tartalom

1. A MÁV DEBRECENI JÁRMŰJAVÍTÓ ÜZEM MEGALAPÍTÁSA
ÉS MŰKÖDÉSÉNEK ELSŐ PERIÓDUSA 1898-1914. (SZŰCS ERNŐ)....................7
1. A Debreceni MÁV Műhely megalapításának előzményei . . . 9
A vasúthálózat kiépülése ................9
A MÁV műhelyhálózat kialakítása ...........14
2. A Debreceni MÁV Műhely megalapítása, felépítése és gépi felszerelése .......15
Az alapítás és felépítés..................15
Üzemfejlesztés.....................19
3. A műhely munkásgárdájának kialakítása és sajátosságai ....21
A szakmunkásgárda kialakítása..............21
Az utánpótlás .....................22
4. A műhely termelési profilja, termelési eredmények és nehézségek......24
Termelési profil és eredmények............24
Az 1914. évi nagy tűz..................27
A műhelyi munkásság szociális helyzete és kapcsolata a munkásmozgalommal ....... 27
Szociális helyzet ....................27
A Kolónia.......................31
Mozgalmi élet......................33
Kultúra - sport - mozgalom .............34
Az 1904. és 1912. évi általános sztrájk...........36
II. A MÁV DEBRECENI JÁRMŰJAVÍTÓ ÜZEM AZ I. VILÁGHÁBORÚ, A KÉT FORRADALOM ÉS A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG IDŐSZAKÁBAN 1914-1919 (GAZDAG ISTVÁN)......39
1. A Debreceni MÁV Műhely és az I. világháború................41
2. A Debreceni MÁV Műhely munkásai a forradalmi harc élén . . 45
3. A Debreceni MÁV Műhely munkásai a Tanácsköztársaságért . . 49
III. A MÁV DEBRECENI JÁRMŰJAVÍTÓ ÜZEM AZ ELLENFORRADALMI RENDSZER IDŐSZAKÁBAN 1920-1944. (TÍMÁR LAJOS)..................................................51
1. A műhely helyzete és fejlődése az ellenforradalmi korszakban.........53
2. A termelés alakulása a műhelyben 1920-1944 között..........56
3. A technikai fejlődés és a munkakörülmények alakulása .... 59
4. A műhelyi munkásság szociális helyzetének és politikai arculatának változása, kapcsolata a munkásmozgalommal..................61
5. Kulturális és sportélet a műhelyben ........................69
IV. A MÁV DEBRECENI JÁRMŰJAVÍTÓ ÜZEM A NÉPI DEMOKRATIKUS FORRADALMI ÁTALAKULÁS IDŐSZAKÁBAN 1944-1948 (KISS ISTVÁN) ................................73
1. A műhely a felszabaduláskor, az új élet megindulása ..........75
2. A műhely munkássága az ország újjáépítéséért................78
3. Az üzem munkásainak létszáma, szociális és kulturális helyzete.....81
A munkáslétszám alakulása..............................81
Szociális helyzet ........................................81
Kulturális és sportélet....................................85
4. A népi demokratikus forradalom győzelméért folyó küzdelem élvonalában .....86
A műhely mozgalmi életének kiépülése és fejlődése..............86
Az üzem kommunistái a tömegek megnyeréséért..............89
A munkáshatalom megteremtéséért, az egységes munkáspártért..........91
V. A MÁV DEBRECENI JÁRMŰJAVÍTÓ ÜZEM A SZOCIALISTA ÉPÍTÉS ELSŐ ÉVEIBEN 1949-1956 (M1KECZ FERENC). .........95
1. A vállalati termelés feltételeinek alakulása és a termelés fejlődése ..........98
Profil és üzemfejlesztés ..................................98
Szociális helyzet és munkaerő gazdálkodás....................99
A termelés fejlődése és a munkaverseny..........102
2. Az üzem munkásmozgalmi élete ..............104
A mozgalmi élet feladatai és mechanizmusa ........104
Falujárás és a termelőszövetkezeti mozgalom........107
3. Az üzem kulturális és sportéletének fejlődése.........10S
4. Az üzem az ellenforradalom időszakában ..........110
VI. A MÁV DEBRECENI JÁRMŰJAVÍTÓ ÜZEM A SZOCIALIZMUS ALAPJAI LERAKÁSÁNAK ÉS TELJES FELÉPÍTÉSÉNEK IDŐSZAKÁBAN (MIKECZ FERENC)........................113
1. Politikai és gazdasági konszolidáció az üzemben .......115
2. Az üzem termelési feltételeiben, profiljában bekövetkező változások és a termelékenység fejlődése..............119
Termelési profil és üzemfejlesztés.............120
A dolgozók szociális és egészségügyi ellátásának fejlesztése .........127
Termelés, munkaerő gazdálkodás, életszínvonal................129
3. A politikai nevelő- szervező és mozgósító munka, a munkásmozgalom fejlődése az üzemben..................................133
Párt-és tömegszervezeti, mozgalmi élet...........133
Szocialista munkaverseny - szocialista brigád és újító mozgalom ...............137
A mezőgazdaság szocialista átszervezésének élvonalában ... 142
Mindenütt az elsők között, ahol segíteni kell........144
4. Az üzem kulturális és sportéletének fejlődése.........145
A munkások művelődése és az Egyetértés Művelődési Ház . . 145
Az üzemi sportélet a tömegsport útján............153
5. Tervek és távlatok ........................................154
Feladatok az V. és VI. ötéves terv időszakában.......155
A feladatok ismeretében a lehetőségek...........155
Jegyzet .........................159
Képek jegyzéke ..........................................173
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem