1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A matematikai gondolkodás fejlesztése hétéves korig

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 136 oldal
Sorozatcím: Pszichológia és pedagógia nevelőknek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 12 cm
ISBN: 963-19-1188-8
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52 536/48. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

E könyv szerzője, Kiss Tihamér professzor, a hazai pszichológusok kilencvenöt éves korelnöke. Kivételesen nagy tudásának, roppant széles munkásságának egyik igen figyelemreméltó mozzanata, hogy fél évszázaddal ezelőtt Piaget munkatársa volt a genfi egyetemen, s azóta is töretlenül dolgozik egykori mestere tanításainak itthoni népszerűsítésén. Maga is folytatott hasonló célzatú kutatásokat: a genetikus episztemológia, vagyis a megismerő tevékenység fejlődésben való vizsgálata a szűkebb szakterülete. Minthogy a gyerekek érzelmi kibontakozása is közelebbről érdekli, a két megközelítésből igen értékes tanulságokat vont le a tanítás gyakorlatát illetően. Piaget szellemében ajánlja az óvodapedagógusoknak és a tanítóknak (egyébként bármely szaktanárnak is) vezérelvül a következő didaktikai törekvéseket: a gyermeki önkéntességre, a spontán érdeklődésre alapozás, az oktatási folyamat demokratikus irányítása, a tévedések termékeny hasznosítása, heurisztikus, felfedeztető megközelítés, a... Tovább

Fülszöveg

E könyv szerzője, Kiss Tihamér professzor, a hazai pszichológusok kilencvenöt éves korelnöke. Kivételesen nagy tudásának, roppant széles munkásságának egyik igen figyelemreméltó mozzanata, hogy fél évszázaddal ezelőtt Piaget munkatársa volt a genfi egyetemen, s azóta is töretlenül dolgozik egykori mestere tanításainak itthoni népszerűsítésén. Maga is folytatott hasonló célzatú kutatásokat: a genetikus episztemológia, vagyis a megismerő tevékenység fejlődésben való vizsgálata a szűkebb szakterülete. Minthogy a gyerekek érzelmi kibontakozása is közelebbről érdekli, a két megközelítésből igen értékes tanulságokat vont le a tanítás gyakorlatát illetően. Piaget szellemében ajánlja az óvodapedagógusoknak és a tanítóknak (egyébként bármely szaktanárnak is) vezérelvül a következő didaktikai törekvéseket: a gyermeki önkéntességre, a spontán érdeklődésre alapozás, az oktatási folyamat demokratikus irányítása, a tévedések termékeny hasznosítása, heurisztikus, felfedeztető megközelítés, a környezeti ingerforrások kiaknázása, játékosság. E könyvben közvetlenül a matematikai ismeretszerzés spontán, illetve tervszerű folyamatát járja körül, közvetetten azonban más ismeretterületek müveléséhez is hozzásegít. A pedagógusoknak és a pedagógusjelölteknek értékes támogatást nyújt a felkészüléshez, a szülőknek pedig szakszerű bevezetést kínál a játékos fejlesztés titkaiba. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
A pszichológia útmutatása a matematikai gondolkodást kialakító nevelőknek 5
I. A MATEMATIKAI GONDOLKODÁST MEGALAPOZÓ ÉRTELMI (LOGIKAI) MŰVELETEK ÉS FEJLESZTÉSÜK MÓDJA 11
1. A megismerő, információszerző kognitív funkciók fejlesztése 11
2. A gyermek matematikai gondolkodását megalapozó logikai műveletek fejlesztése a 2-4. évben 18
a) A matematikai gondolkodást megalapozó logikai műveletek: halmazba sorolás, a tárgyak jellemzése tulajdonságaik alapján, lényeges jegyek alapján szétválogatásuk és legközelebbi nem körébe (halmazba) sorolásuk 20
b) Tulajdonságok szerinti kategorizálás, szétválogató, halmazba soroló, osztályozásra felkészítő műveletek fejlesztése 28
3. Relációk felismerése, viszonyító eljárások fejlődése
és fejlesztése. A számok közötti mennyiségi különbségek felismerésének előkészítése 31
II. A SZÁMFOGALMAK KIALAKULÁSÁNAK KEZDETEI. ELŐKÉSZÍTÉS A SZÁMLÁLÁS ÉS A SZÁMTANI ALAPMŰVELETEK VÉGZÉSÉRE AZ 5-7. ÉVBEN 36
1. A gyermekek természetes érdeklődése a számosság iránt. Négyéves kortól jelentkező igényük a tárgyak mennyiségének számnevekkel való megjelölésére. Első
számlálási próbálkozásaik 35
2. A gyermekek számolási sémáinak fokozatos kialakulása a 4-5. évben 44
I. fok. „Számlálás" a perceptív műveleti sémák alkalmazásával alapfokon 49
II. fok. Figuratív számlálási sémák kialakulása és fejlesztése 52
III. fok. A bennfoglalt elemek számának tudatával végzett számlálási sémák kezdetei 54
IV. fok. A tárgyak érzékletes tulajdonságaitól elvonatkoztató, csak a számosságukra ügyelő számlálás kezdetei az intuitív gondolkodás korszakában (5-6. év) 57
Pedagógiai-pszichológiai megfontolások 63
3. A beiskolázásra érett, számtani alapműveletekre képes 6-7 évesek 55
V. fok. Számlálás fogalmi műveleti sémákkal 65
4. Metodikai javaslatok a 3-6 éves gyermekek matematikai gondolkodását megalapozó óvodai foglalkozásokhoz 71
A) Didaktikai elvek Piaget művei alapján a gyermekek logikai-matematikai gondolkodásának kialakításában 71
B) Metodikai javaslatok 76
III. A MATEMATIKAI GONDOLKODÁS SZINTJE A BEISKOLÁZÁS IDŐSZAKÁBAN. MÓDSZEREK A SZÁMLÁLÁS ÉS A SZÁMTANI ALAPMŰVELETEK ELSAJÁTÍTÁSÁHOZ 81
1. A számok használatának megindulása. A számtani alapműveletek kialakulása az 5-7. évben 81
2. A számlálás és a számtani alapműveletek tanításának módszerei 89
3. A számfogalmak és a számlálás tudását elősegítő módszerek 91
4. Mi okoz problémákat az általános iskola első osztályában a gyermekeknek és tanítóiknak a matematikai gondolkodás továbbfejlesztésében? 100
5. A számismeret és a számlálás tudásának, valamint a számtani alapműveletek megalapozásának előkészítő szakasza az első osztályban 103
6. A négy számtani alapművelet elsajátítása a 20-as számkörben az első osztályban 107
7. A számjegyek és a jelek használatának elsajátítása 112
8. A matematikatanítás didaktikai elvei 118
9. Módszertani ajánlások 121
SZAKIRODALOM 127

Dr. Kiss Tihamér

Dr. Kiss Tihamér műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kiss Tihamér könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem