A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A matematika tanítása

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 361 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-17-0361-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 42183.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés7
A matematika tanításának tudománya (Dr. Gazsó István)
A matematika tantárgy-pedagógiájának fogalma, tárgya és főbb kérdései11
A matematika tantárgy-pedagógiájának helye a pedagógiai tudományok rendszerében13
A matematika tantárgy-pedagógiájának kapcsolata más tudományokkal és tantárgyakkal14
Matematika14
Pszichológia15
Filozófia16
Pedagógia17
Didaktika17
Egyéb tudományok, tantárgyak18
A matematika tanításának fejlődése (Dr. Gazsó István)
A matematikai ismeretek kifejlődése és azok továbbadása, tanítása az ókorban23
Őskor23
Az első kultúrnépek matematikája és matematikatanítása25
Egyiptom26
Babilónia31
India33
Kína34
Az ókori görögök matematikája és matematikatanítása36
A rómaiak matematikája és matematikatanítása42
A középkor matematikája és matematikatanítása45
A matematika újkori fejlődésének néhány vonása, amelyek a matematika tanítása szempontjából különösen fontosak49
A modern matematikatanítás előhírnökei53
A magyarországi matematikatanítás történetének fontosabb adatai58
Jelenlegi általános iskolai matematikatanításunk néhány jellemzője68
A matematikatanítás korszerűsítésének problémái világszerte és hazánkban69
Az általános iskolai matematikatanítás feladatai (Dr. Gazsó István)
Ismeretek nyújtása77
Jártasságok és készségek kialakítása81
A tanulók logikus gondolkodásra nevelése84
A tanulók matematikai képességeinek fejlesztése86
Függvényszerű gondolkodás86
Fejlett térszemlélet89
Bizonyítási igény90
Világnézeti, erkölcsi nevelés91
A matematikatanítás anyaga (Dr. Mosonyi Kálmán)
A tananyag kiválasztása97
A tantárgy ismeretrendszere100
A tantárgy anyagának változásai102
A közeljövő iskolájának matematika-tananyaga105
A matematikatanítás sajátos tantárgy-pedagógiai problémái (Dr. Vörös György)
A gondolkodás fejlesztésének tantárgy-pedagógiai kérdései112
A matematikai gondolkodás forrása, kialakulása és fejlődésének szakaszai112
A matematikai ismeretelsajátítás és az életkori sajátosság115
A problémamegoldó gondolkodás fogalma117
A problémamegoldó gondolkodás strukturális vizsgálata120
A gondolkodás logikai nevelése131
A matematikai gondolkodás fejlesztésének néhány részletkérdése147
A gondolkodás fejlesztésében tapasztalható jellegzetes hibák és azok kiküszöbölését célzó főbb elvek153
A matematikai tevékenység alapelvei és új vonásai156
A matematikai ismeretek alkalmazása159
A matematikai ismeretek ellenőrzése - értékelése - osztályozása161
A tanulók gondolkodásának és tudásszintjének mérése164
A matematikatanítás módszerei és segédeszközei (Dr. Vörös György)
A módszer fogalma169
A módszerek megválasztása170
A korszerű matematikatanítás módszertani irányelvei171
A módszerek osztályozása174
A tanári szereplés módszerei176
A tanár-diák dialógus módszerei176
Az önálló tanulás módszerei183
A szemléltetés és a manipulatív tevékenység szerepe. Munkaeszközök, szemléltetőeszközök funkciója és felhasználási módja194
Összefoglalás198
A matematikatanítás anyagának részletes feldolgozása (Dr. Mosonyi Katalin)
A matematika alapfogalmainak tanítása201
Az iskolai matematika megalapozása201
A természetes számok fogalmának kialakítása203
Számrendszerek; a tízes számrendszer205
Szemléltetés, szemléltetőeszközök208
Szóbeli és írásbeli számolás210
Összeadás211
Kivonás216
Szorzás218
Osztás222
Összetett feladatok225
A számelméleti alapismeretek tanítása229
A racionális számtest kiépítése231
A számfogalom kibővítése231
Közönséges és tizedes törtek232
A törtszám fogalma234
A törtszámok alaptulajdonságai236
Törtszámok összeadása és kivonása239
Törtszám szorzása és osztása egész számmal241
Szorzás törtszámmal243
Osztás törtszámmal247
Összetett műveletek248
Az előjeles számok fogalma250
Műveletek előjeles számokkal252
Szöveges feladatok254
Egyszerű és összetett feladatok254
Az arányosság, arány tanítása258
A százalékszámítás tanítása263
Nehezebb szöveges feladat-típusok266
Egyéb szöveges feladatok270
Az algebra tanítása275
Az algebra mint iskolai tantárgy275
Az algebrai alapismeretek tanítása276
Az egyenletek tanítása279
Egyenlettel megoldható szöveges feladatok283
Azonosságok tanítása289
A függvények tanítása292
A geometria tanítása295
A geometria mint iskolai tantárgy295
A síkgeometria tanítása297
A térgeometria tanítása303
Mérések a telepen307
A matematikatanítás szervezeti kérdései (Dr. Vörös György)
A szervezett oktatás alapformái313
A frontális osztálymunka314
A csoportmunka315
Az individualizált matematikai ismeretelsajátítás318
Óratípusok, óramodellek319
Az ismeretelsajátítás tanórán kívüli tevékenységének szervezeti kérdései (Különleges szervezeti formák)330
A házi feladat330
A korrepetálás330
A matematikai szakkör vezetése331
A matematikai érdeklődést felkeltő tevékenység332
A kiemelkedő matematikai tehetséggel való foglalkozás333
Szakosított tantervű osztályok334
Előkészület a tanítási órára és a matematikatanári tevékenységre334
Tanmenetkészítés334
Az óravázlat készítése335
A szakköri munkaterv készítése337
Speciális helyzetű matematikatanítás338
A részben osztott és osztatlan iskolák matematikatanítása338
A felnőttoktatás problémái (Dolgozók esti iskolái. Levelező tagozat. Magántanulók)340
Óraelemzés. Mi jó és mi rossz a tanítási órán?341
A matematikatanítás pedagógiájának fejlesztése. Kutatások (Dr. Gazsó István)
Kölcsönhatás a matematikatanítás pedagógiája és az iskolai gyakorlat között347
A módszertani kutatások célja, feladatai, irányzatai és munkamódszerei349
Tájékoztató irodalom355
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem