Bevezetés | 3 |
A matematika tanításának tudománya (Dr. Gazsó István) | 5 |
A matematika tantárgy-pedagógiájának fogalma, tárgya és főbb kérdései | 7 |
A matematika tantárgy-pedagógiájának helye a pedagógiai tudományok rendszerében | 9 |
A matematika tantárgy-pedagógiájának kapcsolata más tudományokkal és tantárgyakkal | 10 |
Matematika | 11 |
Pszichológia | 13 |
Filozófia | 14 |
Pedagógia | 15 |
Didaktika | 16 |
Egyéb tudományok, tantárgyak | 16 |
A matematika tanításának fejlődése (Dr. Gazsó István) | 19 |
A matematikai ismeretek kifejlődése és azok továbbadása, tanítása az ókorban | 21 |
Őskor | 21 |
Az első kultúrnépek matematikája és matematikatanítása | 21 |
Egyiptom | 24 |
Babilónia | 29 |
India | 31 |
Kína | 32 |
Az ókori görögök matematikája és matematikatanítása | 34 |
A rómaiak matematikája és matematikatanítása | 40 |
A középkor matematikája és matematikatanítása | 43 |
A matematika újkori fejlődésének néhány vonása, amelyek a matematika tanítása szempontjából különösen fontosak | 46 |
A modern matematikatanítás előhírnökei | 50 |
A magyarországi matematikatanítás történetének fontosabb adatai | 55 |
Jelenlegi általános iskolai matematikatanításunk néhány jellemzője | 65 |
A matematikatanítás korszerűsítésének problémái világszerte és hazánkban | 66 |
Az általános iskolai matematikatanítás feladatai (Dr. Gazsó István) | 71 |
Ismeretek nyújtása | 73 |
Jártasságok és készségek kialakítása | 77 |
A tanulók logikus gondolkodásra nevelése | 80 |
A tanulók függvényszerű gondolkodásának kialakítása | 82 |
A térszemlélet és a bizonyítási igény fejlesztése | 85 |
Világnézeti, erkölcsi nevelés | 88 |
A matematikatanítás anyaga (Dr. Mosonyi Kálmán) | 93 |
A tananyag kiválasztása | 95 |
A tantárgy ismeretrendszere | 97 |
A tantárgy anyagának változásai | 100 |
A közeljövő iskolájának matematika-tananyaga | 102 |
A matematikatanítás sajátos tantárgy-pedagógiai problémái (Dr. Vörös György) | 107 |
Pszichológiai tényezők segítő szerepe a matematika tanításában. A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertani kérdései | 109 |
A problémamegoldó gondolkodás fogalma | 109 |
A problémamegoldó gondolkodási tevékenység strukturális vizsgálata | 115 |
A problémamegoldó gondolkodás mikrostuktúrája | 117 |
A gondolkodás logikai törvényei | 119 |
A gondolkodás iránya | 128 |
A kérdés szerepe a gondolkodás fejlesztésében | 138 |
Gondolkodási műveletek a cselekvés síkján | 140 |
A tehetség kérdése a matematikában | 142 |
A motiváció szerepe a matematika tanításában | 143 |
A matematika tanítás-tanulás folyamatának alapelvei és új vonásai | 150 |
A matematikai ismeretek alkalmazása | 154 |
A matematikai ismeretek ellenőrzése, értékelése, osztályozása | 157 |
A tanulók gondolkodásának és tudásszintjének mérése | 159 |
A matematikatanítás módszerei és segédeszközei (Dr. Vörös György) | 163 |
A módszer fogalma | 165 |
A módszerek megválasztása | 166 |
A módszerek osztályozása | 167 |
A tanári szereplés módszerei | 169 |
A tanár-diák dialógus módszerei | 170 |
Az önálló tanulás mdószerei | 179 |
A szemléltetés és a manipulatív tevékenység szerepe. Munkaeszközök, szemléltetőeszközök funkciója és felhasználási módja | 191 |
Összefoglalás | 196 |
A matematikatanítás anyagának részletes feldolgozása (Dr. Mosonyi Katalin) | 197 |
A természetes számok tanítása | 199 |
A természetes szám fogalma | 199 |
A számfogalom kialakítása | 200 |
A tizes számrendszer kiépítése | 202 |
Szemléltetés, szemléltetőeszközök | 203 |
Szóbeli és írásbeli számolás | 205 |
Összeadás | 206 |
Kivonás | 210 |
Szorzás | 212 |
Osztás | 216 |
Összetett feladatok | 219 |
A számelméleti alapismeretek tanítása | 222 |
A racionális számtest kiépítése | 224 |
A számfogalom kibővítése | 224 |
Közönséges és tizedes törtek | 225 |
A törtszám fogalma | 226 |
A törtszámok alaptulajdonságai | 228 |
Törtszámok összeadása és kivonása | 231 |
Törtszám szorzása és osztása egész számmal | 233 |
Szorzás törtszámmal | 235 |
Osztás törtszámmal | 238 |
Összetett műveletek | 240 |
Az előjeles számok fogalma | 241 |
Műveletek előjeles számokkal | 243 |
Szöveges feladatok | 246 |
Egyszerű és összetett feladatok | 246 |
Az arányosság, arány tanítása | 249 |
A százalékszámítás tanítása | 253 |
Nehezebb szövegesfeladat-típusok | 256 |
Egyéb szöveges feladatok | 259 |
Az algebra tanítása | 263 |
Az algebra mint iskolai tantárgy | 263 |
Az algebrai alapismeretek tanítása | 264 |
Az egyenletek tanítása | 266 |
Egyenlettel megoldható szöveges feladatok | 270 |
Azonosságok tanítása | 276 |
A függvények tanítása | 279 |
A geometria tanítása | 281 |
A geometria mint iskolai tantárgy | 281 |
A síkgeometria tanítása | 282 |
A térgeometria tanítása | 288 |
Mérések a telepen | 291 |
A matematikatanítás szervezeti kérdései (Dr. Vörös György) | 297 |
A szervezett oktatás alapformái | 299 |
A frontális osztálymunka | 300 |
A csoportmunka | 301 |
Az individualizált matematikai ismeretelsajátítás | 303 |
Óratípusok, óramodellek | 304 |
Az ismeretelsajátítás tanórán kívüli tevékenységének szervezeti kérdései (Különleges szervezeti formák) | 316 |
A házi feladat | 316 |
A korrepetálás | 316 |
A matematikai szakkör vezetése | 316 |
A matematikai érdeklődést felkeltő tevékenység | 316 |
A kiemelkedő matematikai tehetséggel való foglalkozás | 317 |
Előkészület a tanítási órára és a matematikatanári tevékenységre | 318 |
Tanmenetkészítés | 318 |
Az óravázlat készítése | 319 |
A szakköri munkaterv készítése | 320 |
Speciális helyzetű matematikatanítás | 322 |
A részben osztott és osztatlan iskolák matematikatanítása | 322 |
A felnőttoktatás problémái (Dolgozók esti iskolái. Levelező tagozat. Magántanulók) | 323 |
Óraelemzés. Mi jó és mi rossz a tanítási órán? | 325 |
A matematikatanítás pedagógiájának fejlesztése. Kutatások (Dr. Gazsó István) | 329 |
Kölcsönhatás a matematikatanítás pedagógiája és az iskolai gyakorlat között | 331 |
A módszertani kutatások célja, feladatai, irányzatai és munkamódszerei | 332 |
Tájékoztató irodalom | 337 |