Bevezetés | 7 |
A matematika tanításának tudománya (Dr. Gazsó István) | |
A matematika tantárgy-pedagógiájának fogalma, tárgya és főbb kérdései | 11 |
A matematika tantárgy-pedagógiájának helye a pedagógiai tudományok rendszerében | 13 |
A matematika tantárgy-pedagógiájának kapcsolata más tudományokkal és tantárgyakkal | 14 |
Matematika | 14 |
Pszichológia | 15 |
Filozófia | 16 |
Pedagógia | 17 |
Didaktika | 17 |
Egyéb tudományok, tantárgyak | 18 |
A matematika tanításának fejlődése (Dr. Gazsó István) | |
A matematikai ismeretek kifejlődése és azok továbbadása, tanítása az ókorban | 23 |
Őskor | 23 |
Az első kultúrnépek matematikája és matematikatanítása | 25 |
Egyiptom | 26 |
Babilónia | 31 |
India | 33 |
Kína | 34 |
Az ókori görögök matematikája és matematikatanítása | 36 |
A rómaiak matematikája és matematikatanítása | 42 |
A középkor matematikája és matematikatanítása | 45 |
A matematika újkori fejlődésének néhány vonása, amelyek a matematika tanítása szempontjából különösen fontosak | 49 |
A modern matematikatanítás előhírnökei | 53 |
A magyarországi matematikatanítás történetének fontosabb adatai | 58 |
Jelenlegi általános iskolai matematikatanításunk néhány jellemzője | 68 |
A matematikatanítás korszerűsítésének problémái világszerte és hazánkban | 69 |
Az általános iskolai matematikatanítás feladatai (Dr. Gazsó István) | |
Ismeretek nyújtása | 77 |
Jártasságok és készségek kialakítása | 81 |
A tanulók logikus gondolkodásra nevelése | 84 |
A tanulók matematikai képességeinek fejlesztése | 86 |
Függvényszerű gondolkodás | 86 |
Fejlett térszemlélet | 89 |
Bizonyítási igény | 90 |
Világnézeti, erkölcsi nevelés | 91 |
A matematikatanítás anyaga (Dr. Mosonyi Kálmán) | |
A tananyag kiválasztása | 97 |
A tantárgy ismeretrendszere | 100 |
A tantárgy anyagának változásai | 102 |
A közeljövő iskolájának matematika-tananyaga | 105 |
A matematikatanítás sajátos tantárgy-pedagógiai problémái (Dr. Vörös György) | |
A gondolkodás fejlesztésének tantárgy-pedagógiai kérdései | 112 |
A matematikai gondolkodás forrása, kialakulása és fejlődésének szakaszai | 112 |
A matematikai ismeretelsajátítás és az életkori sajátosság | 115 |
A problémamegoldó gondolkodás fogalma | 117 |
A problémamegoldó gondolkodás strukturális vizsgálata | 120 |
A gondolkodás logikai nevelése | 131 |
A matematikai gondolkodás fejlesztésének néhány részletkérdése | 147 |
A gondolkodás fejlesztésében tapasztalható jellegzetes hibák és azok kiküszöbölését célzó főbb elvek | 153 |
A matematikai tevékenység alapelvei és új vonásai | 156 |
A matematikai ismeretek alkalmazása | 159 |
A matematikai ismeretek ellenőrzése - értékelése - osztályozása | 161 |
A tanulók gondolkodásának és tudásszintjének mérése | 164 |
A matematikatanítás módszerei és segédeszközei (Dr. Vörös György) | |
A módszer fogalma | 169 |
A módszerek megválasztása | 170 |
A korszerű matematikatanítás módszertani irányelvei | 171 |
A módszerek osztályozása | 174 |
A tanári szereplés módszerei | 176 |
A tanár-diák dialógus módszerei | 176 |
Az önálló tanulás mdószerei | 183 |
A szemléltetés és a manipulatív tevékenység szerepe. Munkaeszközök, szemléltetőeszközök funkciója és felhasználási módja | 194 |
Összefoglalás | 198 |
A matematikatanítás anyagának részletes feldolgozása (Dr. Mosonyi Katalin) | |
A matematika alapfogalmainak tanítása | 201 |
Az iskolai matematika megalapozása | 201 |
A természetes számok fogalmának kialakítása | 203 |
Számrendszerek; a tízes számrendszer | 205 |
Szemléltetés, szemléltetőeszközök | 208 |
Szóbeli és írásbeli számolás | 210 |
Összeadás | 211 |
Kivonás | 216 |
Szorzás | 218 |
Osztás | 222 |
Összetett feladatok | 225 |
A számelméleti alapismeretek tanítása | 229 |
A racionális számtest kiépítése | 231 |
A számfogalom kibővítése | 231 |
Közönséges és tizedes törtek | 232 |
A törtszám fogalma | 234 |
A törtszámok alaptulajdonságai | 236 |
Törtszámok összeadása és kivonása | 239 |
Törtszám szorzása és osztása egész számmal | 241 |
Szorzás törtszámmal | 243 |
Osztás törtszámmal | 247 |
Összetett műveletek | 248 |
Az előjeles számok fogalma | 250 |
Műveletek előjeles számokkal | 252 |
Szöveges feladatok | 254 |
Egyszerű és összetett feladatok | 254 |
Az arányosság, arány tanítása | 258 |
A százalékszámítás tanítása | 263 |
Nehezebb szövegesfeladat-típusok | 266 |
Egyéb szöveges feladatok | 270 |
Az algebra tanítása | 275 |
Az algebra mint iskolai tantárgy | 275 |
Az algebrai alapismeretek tanítása | 276 |
Az egyenletek tanítása | 279 |
Egyenlettel megoldható szöveges feladatok | 283 |
Azonosságok tanítása | 289 |
A függvények tanítása | 292 |
A geometria tanítása | 295 |
A geometria mint iskolai tantárgy | 295 |
A síkgeometria tanítása | 297 |
A térgeometria tanítása | 303 |
Mérések a telepen | 307 |
A matematikatanítás szervezeti kérdései (Dr. Vörös György) | |
A szervezett oktatás alapformái | 313 |
A frontális osztálymunka | 314 |
A csoportmunka | 315 |
Az individualizált matematikai ismeretelsajátítás | 318 |
Óratípusok, óramodellek | 319 |
Az ismeretelsajátítás tanórán kívüli tevékenységének szervezeti kérdései (Különleges szervezeti formák) | 330 |
A házi feladat | 330 |
A korrepetálás | 330 |
A matematikai szakkör vezetése | 331 |
A matematikai érdeklődést felkeltő tevékenység | 332 |
A kiemelkedő matematikai tehetséggel való foglalkozás | 333 |
Szakosított tantervű osztályok | 334 |
Előkészület a tanítási órára és a matematikatanári tevékenységre | 334 |
Tanmenetkészítés | 334 |
Az óravázlat készítése | 335 |
A szakköri munkaterv készítése | 337 |
Speciális helyzetű matematikatanítás | 338 |
A részben osztott és osztatlan iskolák matematikatanítása | 338 |
A felnőttoktatás problémái (Dolgozók esti iskolái. Levelező tagozat. Magántanulók) | 340 |
Óraelemzés. Mi jó és mi rossz a tanítási órán? | 341 |
A matematikatanítás pedagógiájának fejlesztése. Kutatások (Dr. Gazsó István) | |
Kölcsönhatás a matematikatanítás pedagógiája és az iskolai gyakorlat között | 347 |
A módszertani kutatások célja, feladatai, irányzatai és munkamódszerei | 349 |
Tájékoztató irodalom | 355 |