1.062.411

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A mai magyar vers I-II. (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Intera Rt.-Tevan Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 612 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-7900-98-5
Megjegyzés: Szepes Erika szerző által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"Az ismeretlen világokban vezető kalauzok szerepe nem mindig vidám - gondoljunk csak a kötetben sokszor idézett Vergiliusra, Dantéra -, ennek a könyvnek is lesz jónéhány inkább elgondolkodtató, mérlegelésre serkentő, mint derültséget okozó, szórakoztató fejezete. Ebben is eltér a Magyar költő - magyar verstől: ott még a formák diadalának felfedezése feletti lelkesedés vonult végig a kötet fejezetein, most - tízezres nagyságrendre rúgó újabb versek átolvasása után, verstanos lelkem ujjong, mennyi formával gazdagodtunk, a formába foglalt tartalom felett töprengő ezredvégi tudatom nem ritkán komorul el, belátván: a forma a végső Szirt, ahogy Hules Béla fogalmazza. Olvassuk hát kettős indíttatással a kötetet: élvezzük a burjánzó formagazdagságot, és aggódjunk, nehogy valóban ez legyen az utolsó és egyetlen világszervező elv."

Tartalom

Előszó5
Az antik típusú időmértékes rendszerben született versek8
A hexameter: az élet teljességének első európai formája10
A disztichon: élet és halál határán23
A "piperézett" vers: a leonizmus30
Játék a daktilussal: egyéni daktilikus sorok34
Az antik eredetű jambukus formák: az anakreóni hetes38
Antik eredetű jambikus sorfajták: a senarius és a choliambus52
Antikvitás és középkor határán: az ambroziánus52
Magyar költők egyedi leleményei jambikus ritmusban54
Zaklatottság, mozgalmasság, tánc - az igazgató anapesztusok63
Az aiol strófaszerkezetek70
A szapphói strófa: szerelem-élet, reménytelenség-halál, lírai és gondolai költészet71
Az alkaioszi strófa - pátosz és emelkedettség77
Az aszklépiadészi strófa - himnikus emelkedettség, önérzet és - halál81
Az arkhiokhoszi strófák és periódusok - a magyar költészet ritkaságai86
Soralkotó kólonok86
A megújított klasszikus formák95
Aki megkísérli a (majdnem) lehetetlent - avagy a pindaricum97
A sorozatos ismétlődés99
Az antik költészet szellemidéző strófaszerkezetei102
A nem görög-római típusú időmértékes verselés strófaformái106
A szonett - a költői mesterség próbaköve108
A szonett - a felbomló világ képe rontott formákban114
A szonett - forma és tartalom leépítésének fázisai123
A szonett - megújított formával vissza az értelemhez128
A szonett - ütemhangsúlyos magyar forma133
A szonettkoszorú - a költői mesterség próbaköve a négyzeten135
A szonettregény - a költői mesterség póbaköve x-ik hatványon138
A szonett - a próbeuszi alakváltoztatás lehetősége139
A szonett francia formája - a Ronsard-szonett154
A szonett angol formája - a Shakespeare-szonett157
Rendhagyó szellemidézés158
Az európai költészet szellemidéző versformái - a szonett159
Az európai költészet szellemidéző versformái - a terzina162
Az európai költészet szellemidéző versformái - a ballade167
Az európai költészet szellemidéző versformái - a blank verse177
Az európai költészet névhez nem köthető formái - a stanza181
Az európai költészet névhez nem köthető strófaszerkezetei: a francia rondó és rokonai184
Az európai költészet névhez nem köthető strófaformái - a villanella190
Az európai költészet névhez nem köthető strófaformái - a cossante191
Az európai költészet névhez nem köthető strófaformái - az angol limerick192
Keleti eredetű időmértékes formák legújabb költészetükben195
Az arab és a perzsa időmértékes formák196
Az arab és a perzsa verselés időmértékes formái - a mutákárib196
Az arab és a perzsa verselés sorfajai - a rámal196
Az arab és a perzsa verselés sorfajai - a rubáí199
Az arab és a perzsa verselés sorfajai - a hazadzs200
Az arab és a perzsa költészet legismertebb műfaja - a ghazal (gázel)200
A szanszkrit időmértékes verselés formái - a slóka202
A szanszkrit időmértékes verselés formái - a mandrákrántá202
A szanszkrit időmértékes verselés formái - az indravándzsrá203
A szanszkrit időmértékes verselés formái - a moraszámláló versek204
A japán moraszámláló verselés formái - a haiku208
A japán moraszámláló verselés formái - a tanka219
Kínai formák imitációi221
Ütemhangsúlyos verselésünk 1945 után223
Mit jelent az ütemhangsúlyos vers fogalma? 224
Történelem és nemzeti versidom224
És mégis...229
Az osztatlan, nyolcszótagos sor249
A nyolcszótagos sor kapcsolata a hatszótagossal249
Változatok négyszótagos ütemekre252
A felező tizenkettes255
Melléktéma: tizenkettesek és hatosok kapcsolata208
Az úgynevezett "nyolcas-hetes" periódus269
A hétszótagú sor277
A hatszótagú sor: az osztatlan hatos284
A hatszótagú sor: a felező hatos286
Hétszótagú és hatszótagú sorok kapcsolata294
A Balassi-strófa298
A négyes-hatos ütemekből álló sor: névtelen szellemidézés300
Kanásztánc vagy toborzóritmus303
Tízszótagú sorok304
Tizenegy szótagos sorok308
Tizenegy és tízszótagos sorok kapcsolata310
A harmadoló tizenegyes311
Kitérő: az ötszótagú sor313
A kétütemű kilencszótagos sor315
Egyedi szerkezetek319
"A költő az akarja mondani..."327
Rövid és hosszú ütemek: gyorsaság-lassúság328
Funkcionális ritmusszökkentések334
Funkcionális ritmusváltások336
Az ütemmozaik-technika: szabadság és kötöttség határán338
Ütemhangsúlyos szellemidéző formák343
II. kötet
Szimultán verselésünk 1945 után5
Essünk túl a nehezén!6
Az alapvetően időmértékes szimultán versek ritmusai18
A szimultán ambroziánus19
Halljuk-e vagy sem a szimultán ambroziánus ritmusát?38
Ambroziánussal alkotott periódusok43
Halljuk-e a hangsúlyos ütemeket, avagy lehet-e szimultán a szapphói strófa?52
Lehet-e szimultán az alkaioszi strófa?52
A szimultán aszklépiadészi strófa: együtt a pap és a papné?57
Egy szimultánná tévő, ámde "megjegyezhetetlen" fogalom: a penthémimerész61
Az 5//6 megosztású tizenegyszótagos sorok63
A szimultán felező tízes64
Szimultánok párkapcsolata: a tizenegyes-tízes periódus67
A penthémimerész egyéb áldozatai: a kettévágott kilences68
A kettévágott kilences és a megfelezett nyolcas69
A jambizáló 4//6 osztású tízes72
Még mindig a szimultán tizenegyes: a 4//7 osztású sor73
A szimultán madárdal: a jambikus hetes-hatos periódus73
A szimultánná tett anakreióni hetes75
A magyar alexandrin: jambikus, szimultán, változatos szótagszámú sor78
Trochaikus szimultán verselésünk: a felező tizenkettes és a felező nyolcas89
A trochaikus szimultán nyolcas-hetes periódus91
Más trochaikus szimultán sorfajok: a hét, a hat és a négy szótagos sorok94
Egy ritka trochaikus szimultán szerkezet: a nyolcas-ötös95
A krétikus mint szimultán ritmustényező96
Az adóniszi kólon mint szimultán ritmustényező104
Az adóniszi kólon mint szimultán ritmuttényező a haikuban112
Az adóniszi kólon és párkapcsolatai115
A choriambus mint szimultán ritmusegység117
A jónikus mint szimultán ritmusegység120
Piros rózsa, fehér rózsa...127
Felező tizenkettes reiziánussal128
Régi elemek új kapcsolatai szimultán ritmusban130
A hangsúlyváltó szimultán vers141
Szellemidéző formák szimultán ritmusban144
Piros rózsa, fehér rózsa - kevert ritmus149
Átszíneződés, átmeneti formák - útban a szabadvers felé153
Szimultán ritmusegységek a szabadversben156
Miért írnak a magyar költők szimultán ritmusban?165
Új jelenségek mai költészetünkben167
A háromsoros strófák170
Önigazolás és támaszkeresés - az idézetek és intarziák194
Függelék223
Név- és versmutató225

Szepes Erika

Szepes Erika műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szepes Erika könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem