Előszó | 1 |
A ritmus | |
Fogalmi meghatározások | 3 |
Mozgás és érzékelés része a ritmusos folyamatban | 8 |
A ritmus az emberi szellem szükséglete; ritmusérzék, beleérzés | 11 |
A hallás körébe tartozó ritmus; az ismétlődés sorozatosság jelentősége annak felfogásában | 16 |
Nyelvi ritmus. Próza és vers | |
"Rendezetlen" és "rendezett" ritmus a nyelvben; két szélsőség: Heusler és Saran nézete; a nyelvi ritmus bonyolult jellege | 20 |
A gondolati tagolódás vezérelve; erre épít Arany János, de számontartja a hangritmus tényeit is | 23 |
Arany László a hangzati tagolódás feltételeit fürkészte, de a gondolat alakító hatását sem hagyta figyelmen kívül | 32 |
Gondolati és hangzati tényezők versenyéről a beszédben, az utóbbiak uralomratöréséről a versritmusban; Beriger értekezése | 36 |
Forma és eszme sorrendi viszonya az ihletben; Arany levele Szemere Pálhoz; mások hasonló nyilatkozatai | 38 |
Közösségi - nemzeti - ritmuseszmény; Arany a magyar gyermek versmondásáról | 41 |
A vers ütemes beszéd | 43 |
Ütemellenes felfogások; mi az ütem ütemezetlen, fogyatékos vagy ingadozó ütemezésű sorok; nemzeti ütemezés jövevény sorfajon | 46 |
Prózaritmus> Quintillán, Csokonai, Kölcsey gondolatai róla | 51 |
Az ismétlés szerepe prózaritmus létesítésében; gondolat-alakzat ismétlése; tagolás ismételt közbeékeléssel; hangzat-ismétlés: ikerszók, szólások; nyomatékrend ismétlése | 53 |
Illúzió része ritmusérzet keltésében: versutánzat, változatlanul ismételt szövegek és hangoztatások | 59 |
Melódikus képletek ismétlése; példa Kazinczy Geszner-fordításából | 61 |
Szabadvers; rímes próza | 63 |
A versritmus eredete | |
Dalvers és szóvers megkülönböztetése | 69 |
Zenei eredeztetés | 70 |
Táncból való eredeztetés | 74 |
Nyelvi eredeztetés | 75 |
Arany László és Gábor Ignác szóvers-álláspontja | 78 |
Dalvers, szóvers | |
Nálunk volt s van, mind a kettő; van-e köztük lényeges különbség? Nótajelzés szokása a régiségben; ismeretlen dallamú régi versszövegek ritmusának megállapítása | 80 |
A magyar szóvers köre, példái | 85 |
Gábor Ignác szóverse | 87 |
Az énektől való megválás következményei | 92 |
"Ütemharmadolás" a szóversben; Négyesy és Hodossy ellentétes véleménye; dallamok tanulsága | 93 |
Arany László a kétféle ütemről; a gyorsabbat, a harmadolót, egy hat-időrészű ütem (sextola) félütemének foghatni fel; ez az ütemfajta gyorsabb tempójú a négy-időrészű szokványosnál, de éppúgy felező, mint amaz; - Arany János ismerte fia nyilatkozatát a kétféle ütemről | 99 |
E "gyors" ütemrendszer is kötetlen beszédünk hangidomában gyökerezik; példák | 104 |
"Gyors típusú" sorfajaink átnézete: hatos alapú szerkezetek | 107 |
Ötös alapú szerkezet | 113 |
Ötös-hatos kapcsolatok | 116 |
Faludi tízese | 121 |
Vegyes szerkezetek | 125 |
A verses beszéd tagoltsága (Versnyomaték, beszédnyomaték) | |
A "tagoltság" értelme; a beszéd főkép időbeli elrendezkedésével igazodik a tagoltságot váró ritmustervhez; nyomatékai hozzáigazodása kevésbé következetes; innen részben a nagy változatosság a változatlan terv nyelvi megvalósításában | 130 |
Beszédnyomaték ütem-belsejében; hogy fogadja ritmus-érzékünk az olyat? | 133 |
A beszéd értelmi tagoltságából állapítani meg ritmikai tagoltságot: fonák eljárás | 136 |
A magyar ütem szerkezete, nemei, ezek rendje a verssorban | 137 |
A vers nyomatékigényét nemcsak a logikai hangsúly elégítheti ki, hanem a "félhangsúly", szóeleje, a csend vagy szünet megtörése ("megszólamlás"), a magasabb hangfok ("kedély nyomaték") is; különbség e felfogás és a Gábor-féle között | 140 |
Az "ütemelőző"; vélekedések róla; összeférhetetlensége a magyar versrendszer időmérési elvével | 151 |
Az ütem időviszonyai (Ütemegyenlőség, változó szótagszám) | |
Időrész és szótag; teljes ütem, csonka ütem: versírók gondja az ütemtartamok egyenlősítésére | 156 |
A szótagszám alkalmi megváltoztatása: nyújtás, szaporázás egyenlősítő segítsége ily esetekben | 165 |
Az ütemegyenlőség törvénye; Négyesy tétele, Szénfy és Erdélyi tanítása; Gábor teóriájának viszonya az Erdélyi Jánoséhoz | 168 |
Kötött sorképletek kiválása (A sorozatosság szuggesztív hatása. Szabálytörés kötött sorfajokban) | |
Nézetek a kiválásról | 176 |
A sorozatosság ritmikai jelentősége; a szabálytörés okai, esztétikai értéke | 179 |
Idegen példa: a francia romantikusok alexandrinje | 184 |
Ritmusváltás egy költeményen belül | 186 |
Kezdetlegesebb és fejlettebb ritmusérzékek és korok viselkedése a szabálytöréssel szemben | 186 |
Főbb sor- és versszakképleteink | |
A harmadoló tizenkettős | 188 |
A felező tizenkettős; félsorai szerkezete | 189 |
Lehr Albert, Arany László, Négyesy megállapításai Arany János tizenkettőseiről | 195 |
A sorfaj "kiválása" és állítólagos átalakulása | 197 |
Zrínyi tizenkettőse; megítélésének története; metszetei kérdése | 210 |
Tizenegyesek | 217 |
Tízes sorfajok | 218 |
Nyolcasok | 219 |
A négysarkú tizenkettős | 221 |
A Balassa-versszak | 222 |
A Himfy-strófa | 224 |
Ritmizálás, szavalás | |
Zavar e fogalmak körül; a szélső felfogások; az egyeztető; Négyesy e kérdésről | 227 |
Színművészeti és szavalati kézikönyvek adalékai | 232 |
Költők szavalása | 238 |
Elméletírók a vers hangoztatásáról | 243 |
"Versmondattan" | |
Arany alapvető észrevételei; Szenczi Molnár, Gyöngyösi idevágó nyilatkozatai | 248 |
A mondat versbeli elrendezkedését befolyásoló tényezők; a szótagszám, a rím, a sortaglalás, a lejtés érdeke | 251 |
Kelendőbb képletek: "eltolás", "közölés" | 258 |
Néhány kiválóbb költőnk versművészetének rövid jellemzése | 267 |
Jegyzetek | 273 |
Névmutató | 305 |