kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Franklin-Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 460 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 28 cm x 21 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | A kötet szerepel a Magyar Ideiglenes Nemzetgyűlés által 1945/1946-ban összeállított "Fasiszta szellemű, antidemokratikus és szovjetellenes sajtótermékek I-IV." címmel megnevezett zárolt könyvek tételes és hivatalos listáján. 12 táblán a történelmi személyiségekről készült egészoldalas fekete-fehér képekkel, és Kiss István Magyar Phylosophya c. műve kéziratának első lapjáról készült nyomattal. Franklin-Társulat nyomdája nyomása. |
Az országépítés hőse: Szent István | |
Nemzetét a nyugati keresztény művelődés közösségébe bekapcsolja | 7 |
A magyar nemzet történeti életében mindmáig a leggyökeresebb reformokat életbe léptető király | |
Intelmeinek nemzetnevelő ereje | |
Politikai szervező és nevelő munkája: az egységes magyar nemzeti állam lelki alapjait lerakja s jogi szrekezetét megszabja | 8 |
Történeti küldetésének világos tudata | |
Politikai nevelő elvei: az emberi méltóság megbecsülése úrban és szolgában; az országra hasznos idegenek megbecsülése; az országos tanács jelentősége, ebben az öregek és fiatalok szerepe; a nemzeti hagyományok kötelező ereje, a magyar történeti tudat hatalma; a magyarság történeti feladata nem a környező népek támadása, hanem az ország megvédése | |
Apsotoli szervező és nevelő munkája: papnevelés, templomépítés, egyházszervezés | 13 |
A nyugati gazdasági formák bevezetése | |
A kolostorok, mint mintagazdaságok a nomádságot abbahagyó s állandóan letelepülő magyar nép számára | |
A nemzet hálája: A Szent István-kultusz | 14 |
Történeti szimboluma a Szent Korona, a nemzet összetartó ereje a múltban s a jelenben | |
A magyar humanizmus hőse: Mátyás király | |
Antik világ és kerszténység | 16 |
A középkori műveltség ókori elemei | |
Új életérzés és értéktudat: az antik világ egyéni fogása | |
Humanizmus és nacionalizmus | |
Humanizmus és kozmopolitizmus | |
A magyar humanizmus nemzeti elemei | |
Mátyás humanisztikus nevelése: lovagi és tudományos művletség | |
Mátyás történeti kultúrája és az individualizmus | |
A magyar renaissance-király uomo universale | |
A római imperatorok uralkodói tudata él benne: Mathias Augustus | |
Nemzeti elődje a hun király: Mátyás is secundus Attila | |
Humanizmus és magyar hősének | |
Mohács népének humanizmusa | |
A XVIII. századi neohumanizmus magyar visszhangja | 28 |
Neohumanizmus és historizmus | |
A világháború után a humanizmus művelődési eszménye politikai jelleget ölt | 29 |
A római imperium eszméje, mint a nemzeti nagyságnak Porta triumphalisa az olasz, a francia s az angol élekben | |
A humanizmusnak az individualizmushoz és a liberalizmushoz való viszonya | |
A »harmadik humanizmus« a harmadik német birodalomban: az antik nemzeti szocializmus | |
A humanizmus különböző értékeiben tükröződik az egyes korok lelkében | 35 |
Időtlen értéket képvisel: örökkétartó újjászületés | |
Mátyás humanizmusa és a szellem történeti méltósága a magyarság múltjában | |
A magyar vallásos és tudományos kultúra hőse: Pázmány Péter | |
Egyéniség és személyiség | 37 |
Pázmány katolikus értéktudása | 38 |
Eszejárása | |
A tudomány logikai érdeke s a vallás gyakorlati érdeke | |
Homo contemplativus és homo activus | |
A barokk-kor szervező hatalmi emebere | |
Eszköze: lélekformálás műveltség útján | |
Kultúrpolitikájának koronája az egyetem, mely szent és szükséges alkotás | |
Pázmány magyar nemzeti értéktudata | 45 |
A katolicizmus és a magyarság összhangja | |
Egyetemét a katolikus és a magyar műveltség (Cultura Ungariae) fejlesztésére alapítja | |
Fajszeretete | |
Magyarság és nemzetiség | |
Csehszlovák történethamisítás, mintha Pázmány nem magyar, hanem szláv jellegű egyetemet akart volna alapítani | |
Magyar nemesi önérzete | |
Célja: öntudatos katolikus magyar intelligencia teremtése | |
Pázmány magyar politikája a török és német malomkő között | 53 |
Végső cél: a török kiűzése | |
Alkotó szelleme békéért sóvárog, mert a háború fogyasztja a kevés magyart | |
A protestáns Erdély önállóságát védelmezi | |
Pázmány az európai nagypolitikában | 62 |
Politikai képzelete | |
Népszövetségi terve és az örök béke | |
Indítéka a magyarság érdeke | |
Politika és machiavellizmus | |
Pázmány emberismerete és emberszeretete | 67 |
A barokk kor állameszméje és uralkodói eszménye Pázmány fogalmazásában | |
Politikájának és egyházkormányzatának népbarát szelleme: látja a jobbágyság nemzetfenntartó szerepét | |
Jogtörténeti tudása és közjogi érzéke | |
Nemzetének nagy lélekbúvára | |
Őszintesége és egyénisége a politikában | 72 |
Fokozott önérzete és méltóságtudata | |
Összeütközései az egyházban és a politikában | |
Becsvágya | |
Jogtudata: jogait megvédi a pápával, királlyal, nádorral szemben | |
Nemcsak a szellemi, hanem a gazdasági javak iránt is van érzéke | |
Természetszeretete | |
Pázmány mint az akarat hőse | 78 |
Bátorsága, koncentráltsága és szívóssága | |
Szervező talentuma | |
Vulkanikus magyar lelki alkata és önuralma | |
Pázmány életbölcsessége: történeti érzéke és konzervativizmusa; előrelátása és tudatos jövőformálása; óvatossága és tervszerűsége | 81 |
Politikai pszichológiája | |
Fölényes magasságból nézi az emberi gyarlóságokat | |
Az életkorok tipikus lelki szerkezetét jól ismeri: a fiatalság barátja s az öregek oltalmazója | |
Humora | |
Pázmány és Richelieu: egyetem és akadémia | 86 |
Pázmány és Bossuet | |
Pázmány történeti személyisége és jelentősége | |
A magyar szabadság hőse: II. Rákóczi Ferenc | |
Rákóczi történeti hivatása | |
A négyszáz éves nemezeti tragikum: a szabadságért vívott örökös harc | 89 |
Rákóczy ennek eszményi főhőse | |
Hivatástudata | |
Vox populil és vox ducis nála egy | |
Idegenben való neveltetése ellenére fellángolt benne ősei szabadságvágya | |
Rákóczi fölkelésének egységes magyar népi-nemzeti jellege | |
Népbarát politikája | |
Rákóczi önfeláldozása | 93 |
A magyar történet legönzetlenebb jelleme | |
Sugalmazó ereje | |
szervezőképessége | |
A misztikáig mély vallásossága | |
Történeti hivatásához való hűsége | 98 |
Akarata szívós, de hiányzik ütőereje | |
A szemlélődő és töprengő típushoz tartozik | |
Érzékeny és mély felelősségérzése | |
Alkotmányos érzülete | |
A szeretet politikai alapelve | |
Sorsa a nemzetre nézve termékeny tragikus | |
Rodostói filozófia | |
A szenvedés tisztító ereje | 101 |
A Confessio Pecatoris | |
Az emlékezés alkonyati hangulata Rodostóban | |
A rodostói kis akadémia | |
Kiss István Magyar Philosophiája | 103 |
Francia minták | |
Józan magyar politikai életbölcsesség | |
A fejedelem hivatása | 105 |
Miért van szükség fejedelemre? | |
Konzervatív politika | |
Rákóczi a patriarchális fejedelem eszménye | |
A politikus önzetlensége | 107 |
Az udvari ember nem szabad: tyúkketrecben él | |
A sokarcú politikus | |
A politikusok álnoksága és gáncsgyúrása | |
A protekció lélektana | |
A középszer politikai bölcsessége | |
A fiatalság reformláza | |
A politikai szerencsefi | |
A kellő időpont üstökönragadása | |
A politika nem elvont tudomány, hanem lélekalakító művészet | |
A politikai bölcsesség életszabályai | 112 |
A lázas gyorsaság veszedelme, a megfontolás haszna | |
A szeszélyes lángelmének reformvágya az ország romlása | |
Érzékiség és önmérséklet | |
Az igazi nemesség nem a születés előjoga, hanem a személyesen kimunkált erkölcs | |
A szerencse forgandósága | |
A rodostói filozófus és Zrínyi Miklós politikai szelleme | 115 |
Mikes és Faludi | |
A magyar reformkor hőse: gróf Széchenyi István | |
A fiatal Széchenyi | |
Széchenyi Naplójának lélektani jelentősége | 117 |
Bölcselkedő hajlama | |
A Napló mint lelkiismeretvizsgálat | |
A kötelességtudatnak, de a tragikus önvádaskodásnak is kútfeje | |
Ez alól való menekülés Széchenyi fokozott tettvágya | |
Ideológia és alkotóvágy egyesülése Széchenyi lelkében | |
A nemzet hibáinak a hátramaradottságnak nyomasztó tudata | |
A cselekvés mit önmagán kivívott diadal | |
Romantika és reformvágy | |
A XIX. század eleji romantikus historizmus | 131 |
Ennek bírálatában Széchenyi félszázaddal megelőzi Nietschét | |
Félti nemzete jövőjét a fényes régmúltba való »visszaszomorkodástól« | |
A Hitel jövőbe feszülő nemzeti munkaterve | |
A gazdaságpolitika és a művelődéspolitika ikertestvérek | 135 |
A nemzeti szellem: Hegel és Széchenyi | |
Új gyakorlati nevelési módszer | |
A magyar politikai bölcsesség hőse: Kölcsey Ferenc | |
Kölcsey filozófus | |
Kölcsey világnézetének fejlődése | 140 |
Világnézetének érzelgőssége és pesszimizmusa | 143 |
Kölcsey és a neohumanizmus: világnézetének esztétikai jellee | 148 |
Világnézete és a nemzeti hagyomány | 149 |
Világnézete és a romantika történeti iránya: nacionalilzmus és hisztorizmus | 151 |
A történeti filozófiája: a történettudomány ismeretelmélete | 155 |
A történet metafizikája: a vallás a történetben | 160 |
A filozófia története | 171 |
Életbölcsessége | 174 |
Kölcsey a politikus | |
Kölcsey politikai hivatástudata és értékrendszere | 179 |
Szabadság és alkotmány | 182 |
Szólásszabadság, sajtószabadság és vallásszabadság | 184 |
Hisztorizmus és politikai relativizmus | 186 |
Gondolatszabadság | 189 |
Liberalizmus | 192 |
Korszellem és reformszellem | 193 |
Demokratizmus | 196 |
Kölcsey az első rendszeres falukutató | 200 |
Nacionalizmus és nemezti nyelv | 204 |
A politikai lélek ismerete | 206 |
Politikai pesszimizmus | 211 |
Kölcsey a nemzetnevelő | |
Kölcsey mint a nemzet esztétikai és politikai nevelője | 214 |
Esztétikai művelődési eszmény | 215 |
A cselekvő magyar művelődési eszménye | 220 |
A művelődés tartalmi és formai oldala | 225 |
A reformkorszak társadalomnevelő szelleme | 226 |
A nemzet hálája | 229 |
A magyar építő józanság hőse: Fáy András | |
Fáy András mint nemzetnevelő | 232 |
Józan életbölcsessége meséiben | |
Meséi az önmegismerés hatékony eszközei | |
Széchenyi önelszánásának indítékai | |
Az első magyar regény, mint Széchenyi nemzeti munkatervének népszerűsítése | |
Fáy politikai reformgondolatai | |
»Józanul fontolgató« politikája és Kossuth | |
Művelődéspolitikája | |
A magyarságnak takarékosságra nevelése | |
A magyar Franklin Benjámin | |
A magyar népnevelés hőse: báró Eötvös József | |
Eötvös államfilozófiája a szabadságharc leveretése után | 240 |
A kor uralkodó eszmeáramlata s Európa rothadása | |
A szabadság, egyenlőség és nemzetiség eszméinek ellenmondásas | |
Eötvös felismeri a kommunista államok történeti hatóerejét | |
Ellenszere: a népnevelés, mint állampolgári nevelés | |
A magyar reformkorszak s a népnevelés nemzetfenntartó politikai jelentősége | 243 |
Rousseau hatása s a magyar művelődéspolitikai romanatika | |
Eötvös szerint csakis a művelődési demokrácia a politikai demokrácia alapja | |
Eötvös 1848. és 1868. évi népoktatási javaslata | |
Az állampolgári nevelés elvei: a nemzeti közösséghez való tartozás tudata, állampolgári érzület és akarat, a munka, a felelősségérzés | |
Eötvösnek a nemzet halhatatlanságába vetett hite | |
A magyar politikai világnézet hőse: gróf Apponyi Albert | |
Apponyi világnézetének filozófiai jellege | 150 |
Apponyi a világkultúrában | |
Személyiségének erkölcsi nagysága és esztétikája | |
Alakja háromnegyed századnak koncentrált története | |
Apponyi világnézete tudatos, egyetemességre törekvő és kritikai | |
Világnézetének fejlődése | |
Apponyi idealizmusa: filozófus és államférfi | 254 |
Apponyi platonizmusa | |
Az eszmények jelentősége a politikában és a nemzeti élet biológiai törvényszerűsége | |
Apponyi csak az alkotmány idea-ját nézi s nem reális erőhálózatot | |
A nemzetiségi kérdés az ő optimista szemében csak a politikai pszichotechnika ügye | |
Idealizmusának erkölcsi követelményei a kormányzattal szemben | |
A pártalakulások eszmei tartalma | |
Eszményei és a valóság között tátongó szakadék: biodicaeájában tragikum lappang | |
Maga vallja, hgoy egyedül a tiszta igazságot kutató tudósnak kellett volan lennie | |
De logikajio idealizmusánál erősebb volt erkölcsi idealizmusa | |
Az »úr« az »arisztokrata« lényegét a köz iránt való áldozatos szolgálatban érzi | |
Monumentális személyisége és a magyar jellem | |
Önismerete és önbírálata | |
Az esztétika és a politika, a művész és az államférfi hasonlóságának gyökerét az erkölcsi idealizmusban keresi | |
Világnézetének vallásos-metafizikai háttere | 263 |
Idealizmusának szilárd alapja mély vallásos hite | |
Ebből folyik politikai metafizikája | |
A hatalom mint kozmikus rendező elv | |
A hatalomnak az isteni Logoshoz és Eróshoz való viszonya | |
A hatalom mint normatív és ténybeli kötöttség | |
Wotan nem tűri a kötöttséget | |
Parsifal a hatalmat a szolgálatban érzi | |
Apponyi és Fichte | |
Poszthumus metafizikai műve: Weltanschauung und Politik | |
Az immanens és a transzcendens és a transzcendens világnézet | |
A helyes politika alapja csakis a transzcendens, mégpedig keresztény világnézet lehet | |
Az összerződés államkeletkezési elmélyetének etnográfiai és prehisztóriai cáfolata | |
Erkölcsi tudat nélkül az állam létrejötte nem magyarázható | |
Az én-tudat átvezet a másnak, aztán Istennek tudatára, akinek minden ember képmása | |
A népek politikai fejlődése az Isten-fogalmat tükrözi | |
A modern állam és a keresztény világnézet | |
Apponyi világfelfogásának két gyújtópontja van: a vallás és a nemzet | |
A kettő egyensúlya | |
Ezt az egyházpolitikai küzdelmek megindításával Apponyi liberális irányban megzavarja | |
Tettét örekorában fájlalja | |
Nacionalizmusa | 278 |
Apponyi történeti küldetésének érzi a nemzeti élet teljességének kivívását | |
A 67-es és a 48-as nemzeti ideológia | |
Vérbeli nacionalista s a hadsereg fejleszétését a nemzeti követelmények teljesítéséhez köti | |
De ezzel gátolja a monarchia véderejének feltétlenül szükséges fejlesztését | |
A Tisza Istvántól hangoztatott külpolitikai veszléyeket nem látja | |
Alkotmányjogi hallucináció: a közjogi formai észjárás egyeduralma a magyar politikában s ennek súlyos társadalmi következményei | |
Apponyi a nemzet sóvárgásának irányvonalában: a nemzet ösztöneit nem fékezi, de fokozza | |
Élte fogytán Ferenc József királynak ad igazat | |
Apponyi s a Habsburg-dinasztia Trianon után: a nemzetnek mennyiségi veszteségét minőséggel kell pótolnia | |
Erkölcsi erőkoncentráció | |
Törhetetetlenül hisz a Szent Korona nemzeti metafizikájában | |
Egyetemes humanizmus | 285 |
Apponyi a világpolitikában nemcsak a magyar nemzet, hanem az egyetemes emberiség képviselője | |
Univerzális műveltsége | |
A nemzetek politikai olimpiáján ő viszi el a babért | |
A Nemzetek Szövetségének eszményi formájára vonatkozó hite | |
Az erkölcsi törvény az emberiség fejlődésében | |
Konzervativizmusa | 290 |
Apponyi politikája konzervatív is, progresszív is, statikus is, dinamikus is | |
A történeti jogok tiszteletét egybekapcsolja az új eszmékre való törekvéssel | |
Történeti tudatát fokozza családi hagyománya | |
Ez a forrása a közélet erkölcsi alapjaihoz s a politikai önzetlenséghez való ragaszkodásának | |
A 67-es ideológiát akarja fejleszteni, de a pragmatika szankció alapján | |
A Sennyey-pártban csak »kegyeletből konzervatív« | |
Liberalizmus | 294 |
A liberalizmus tipikus képviselője, mint az egyéni és politikai szabadságjogok harcosa | |
Liberalizmusának közjogi forrása | |
Jogemancipáló szellemnek korlátja az állam egysége | |
A jogállam eszménye | |
Monatlembert katolikus liberalizmusának hatása | |
Katolikus autonómia és egyházpolitika | |
Liberalizmusának világnézeti és gyakorlati fékjei | |
Kultúrpolitikája és a liberalizmus | |
Demokratizmusa | 301 |
Liberalizmusból folyik demokratizmusa | |
Az arisztokráciát bírálja, de megvédi | |
Fél, hogy a demokrácia ürügye alatt megfordított arisztokrácia támad | |
A demokratikus haladásnak nem feltétele a nemzeti múlt megvédése | |
Fiatal korában végzett beható társadalompolitikai tanulmányai: Bismarck »szociális olajcseppjei« | |
Agrár szocializmus | |
A választójog kiterjesztésének jelentőségére csak a Fejérváry-kormány idején ébred | |
Ezentúl életfogytáig az általános és titkos választójog híve | |
A hagyomány tisztelete és a fejlődés akarása | |
A diktatúráról való elmélete | |
Mussolini személyes hatalmának egyéniségéből való igazolása | |
Társadalom- és gazdaságfilozófia | 307 |
Közgazdásznak és társadalompolitikusnak indul | |
Roscher hatása | |
Apponyi először a korlátlan gazdasági szabadság elméletének híve | |
Hamar kiábrándul belőle | |
Marx bírálata | |
Kettleer püspök keresztény-szocialista eszmekörének befolyása | |
Közgazdasági programmja a 80-as években: víziutak szabályozásas, a vasutak államosítása, vidéki hitelszervezet, szövetkezeti ügy, talajjavítás, ipartörvény reformja, állattenyésztés fejlesztésse, mezőgazdasági oktatás, vámtarifa, kisipar, tanoncklérdés, munkásvédelem, az uzsorának és a kartellek monopoliumának letörése, a kisember védelme a kapitalizmus túlhajtásaival szemben | |
A szocialista tanokban rejlő egészséges eszméket hirdeti: »fekete szocialista« | |
Társadalompolitikai törekvései miatt sok híve elhagyja | |
A gazdasági világválságok okát a kilencvenes években mai érvénnyel állapítja meg | |
A szövetkezeti eszmét gr. Károlyi Sándorban ő ébreszti fel | |
Sohasem űzött osztálypolitikát | |
Apponyi és a fejlődés elve | 314 |
Fejlett érzéke a lét időbeli mozzanatai iránt | |
Az örökkévalóság pátoszát egybeköti az evilági dolgok fejlődésének gondolatával | |
A nemzet fejlődését more bioligico fogja fel | |
Az élet folytonos fejlődése | |
Haláláig tartó csodálatos fejlődésképességnek lelki forrása idealizmusa | |
Az életkorok finom pszichológiáját szerkeszti meg | |
Az öreg és a böcls, a gerón és sophos benne valóban egy | |
A művészet Apponyi világnézetében | 319 |
A szépség kategóriájának helye Apponyi világnézetében | |
A politika esztétikája: itt is a platonizmus híve | |
A művész a létezőn át jut az igazhoz: az államférfi az igazon át a létezőhöz | |
A retorikának született művésze | |
Szónoki eszménye nem a hagyományos magyar politikai szónoklat nyomán Cicero, hanem Demosthenes | |
A művészet és a vallásos érték metafizikája | |
A zene metafiizikuma Apponyi világképében | 327 |
A klasszikus zenéből a világ és az élet kozmikus erői sugárzanak Apponyi lelkébe | |
Képzőművészet és zeneművészet | |
A zenét a művészetek között arra a helyre állítja, ahol a metafizika van a tudományok között | |
A zene misztikáját a fogalmi filozófia fölé helyezi | |
A zene döntő szerep Apponyi egyéniségének és világnézetének kialakításában | |
Klasszikus és magyar nemzeti zene | |
Bach, MOzart, Beethoven, Liszt, Wagner kultusza | |
Legmélyebb Wagner élménye a Parsifal | |
Ennek világnézeti és esztétikai magyaráaztával a legkiválóbb Wagner-kutatók sorába lép | |
A Parsifal-misztérium szellemét teljes összhangban találja a kereszétny ideológiával | |
Zenekritikai tanulmányai | |
Egész személyisége a lelki egyensúlyra és harmóniára való törekvés szimbóluma | |
Történetfilozófiája | 340 |
A történelem makroszkópiája | |
Az Urbs aeterna történetfilozófiája | |
Friss fogékonysága a körülötte zajlót röténeti alakulások új tartalma iránt: együttfejlődik velük | |
A párizsi béketárgyaláson a magyar tragédiát történetfilozófiai magaslatra emeli | |
A történettudománynak ismeretelméleti szerkezetét is vizsgálja | |
A történet érzelemszerű és irracionális háttere | |
Apponyi a magyar történelemben | 347 |
Politikájának iránya transzcendens: végső cél a Civitas Dei | |
Rákóczi, Széchenyi és Apponyi világnézetének központja: Isten | |
Idealizmusuk: nem a földi javak és hatalom, hanem a szellem és erkölcs uralma rendeltetésük | |
Széchenyi őseredeti alkotó lángelme: Apponyi elméleti géniusz, a meglevő gondolatáramlatok ékesszavú formulázója | |
Széchenyi reformtervei a lényeglátó ösztön vulkanikus kitörései: Apponyi politikai munkatervei bámulatos műveltségének doktrinér termékei | |
Széchenyi izzó élményekben, a tűzhányó lökélseiben, sistergő szenvedéllyel rapszodikusan gondolkodik: Apponyi mindig logikus, a tudós hideg rendszerességével elmélkedik | |
Rákóczinak is, Apponyinak is vannak Recrudescunt-kiáltványai a nemzethez, de igazában egyik sem lázadó természet | |
Rákóczi azonban a nemzeti szabadságharc tragikus hősévé keményedik, Apponyi a lelki nyugalom higgadt embere maradt | |
Mindketten lágy, hiszékeny idealisták: Rákóczi későbbi hivatása a bukás tűrő heroizmusa, Apponyi küldetése élte folytán a nemzet aktív védelme a nagyvilág előtt | |
Egyikük sem impreatív egyéniség: az akarat parancsoló lángja hiányzik belőlük | |
Kossuthot és Apopnyit összeköti a külső jogi formalizmussal való kielégülés és a liberalizmus optimistas világnézete; egyformán retorikai tömegbűvölők világszerte, de Kossuth érzelmi szónok, szenvedélyeket korbácsol fel, Apponyi hidegen érveket halmoz; Kossuth cselekszik is, apponyi bénult rétorrá finomodik | |
Tisza és Apponyi lelki akarata ellentétes: Tisza a rideg valóság és erőhálózat komor és cselekvésre ágaskodó szemlélője, Apponyi a közvélemény optimista népszerű tolmácsa; amaz légnyegrelátó reálpolitikus, emez a nemzetnek eszményeket kitűző filozófusa, Apponyi gótikus államférfi | |
A nagy tragédia után a magyar történet Parsifálja, a megváltó szenvedés hőse | |
A magyar politikai akarat hőse: Tisza István | |
Tisza a görög sorstragédiák hőséhez hasonló | 354 |
Rettenthetetlen akaratereje | |
Mélységes erkölcsi érzése | |
Korának nemzeti optimizmusával szemben sötét látomásai | |
A magyar történeti alkotmány híve és védelmezője | |
Tisza és a parlamenti rendszer | |
A választójog kérdése | |
Tiszának a nép iránt való szeretete | |
A földbirtokreform | |
Az ipari munkásréteg jogai | |
Tisza kritikája a liberalizmusról | |
A nemzetiségi politikában megértő magatartása | |
Tisza fajszeretete és reálpolitikája | |
A jövőt látó próféta | |
A magyar művelődéspolitika hőse: gróf Klebelsberg Kunó | |
Elméleti kultúrpesszimizmus és optimista kultúrpolitikai lendület | 366 |
Európában a világháború után | |
Klebelsberg idealizmusa: cselekvő hite s alkotó vágya | |
A műveltség politikai és gazdasági hatalma | |
A magyar tudománypolitika megteremtése | |
A külfölddel való kulturális kapcsolatok szervezése | |
Egységes kultúrpolitikai gondolatrendszer | 273 |
Tudás és cselekvés | |
A magyar élet embertípusai | |
A munka himnusza | |
Művelődéspolitika s gazdasági politika válhatatlan egység | |
A nemzet kényszerű katonai leszerelését nem követte kulturális leszerelés | |
Klebelsberg történeti tudata a jövő szolgálatában | 278 |
Sajátszerű magyar nemzeti jelleg a művelődésben | |
Népműveltség | |
Klebelsberg szellemi alkata | 382 |
Az alkotó ember akarata és munkabírása | |
Uomo universale: renaissance-egyéniség | |
Perikles művelődéspolitikája és emberi sorsa | 383 |
Politika és boldogság | |
A nemzet hálája | |
Az országgyűlés hőse: Horthy Miklós | |
A katonai politikai iskolája | 388 |
Társadalmi anarchia s a rendcsináló katonalélek a világtörténelemben | |
Horthy a tengerész | |
Konstantinápolyi politikai tapasztalatai | |
A hadsereg s a politika benső összefüggése | |
I. Ferenc József király politikai iskolája | |
A fővezér és a kormányzó országépítő munkája | 395 |
A monarchia hadseregének felbomlása | |
Nincs magyar katona, aki magához ragadná a hatalmat | |
Új Mohács | |
A kommunizmus fertője | |
Hrothy hadsereget szervez | |
Bátorsága és sugalmazó ereje | |
Pártok felett álló nemzeti politikája | |
A fővezér bevonul az ország fővárosába | |
Új politikai lélek | |
A fővezért a nemzetgyűlés kormányzóvá választja | |
Trianon | |
A király visszatérési kísérletei | |
A romok eltávolítása: a nemzet építőmunkája megindul | |
Országgyarapító munkája: Felvidék, Kárpátalja, Erdély | |
Az államférfi politikai elvei | 410 |
Horthynak, az államférfinak politikai elvei | |
Tősgyökeres magyar nemzeti jellege s alkotmányossága | |
A földmíves nép szeretete | |
Az ipari munkásság értékelése | |
Gazdaság- és társadalompolitikájának alapelve a munka | |
A gazdasági pályák megbecsülése | |
A honvédelem megszervezése | |
A magyar vér pazarlása a múltban, védelme a jövőben | |
Vitézi Rend | |
Külpolitikánk sikeres irányítása | |
Történetformáló személyisége | |
A magyarság mint a világtörténet hőse | |
Nemzet és emberiség | 426 |
A magyar honfoglalás | |
Mi a magyarság világtörténeti hivatása és hogyan tölti be? | |
Politikai érzéke, államalakító ereje | |
Nyugat védelme Kelet ellen | |
A magyarság államrendszerének és jogfejlődésének eredetisége | 430 |
Szabadságharcai | |
Keleti és nyugati műveltség | 432 |
Az aktív európai ember típusa | |
Szláv, német és olasz műveltségi réteg ellenére magyar műveltség | |
Magyarország a nyugati keresztény műveltség limese Kelet felé | |
Magyar ősi népköltés, ének és zene | |
Magyar motívumok a középkori művészetben | |
A középkori magyar kultúra a nyugatival azonos színvonalú | |
Magyarország az olasz humanizmusnak a németet, franciát és angolt megelőző szellemi talaja | 437 |
A magyar renaissance-műveltség | |
A magyaráság és a germán protestáns szellem | 439 |
A mohácsi tragédia s a nemzeti öntudat | |
A magyar néplélek melancholiája | |
A törökvész meggátolja a nyugati művelődéssel való lépéstartást | |
A nemzeti felébredés: újrabekapcsolódás az európai szellemi áramlatokba | 443 |
Felvilágosodás és romantika | |
Klasszikus magyar irodalom népi alapon | |
Tudományos és népi fejlődés | |
A finnugor népek történeti érdemessége | 448 |
Nem »kicsin nemzet« a magyar | |
Világtörténeti szerepét tudatosan tölti be | |
Tartalom | 450 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.