1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar nyelvtan tanítása

Kézirat/Egységes jegyzet/Kézirat/Bölcsészettudományi Karok

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 420 példányban. Tankönyvi szám: J2-632.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szakmódszertan általános kérdései
A tanárszakos egyetemi hallgatóknak jövendő életpályájukra való felkészülésük folyamán nemcsak választott szaktárgyaik tudományos anyagában kell alapos... Tovább

Előszó

A szakmódszertan általános kérdései
A tanárszakos egyetemi hallgatóknak jövendő életpályájukra való felkészülésük folyamán nemcsak választott szaktárgyaik tudományos anyagában kell alapos ismeretekre szert tenniük hanem olyan különleges tudnivalókat is el kell sajátítaniuk amelyek - a magas színvonalú szakmai műveltség mellett - nélkülözhetetlenek az iskolai oktató-nevelő munkában a tanár eredményes gyakorlati tevékenységében. Ezeket az ismereteket részben a különféle elméleti -pedagógiai stúdiumok és a hozzájuk kapcsolódó iskolai gyakorlatok végzése részben az egyetemi képzést befejező tanítási gyakorlat során teszik magukévá.
A tanári munkára való felkészülésben fontos szerepe van a 7. és 8. félév szakmódszertani tanulmányainak. A neveléselméleti és általános didaktikai kollégiumok után a lerakott pedagógiai alapokra építve9 ez a stúdium adja meg a közvetlen eligazítást a tanítási gyakorlat megkezdéséhez.
A magyartanítás szakmódszertanának - a tantárgy és a szakmai tanulmányok jellegéből következően - két ága van a nyelvtantanítás és az irodalomtanítás szakmódszertana. Ebben a jegyzetben az általánosan képző iskolarendszerben - pontosabban: az általános iskola felső tagozatában és a gimnáziumban - folyó nyelvtantanítás metodikájával foglalkozunk. Az egyes részterületek tárgyalása előtt azonban néhány általános kérdést kell érintenünk. Meg kell világítanunk a szakmódszertan mivoltát más tudományokkal való kapcsolatát s azt hogy milyen úton jut el tételeihez törvényszerűségeinek megállapításához. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
A szakmódszertan általános kérdései 3
A nyelvtantanítás történetének áttekintése 9
A nyelvtantanítás feladatai a szocialista iskolában 17
A nyelvtantanítás közvetlen feladatai 18
A nyelvtantanítás közvetett feladatai 26
A nyelvtantanítás tantárgypedagógiai elvei 33
A tananyag tartalmának elvi kérdései 33
A tananyag feldolgozásának elvi kérdései 36
Az anyanyelvi oktatás és képzés tartalma 43
A nyelvtantanítás tantervei 43
A nyelvtantanítás pedagógiai egysége 44
A nyelvtani tantervek szerkezete 44
Az általános iskola nyelvtani tanterve 45
A gimnázium nyelvi tanterve 46
A tantervek követelményrendszere 49
A nyelvtantanítás tankönyvei 31
Az általános iskola nyelvtankönyvei 31
A középiskolai nyelvi tankönyvek 33
A tankönyvek szerepe az oktatásban 53
A nyelvtantanítás didaktikai feladatai és módszerei 59
A nyelvtantanítás didaktikai feladatai 59
A nyelvtantanítás módszereinek általános kérdései 60
Az új ismeretek feldolgozásának módszerei 62
A bemutatás vagy szemléltetés 62
A beszélgetés 69
A tanári közlés 74
Az ismeretek megszilárdításának módszerei 76
A tankönyv anyagának megtanulása 77
Az ismétlés 78
A jártasságok és készségek kialakításának módszere: a gyakorlás 81
A nyelvtani elemzés 83
Szintetikus gyakorlatok 96
Az ismeretek a jártasságok és készségek ellenőrzésének módszerei 101
A feleltetés 101
Az írásbeli munkákkal való ellenőrzés 103
A programozott nyelvtantanítás 106
A nyelv tantanítás tervezése és szervezése 115
A nyelvtani tanmenet 113
A tematikus tervezés 115
A tanmenet elkészítése 117
A nyelvtanóra felépítése 120
A nyelvtanóra típusai 120
A vegyes típusú /vagy kombinált/ óra 122
Az aj ismeret feldolgozására szánt óra 133
Az ismétlő-rendszerező óra 134
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra 136
Az ellenőrző óra 138
Előkészülés a tanítási órára 141
Hogyan készüljünk a nyelvtanórára? 141
Az óravázlat 146
A nyelvtanóra elemzése 130
A helyesírás tanítása 135
A helyesírás-tanítás alapvető követelményei 135
A tudatosítás 157
A gyakorlás 153
Az ellenőrzés 161
A kifejezőképesség fejlesztése a nyelvtanórán 168
A kifejezőképesség fejlesztésének tantervi kérdései 168
A kifejezőképesség fejlesztésének módszeres eljárásai 171
A szókincs fejlesztése 172
A szerkesztő- és formálóképesség fejlesztése 177
Az anyanyelvi oktatás különleges feladatai 185
Nyelvtantanítás a felnőttoktatásban 185
Anyanyelvi oktatás az órán és az iskolán kivül 191
Az órán kívüli oktató-nevelő munka 191
Az iskolán kívüli oktató-nevelő munka 195
A nyelvtantanítás módszertani irodalma és segédkönyvei 199
Módszertani művek 199
Folyóiratok 199
Önállóan megjelent kiadványok 200
A tanítás segédkönyvei 202

Szemere Gyula

Szemere Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szemere Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem