Előszó | 5 |
Bevezetés | 9 |
A szakmódszertan általános kérdései | 9 |
A nyelvtantanítás történetének vázlata | 13 |
A nyeltantanítás feladatai | 19 |
A nyelvtantanítás közvetlen feladatai | 20 |
A nyelvtantanítás közvetett feladatai | 25 |
A nyelvtantanítás tantárgypedagógiai elvei | 29 |
A tananyag tartalmának elvi kérdései | 29 |
A tananyag feldolgozásának elvi kérdései | 32 |
Az anyanyelvi oktatás és képzés tartalma | 37 |
A nyelvtantanítás tantervei | 37 |
A nyelvtantanítás pedagógiai egysége | 37 |
A nyelvtani tantervek szerkezete | 38 |
Az általános iskola nyelvtani tanterve | 38 |
A középiskolai nyelvi tantervek | 39 |
A tantervek követelményrendszere | 41 |
A nyelvtantanítás tankönyvei | 43 |
Az általános iskola nyelvtankönyvei | 43 |
A középiskolai nyelvi tankönyvek | 44 |
A tankönyvek szerepe az oktatásban | 46 |
A nyelvtantanítás didaktikai feladatai és módszerei | 49 |
Általános kérdések | 49 |
Az új ismeretek feldolgozásának módszerei | 51 |
A bemutatás vagy szemléltetés | 51 |
A beszélgetés | 56 |
A tanári közlés | 61 |
Az ismeretek megszilárdításának módszerei | 63 |
A tankönyv anyagának megtanulása | 63 |
Az ismétlés | 64 |
A jártasság és községek kialakításának módszere: a gyakorlás | 66 |
A nyelvtani elemzés | 68 |
Szintetikus gyakorlatok | 78 |
Az ismeretek, a jártasságok és a készségek ellenőrzésének módszerei | 83 |
A feleltetés | 83 |
Az írásbeli munkákkal való ellenőrzés | 84 |
A nyelvtani tudás osztályozása | 86 |
Újabb metodikai törekvések a nyelvtantanításban | 88 |
A programozott nyelvtanításban | 88 |
Csoportmunka a nyelvtantanításban | 95 |
Az újabb eljárások helyzete és szerepe az oktatásban | 98 |
A nyelvtantanítás tervezése és szervezése | 101 |
A nyelvtani tanmenet | 101 |
A tematikus tervezés | 101 |
A tanmenet elkészítése | 103 |
A nyelvtanóra felépítése | 105 |
A nyelvtanóra típusai | 105 |
A vegyes típusú (vagy kombinált) óra | 106 |
Az új ismeret feldolgozására szánt óra | 114 |
Az ismétlő-rendszerező óra | 114 |
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra | 116 |
Az ellenőrző óra | 117 |
A televíziós óra | 118 |
Előkészülés a tanítási órára | 120 |
Hogyan készüljünk a nyelvtanórára? | 121 |
Az óravázlat | 124 |
A nyelvtanóra elemzése | 126 |
A helyesírás tanítása | 131 |
Alapkövetelmények | 131 |
A tudatosítás | 132 |
A gyakorlás | 133 |
Az ellenőrzés | 136 |
A tanulók kifejezőképességének fejlesztése | 141 |
A kifejezőképesség fejlesztésének tantervi kérdései | 141 |
A kifejezőképesség fejlesztésének eljárásai | 143 |
A szókincs fejlesztése | 144 |
A szerkesztő- és formáló képesség fejlesztése | 148 |
A nyelvtan- és az irodalomtanítás kapcsolata | 152 |
A tanulók beszédkultúrájának fejlesztése | 157 |
A helyes magyar kiejtés tanítása | 158 |
A helyes magyar kiejtés alapkövetelményei | 159 |
A kiejtés tanításának módszertani vonatkozásai | 165 |
A beszédhibák és javításuk | 170 |
A beszédhibák fajtái | 170 |
A beszédhibák javítása | 171 |
Az anyanyelvi oktatás különleges feladatai | 175 |
Nyelvtantanítás a felnőttoktatásban | 175 |
Az oktatás szervezése és tartalma | 176 |
Módszertani kérdések | 176 |
Anyanyelvi oktatás az órán és az iskolán kívül | 179 |
Az órán kívüli oktató-nevelő munka | 179 |
Az iskolán kívüli oktató-nevelő munka | 182 |
Irodalom | 184 |
Végszó | 186 |