Helyesírás | |
Rihmer Zoltán: Grafématika - a magyar nyelvészet nagy adóssága | 11 |
A grafématika kialakulása | 11 |
A grafématika fogalma | 14 |
A grafématika helye a 21. századi magyar nyelvstratégiában | 16 |
Laczkó Krisztina: Gondolatok a helyesírási szabályzat 12. kiadásáról | 17 |
Rendszert érintő A-B típusú szabályváltozás | 20 |
A-B típusú szó- és szerkezetváltoztatás | 24 |
0-A típusú változtatások | 28 |
Dobsonyi Sándor: A magyar helyesírás jövőjéről | 49 |
A hagyományos írásmód | 51 |
A tulajdonnevek írása, a kis és a nagy kezdőbetűk | 52 |
A külön- és az egybeírás | 63 |
Napjaink helyesírás-tervezési teendőiről | 68 |
Zimányi Árpád: A szaknyelvi helyesírás-tervezés újabb feladataiból | 73 |
Néhány helyesírási részterület vizsgálata | 74 |
Nagybetűsítések | 79 |
Összegezés | 83 |
Nemzetközi kommunikáció - Európa nyelvpolitikája | |
Gados László: Az Európai Uniónak korszerű nyelvpolitikára lenne szüksége (Miért kellene sorsszerűnek elfogadni a nemzetközi kommunikáció alakulásának és alakításának némely fejleményét?) | 87 |
Öngerjesztő kábulat uralja a világot | 88 |
Az Európai Unió és a nyelvpolitika | 90 |
Van olyan nyelv | 93 |
"Ez: magyar probléma" | 96 |
Tenni kell, mert: "A szolgaság mindig tespedéssel kezdődik" | 98 |
Pusztay János: Nyelvfejlesztés - az etnikai kihalás ellenszere (Helyzetkép az oroszországi finnugor népekről) | 101 |
Anyanyelvhasználat | 102 |
Nyelvrokonaink támogatása | 103 |
Nyelvfejlesztés | 104 |
Informatikai szótár | |
Balázs Géza: Az internetkorszak kommunikációja | 109 |
Szemléleti keret | 113 |
Kommunikációs létmódok és terek átalakulása | 116 |
Az informatika nyelvi hatásai | 119 |
Felelősség: kutatás, a társadalom informálása, stratégia | 126 |
Bódi Zoltán: Az internet hatása a szövegre és a nyelvstratégiára | 129 |
Cél | 129 |
Az internetes szövegek jellemzőiről | 129 |
Kommunikációs műfajok az interneten | 131 |
Az informatikai nyelvstratégia legfontosabb lépései | 140 |
Összegzés | 151 |
Kis Ádám - Kis Balázs: Nyelvi tervezés a magyar informatikában | 155 |
Nyelvi tervezés és informatika | 155 |
Informatika és nyelv kapcsolata | 156 |
Az informatika magyar szaknyelve | 158 |
A nyelvtechnológia hatása a nyelvtervezésre, kitekintés | 163 |
A lokalizáció mint nyelvtervezési folyamat | 167 |
Kitekintés a nyelvészeti felhasználások és az ember-ember kommunikáció | 169 |
Prószéky Gábor: Magyar nyelvtechnológia=magyar nyelv+magyar technológia+? | 171 |
A magyar nyelv leírása a számítógép számára | 172 |
A magyar nyelvtechnológia eredményei az 1990-es években | 173174 |
A magyar nyelvi technológia felelőssége | 175 |
Balázs Géza: Egy Magyar nyelvhasználati szótár tervezete | 175 |
A szótár előzményei, jellege: nyelvhasználati szótár | 180 |
A szótár felépítése, szerkezete, használata | 182 |
A szócikkek felépítése | 183 |
Nyelvtani és nyelvhasználati fogalomtár (a szótár koncepciója) | 193 |
Balázs Géza - Tóth Etelka: Az új idegen szavak értelmező és magyarító szótára mint nyelvstratégiai kezdeményezés | 193 |
Rendszerváltozás, informatikai forradalom | 194 |
Az idegen szavak szótárai | 198 |
A tervezett szótár leírása | 210 |
Eredmények és kitekintés | 210 |
A magyar nyelv terjesztése | |
Péntek János: A külső régiók esélyei az új évszázad magyar nyelvi kommunikációban | 213 |
Helyzetek és folyamatok | 214 |
A magyar nyelv státusa és a státustervezés | 216 |
Szimbolikus érték és használati érték, múlt és jelen | 217 |
Mítosz és valóság, minta és példa | 218 |
Külön vagy együtt? | 220 |
Hiány és leépülés | 222 |
Anyanyelvi nevelés, nyelvjárásművelés | 223 |
Kétnyelvűsödés, nyelvcsere | 224 |
Biztató jelenségek | 225 |
Kiss Jenő: Nyelvjárásművelés | 229 |
Vélekedés a nyelvjárásokról | 230 |
A nyelvjárások egykor és ma | 231 |
Mit hoz a jövő? | 233 |
A nyelvjárások funkciói | 235 |
A nyelvjárás(i nyelvhasználat) mint hátrány | 238 |
A nyelvjárások és az iskola | 239 |
Jónás Frigyes: A magyar mint idegen nyelv oktatásának nyelvstratégiai kérdéseihez | 245 |
A nyelvstratégia és a magyar mint idegen nyelv | 245 |
Elvi alapok - diszciplináris kérdések | 245 |
A hazai magyar mint idegen nyelv | 247 |
Magyaroktatás külföldön | 249 |
Hagyomány és modernség a kontrasztivitásban | 249 |
A magyar mint idegen nyelv hazai intézménypedagógiája | 251 |
A magyar mint idegen nyelv pedagógiai pillérei | 268 |
A hungarológia | 277 |
A tudományos képzés | 280 |
Összegző stratégiai mozzanatok | 283 |
Nemeskéri Luca: Nemzetiségi nyelvek Magyarországon - nyelvi jogok | 287 |
A nemzetiségi jogok különleges jelentősége Magyarországon | 287 |
A nemzetiségekkel kapcsolatos legfontosabb kérdések | 288 |
További kutatási területek | 297 |
Gúti Erika: A bevándorlók nyelvi helyzetének javításáért (Magyar nyelv- és oktatáspolitikai stratégia) | 299 |
Az elméleti keret kijelölése | 299 |
Témakifejtés/stratégia | 300 |
Összegzés | 302 |
Lancz Edina: A nyelvstratégia speciális területe: A siketek jelnyelve | 305 |
A nyelvstratégiát megalapozó tudományos kutatások | 307 |
A nyelvstratégia fő cselekvési területei | 311 |
A magyar nyelv oktatása | |
Antalné Szabó Ágnes: Az anyanyelvi nevelés új stratégiái | 323 |
A változó környezet | 323 |
Az anyanyelvi nevelés régi-új céljai, feladatai | 328 |
Az anyanyelvi nevelés tartalmi megújulása | 331 |
A szövegértő olvasásról | 334 |
A fogalmazás tanításáról | 338 |
Új módszerek, új munkaformák | 340 |
Az új taneszközök | 342 |
A tanári szerep átalakulása | 343 |
Záró gondolatok | 344 |
Szerzőink | 347 |