Ritoók Zsigmond: Előszó | 9 |
Glatz Ferenc: Tézisek a magyar nyelvről | 13 |
Ahogyan természettudósok látják | |
Michelberger Pál: Nemzeti nyelv a tudományban: múlt-jelen-jövő | 19 |
A nemzetközi tudományos élet nyelvi tendenciái | 19 |
Az egységes tudományos nyelv hatása a társadalomra és a gazdaságra | 21 |
Az egységes tudományos nyelv hatása a nyelvekre | 21 |
Az egységes tudomáynos nyelv hatása a tudomány fejlődésére | 23 |
Hogyan tovább? | 25 |
Összefoglalás helyett | 26 |
Marx György: Tudomány kettős kötésben | 29 |
Egyetemes és nemzeti | 29 |
Szólni a nagyvilághoz, szólni a magyarsághoz | 31 |
Ahogyan nyelvtudósok látják | |
Benkő Loránd: A történeti nyelvtudomány feladatköréről mai nyelvünk állapota és változása ügyében | 35 |
Nyelvszemlélet és a nyelvi változások értékrendje | 35 |
A nyelvművelés és a történeti nyelvészet | 42 |
Deme László: Az anyanyelvészet fogalma és társadalmi feladatai | 49 |
Elvi kérdések (elméletieskedés nélkül) | 49 |
Egy kutatási munkálat tervezete (a megvalósíthatóság reménye nélkül?) | 51 |
A társadalmi feladat (és a társadalom feladata) | 55 |
Balázs Géza: Nyelvstratégia | 57 |
A magyar nyelvstratégia, a nyelvművelés kerete | 57 |
A nyelvstratégia vonzáskörébe tartozó nyelvtudományi alapkutatások, felmérések, vizsgálati szempontok | 58 |
Egy modern nyelvstratégián alapuló nyelvművelés fő irányai | 63 |
Cél: a teljes kommunikáció | 68 |
Nemzetközi összevetés | 70 |
Fábián Pál: A nyelvművelés feladatai | 73 |
Szaknyelvművelés | 73 |
Az anyanyelvi nevelés nehézségei | 75 |
A helyesírás megőrzésének feladata | 76 |
Gyengülő nyelvművelés - romló nyelvi kultúra | 77 |
Grétsy László: Anyanyelvünkről, bizakodva | 79 |
Nyelvi hiteles helyet! | 80 |
Pomogáts Béla: Nyelvújítás az ezredfordulón | 83 |
Pusztai Ferenc: Magyarul és magyarán | 91 |
Anyanyelvünk távlatai | 91 |
Nyelvi többközpontúság | 93 |
A szaknyelvek és a köznyelv távolodásáról | 95 |
Kontra Miklós: Anyanyelv, diszkrimináció, oktatás | 99 |
A cigány mint anyanyelv | 99 |
A határon túli magyar nyelvről | 100 |
A nyelvhasználatba történő beavatkozásról | 103 |
Bánréti Zoltán: Az anyanyelvi nevelés modernizációjáról | 105 |
A tradicionális nyelvoktatás hibái | 105 |
Remények a tradíció meghaladására | 108 |
A program továbbépítéséről | 114 |
Szépe György: Szakemberek és beszélők együttműködése a magyar nyelv jelenével és jövőjével kapcsolatos kérdésekben | 119 |
Az Akadémia szerepvállalása | 120 |
Hat tétel a magyar nyelvhasználatról | 121 |
Mit tehet a Magyar Tudományos Akadémia ezen a téren? | 127 |
Kiefer Ferenc: Néhány gondolat a nyelvi technológiákról | 129 |
A magyar nyelv modernizációja | 130 |
A korszerű szótárkészítés | 131 |
A beszélt nyelv vizsgálata | 132 |
A magyar nyelv leíró nyelvtanáról | 133 |
Ahogyan társadalomtudósok és informatikusok látják | |
Hunyady György: A nyelv szerepe a nemzeti azonosságtudatban | 137 |
Nemzetfogalmak | 137 |
A nemzetbe tartozás kritériumai a közgondolkodásban | 138 |
Tölgyesi János: A számítógéppel és az internettel kapcsolatos fogalmak útja a köznyelv felé | 143 |
A tömegkommunikáció változásai | 143 |
A kulturális-nyelvi hatások az informatika korszakában | 146 |
A mikroszámítógépek terjedése és nyelvi birtokbavétele | 146 |
Az internet | 151 |
Zárszó helyett | 153 |
Terestyéni Tamás: Adatok a magyarországi nyelvi-kommunikációs kultúra állapotáról | 155 |
Funkcionális írástudatlanság | 155 |
Idegennyelv-tudás Magyarországon | 165 |
Angelusz Róbert - Tardos Róbert: A számítógépes és az internetkultúra magyarországi elterjedésének adatai | 177 |
A számítógép és az internet társadalmi diffúziója | 177 |
A hozzáférés eltérő esélyei | 181 |
Néhány adalék a számítógép társadalmi fogadtatásáról | 185 |
Summary | 187 |
A kötet szerzői | 195 |