Előszó | 5 |
A feudalizmus kora (10. sz. - 1848) | |
A feudalizmus korai szakasza (10.sz.-kb. 1250) | 9 |
A feudalizmus virágzó szakasza (kb. 1250-1526) | 14 |
A török és Habsburg hódítás elleni függetlenségi harcok kora. | |
A reformáció és az ellenreformáció nevelésügye (1526-1711) | 20 |
A protestáns iskolázás a 16. században | 21 |
A katolikus iskolázás a 16-17. században | 23 |
A protestáns iskolázás a 17. században | 26 |
Haladó nevelésügyi törekvések a 17. században | 30 |
Apáczai Csere János (1625-1659) | 33 |
Köznevelésünk a kuruc korszakban | 37 |
A gyarmatosító Habsburg-abszolutizmus hatalmi szervezetének kiépítése. A polgári nemzetté válás megindulása a gyarmati rendszer korlátai között (1711-1790) | 39 |
Törekvések a hagyományos feudális iskola továbbfejlesztésére | 40 |
A felvilágosult abszolutizmus neveléspolitikája (kb. 1760-1790) | 45 |
Tessedik Sámuel (1742-1820) | 49 |
Kazinczy és Bessenyi mint a nevelésügy a felvilágosodott kritikusa és programadója | 53 |
A feudalizmusból a kapitalizmusba való átmenet kora (1790-1848) | 55 |
Haladó és reakciós erők harca a nevelésügyben az 1790-1830 közti időszakban | 56 |
A reformkor nevelésügyi törekvései (1831-1848) | 60 |
A magasabb iskolázás magyar nyelvűségének kérdése | 60 |
A népoktatás és a tanítóképzés ügye | 62 |
Az óvodai mozgalom | 64 |
A nőnevelés kérdése | 67 |
A közép- és felsőfokú iskolázás | 67 |
A szakoktatás kérdése | 67 |
A reformkor haladó pedagógus nemzedékéről | 68 |
A reformkor haladó művelődéspolitikusai | 70 |
A kapitalizmus kora (1848-1945) | |
A polgári forradalom és a nemzeti szabadságharc (1848-49) | 81 |
A nevelők és az ifjúság kezdeményezései a köznevelés újjáalakítására | 81 |
A pedagógusok forradalom balszárnyának vezéralakjai | 83 |
Az első egyetemes tanítógyűlés | 84 |
Eötvös József művelődéspolitikája 1848-ban | 88 |
A népoktatási törvényjavaslat (1848) | 93 |
Nevelők és diákok a szabadságharcban | 95 |
Az osztrák önkényuralom közoktatáspolitikája (1849-1867) | 96 |
A Bach-rendszer iskolaügye | 96 |
Az iskolaügy a 60-as években, a provizórium idején | 101 |
A dualizmus kora (1867-1918) | 102 |
Eötvös második népoktatási törvényjavaslata az országgyűlés előtt | 104 |
A népoktatási törvény | 105 |
A népoktatás sorsa a törvény elfogadása után | 106 |
Az iskolarendszer többi ágának helyzete a dualizmus korában | 113 |
A dualizmus közoktatásügyének egykorú bírálata. A munkásmozgalom követelései | 117 |
A modern polgári pedagógia fontosabb elméletei Magyarországon (1867-1944) | 124 |
A herbartizmus Magyarországon. Kármán Mór | 127 |
A kési herbartizmus. Fináczy Ernő pedagógiája | 132 |
A "nemzetnevelés" irányzata: Imre Sándor | 135 |
Nagy László pedagógiája | 141 |
A polgári demokratikus köztársaság közoktatásügye (1918-19) | 149 |
A Magyar Tanácsköztársaság közoktatásügye (1919) | 153 |
Az ellenforradalmi rendszer közoktatásügye (1919-1945) | 164 |
Az ellenforradalom művelődéspolitikája | 164 |
Köznevelési célok és feladatok az ellenforradalom időszakában | 166 |
Az ellenforradalom közoktatásügye | 171 |
Az ellenforradalom közoktatásügyének egykorú bírálata Kemény Gábor (1883-1948) | 189 |
A Kommunista Párt harca a magyar ifjúságért | 192 |
Földes Ferenc (1910-1943) | 196 |
Függelék | |
Irodalmi útmutató | 203 |
E bibliográfia kereteiről | 203 |
Bibliográfiák | 205 |
Forráskiadványok. Kéziratos források ismertetései | 208 |
Összefoglaló feldolgozások | 209 |
Az egyetemes neveléstörténeti tájékozódás néhány eszközéről | 212 |
A határterületeket áttekintő művek | 214 |
Összefoglaló történeti művek az egyes iskolafokokról és iskolatípusokról, a nevelés egyes területeiről | 215 |
Egyes oktatási intézmények története | 218 |
Elméleti tárgyú, de hosszabb történeti folyamatokhoz hozzászóló közlemények | 222 |
Egyetei és főiskolai jegyzetek | 222 |
Neveléstörténetünk egyes korszakaihoz | 223 |
1526-ig | 223 |
1526-1711 | 225 |
1711-1790 | 230 |
1790-1848 | 248 |
1849-1867 | 250 |
1867-1918 | 252 |
1918-1919 | 262 |
1919-1945 | 266 |
Rövidítések | 273 |
Jegyzetek a képekhez | 275 |