Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal. Angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Az iskolakötelezettség kiterjedésével a kultúraközvetítés egyetlen olyan intézménye, amely szinte minden állampolgárhoz elért, a nép-, majd az általános iskola volt, főszereplőjével, a jövő nemzedékek nevelőjének, „programozójának" tekintett tanítóval, akit a tanítóképzőben készítettek fel hivatására. Ezért a „szélsőségek korában" egymást tagadó politikai-világnézeti törekvések, modernizációs elképzelések megvalósításán serénykedő oktatáspolitikusok, iskolafenntartók közös meggyőződése volt, hogy fontos, miképp programozzák a programozókat, s hogy megfelelően válogassák, instruálják a programozók programozóit: a tanító(nő)képző intézeti tanárokat. A tanítóképzők sorsának alakulása így szorosan követi a rendszer-, illetve kurzusváltásokat, s karakteresen jeleníti meg azok jellegét Kötetünk egy monográfiát és hat rövidebb-hosszabb tanulmányt fog össze, amelyek a magyar és nemzetiségi tanítóképzés alakulásáról; Nagy László és a gyermektanulmányozók 1918-1919. évi szerepvállalásáról s...
Tovább
Fülszöveg
Az iskolakötelezettség kiterjedésével a kultúraközvetítés egyetlen olyan intézménye, amely szinte minden állampolgárhoz elért, a nép-, majd az általános iskola volt, főszereplőjével, a jövő nemzedékek nevelőjének, „programozójának" tekintett tanítóval, akit a tanítóképzőben készítettek fel hivatására. Ezért a „szélsőségek korában" egymást tagadó politikai-világnézeti törekvések, modernizációs elképzelések megvalósításán serénykedő oktatáspolitikusok, iskolafenntartók közös meggyőződése volt, hogy fontos, miképp programozzák a programozókat, s hogy megfelelően válogassák, instruálják a programozók programozóit: a tanító(nő)képző intézeti tanárokat. A tanítóképzők sorsának alakulása így szorosan követi a rendszer-, illetve kurzusváltásokat, s karakteresen jeleníti meg azok jellegét Kötetünk egy monográfiát és hat rövidebb-hosszabb tanulmányt fog össze, amelyek a magyar és nemzetiségi tanítóképzés alakulásáról; Nagy László és a gyermektanulmányozók 1918-1919. évi szerepvállalásáról s ennek következményeiről, valamint a nagykőrösi (és más városbeli) igazgatók tanítóképzőjük fennmaradásáért s identitásuk megőrzéséért 1918-1958 között folytatott küzdelmeiről tudósítanak. Érdemi adalékokkal szolgálnak Kunfi Zsigmond, Klebelsberg Kuno, Hóman Bálint, Erdey-Grúz Tibor, Csernoch János, Ravasz László, Szémán István, Lux Gyula, Váczy Ferenc, Juhász Béla, Porzsolt István, Somos Lajos és mások megismeréséhez.
Vissza
Tartalom
Előszó XI
Jegyzetek XXIV
NEMZETISÉGI POLITIKA ÉS OKTATÁS
Tanító(nő)képzők, diákjaik és tanáraik
Felekezeti/nemzetiségi összetételük s területi elhelyezkedésük
a dualizmus korában
(Adalékok, kérdések) 3
1. A népiskolákba járók és tanítóik számának alakulása a korszakban 4
2. A tanító(nő)képzők számának és jellegének alakulása a vizsgált fél
évszázadban, területi elhelyezkedésük 1868/1869-ben és 1917/1918-ban 6
3. A tanító(nő)képzősök számának, nemi összetételének alakulása megoszlásuk a különböző fenntartású intézetekben 8
4. A tanító(nő)képzősök és tanáraik felekezeti összetétele 9
4. 1. A különböző fenntartású intézmények növendékeinek felekezeti összetétele 9
4.2. Képzősök és tanáraik felekezeti összetétele 1906-1919 között, az utolsó dualizmus kori népszámlálással összevetve 13
5. A tanító(nő)képzősök és tanáraik anyanyelve/nemzetisége 15
5.1. A különböző fenntartású intézmények növendékeinek
anyanyelvi/nemzetiségi összetétele a korszakban
s területi elhelyezkedésük 1880/1881-ben 16
5.2. A magyar és más anyanyelvűek aránya a tanító(nő)képzősök és tanáraik körében, valamint az össznépességben a dualizmuskori népszámlálások alkalmával. A képzők tanítási nyelve, területi elhelyezkedése 1907/1908-ban és 1917/1918-ban 27
6. Anyanyelven kívüli nyelvtudás, könyvtárak a tanító(nő)képzőkben 33
7. A tanítói utánpótlás biztosítása 37
7.1. A tanító(nő)képzőkben kiadott oklevelek száma és a szükséglet 38
7.2. A tanító(nő)képzőkben kiadott oklevelek száma és a szükséglet - fenntartókként 43
7.3. A különböző tanítási nyelvű iskolákra kiadott oklevelek száma a tanító(nő)képzőkben és a szükséglet 1907/1908-ban 52
Jegyzetek 58
Politika és iskola
Egy ismeretlen epizód az 1922. évi választások és a magyarországi
szlovák nyelvoktatás történetéből.
Szémán István a budai tanítóképzőben 61
Jegyzetek 75
„Germanizálni akart-e a Gróf"?
Klebelsberg Kuno nemzetiségi politikájának motívumairól 81
Jegyzetek 91
A német nemzetiségi tanítóképzés, nyelvészet, helytörténetírás
kiemelkedő alakja: Lux Gyula 95
Jegyzetek 101
„Nem ék, hanem összekötő kapocs akarunk lenni e két nép között"
Vázlat a budai állami német tanítóképző líceum előtörténetéről
s históriájáról, 1919-1944 105
1. A vajúdás két évtizede 105
2. Német nyelvű tanítóképzőt - de milyet? 113
3. Kettős kötődésben - a történelem szorításában 115
Jegyzetek 121
NAGY LÁSZLÓ KÉNYSZERŰ SZÁMVETÉSEI 1919-1922-BŐL
Dokumentatív elbeszélés szakmai önéletrajzával, egy iskolareformtervvel
s a Gyermektanulmányi Társaság tevékenységének forrásaival 127
1. Az előzményekről röviden 130
2. A polgári demokratikus átalakulás és iskolareform reményében 131
3. Gyermektanulmányozás, iskolareform a Tanácsköztársaság idején:
esélyek és engedmények 138
3.1. „Az orosz »egységes munkaiskola« terve alapján készült
magyar reformtervezet"
A 8 osztályos népiskola és a 3-5 osztályos közép(fokú)iskolák helyett, perspektivikusan 2 osztályos „kezdő iskolát", 9 osztályos „köziskolát" és 3 éves líceumot/szakiskolát tervezett a Közoktatásügyi Népbiztosság reformbizottsága? 144
3. 2. „A Közoktatási Népbiztosság által létesített intézmények, tervek".
Nagy László kényszerű - ám szemléletét, törekvéseit
s a 133 nap alatt történteket sokoldalúan bemutató -
számvetése 1919 augusztusából 150
4. A „bolsevizmus alatti magatartásának" ismételt vizsgálata -
alkalmazkodó „hangszerelés", fenntartott reformtervek 163
5. Nagy László részletes szakmai önéletrajzzal alátámasztott
rehabilitációs kérelme 1922-ből 172
6. Kérésének demonstratív semmibevétele.
Törekvés - a „naiv optimistának" minősített elvei s iskolareformtervei
mellett kitartó - Nagy László marginalizálására 180
Jegyzetek 196
POLITIKAI-VILÁGNÉZETI DISZKRIMINÁCIÓ
VAGY VALAMI MÁS?
Nagykőrösi (és más városbeli) igazgatók küzdelme tanítóképzőjük
fennmaradásáért s identitásuk megőrzéséért a változó iskolapiaci
viszonyok és oktatáspolitikai elvárások erőterében, 1918-1958 235
1. Kérdések, szempontok 237
2. A nagykőrösi református tanítóképző az iskolapiaci nehézségek, a rendkívüli körülmények s a radikálisan változó társadalmi-politikai elvárások szorításában (1914-1920) 241
2.1. A századelőn - forgószélben 241
2.2. A nagykőrösi képző a politikai-világnézeti elmarasztalás,
beiskolázási nehézségek, infrastrukturális gondok s egy
„likvidálási" kezdeményezés árnyékában 252
2.2.1. Amiről a hivatalos eljárások dokumentumai referálnak 253
2.2.2. „Hallgattassék meg a másik fél is" 264
2.2.3. A korabeli helyi források kiegészítései 270
2.3. Adalékok, források a Nagykőrösön történtek tágabb történeti kontextusba helyezéséhez s a más tanító(nő)képzőkben történtekkel való összevetéséhez 278
2.3.1. Forradalom - államosítási terv - vita a kötelező
iskolai hitoktatás megszüntetéséről 278
2.3.2. Jelképesen „állj élére annak, amit megakadályozni nem
tudsz" - Váczy Ferenc az 1919. március 16-i
vöröszászló-avatáson 284
2.3.3. Exkurzus: képzős tanárok a Tanácsköztársaság idején 290
2.3.3.1. Alkalmazkodók - s akik csak vonakodva „értették
meg az idők szavát" 290
2.3.3.2. A klerikus pedagógusok dilemmája - egy „kötél nélküli kötéltáncos" győri igazgató feljegyzései 294
2.3.3.3. Az aktív politikai szerepet vállaló elkötelezettek megpróbáltatásai 300
2.3.3.3.1. A sárospataki képzős tanárok kíméletlen küzdelmének krónikája 300
2.3.3.3.1.1. Pályakezdő pedagógus útja
a szociáldemokrata/szocialista párttitkárságig 300
2.3.3.3.1.2. Egy eszközökben nem válogató politikai,
világnézeti, generációs harc állomásai 309
2.3.3.3.2. Ifjú képzős tanár a kalocsai fegyveres
ellenforradalmárok, majd a vörös terror áldozatai között 329
2.3.3.3.3. Képzős pedagógusok a Tanácsok Országos Gyűlésének tagjai között 332
2.3.3.3.3.1. Ungvári párttitkár - a veszprémi oktatásügy élén 332
2.3.3.3.3.2. Pápa művelődésügyi megbízottja - s a református
tanítónőképző „túlélési stratégiája" 336
2.3.3.4. Átmeneti „útitársak" - a TITOE főtitkára a győri
pedagógusátképző tanfolyam élén 347
2.4. Fejezetzáró megjegyzések, kérdések a Tanácsköztársaság
(volt) egyházi pedagógusokkal kapcsolatos politikájával, Váczy Ferenc és kollégái szerepvállalásával s a nagykőrösi képzőben történtekkel kapcsolatban 355
3. Az oktatáspolitika tanítóképzéssel kapcsolatos politikai-világnézeti elvárásainak változásai - s a nagykőrösi pedagógusok, 1920-1956 (Kísérlet a második bezárási döntésig terjedő időszak atmoszférájának érzékeltetésére) 364
3.1. „Keresztény-nemzeti" világnézettel, fenntartó egyházainkkal - „a szocializmus", „a kommunizmus" ellen 365
3.2. Az átmenet évei - Ravasz László és a nagykőrösi képzős
pedagógusok útkeresése 429
3.3. „A szocializmus útján haladó államunkkal", „marxista-leninista világnézettel" - a „világbékét fenyegető burzsoá imperializmus" és „a klerikális reakció" ellen 445
4. A nagykőrösi képző az „éberen" felügyeltek, majd a visszafejlesztésre, megszűnésre ítéltek között (1953-1957) 459
4.1. Az „erkölcsi-politikai" és a tanítói hivatásra nevelés Nagykőrösön - az 1953. és 1954. évi felügyeleti látogatások tükrében 459
4.2. Kényszerű, méltósággal viselt, mértéktartó engedelmesség 467
4.3. A nagykőrösi képző a fokozatosan megszüntetendők listáján 471
4.3.1. Tanári és szülői kérvények, küldöttségek s a városi és megyei szervek sikert ígérő akciói 471
4.3.2. Visszavont miniszteri ígéret - további petíciók,
pártfogókeresések 473
4.3.3. Végjáték: leépítés, új remények - de győznek
a száraz tények 478
5. Appendix. Az 1957/1958. tanév megpróbáltatásaiból:
Juhász Béla Kecskeméten 484
5.1. „Úgy táncoltok, ahogy mi fütyülünk" 187
5.2. „A világnézeti nevelés és a pedagógusok világnézete" 490
Jegyzetek 506
Levéltárak, rövidítések, köszönetnyilvánítások 669
Felhasznált, hivatkozott irodalom 682
Névmutató 806
Térképek jegyzéke 824
Summary 826
Az egyidejűleg megjelent, „Oktatáspolitika és tanítóképzés
Magyarországon 1945-1960" című kötet tartalomjegyzéke 828
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.