1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar mint idegen nyelv/Hungarológia

Tankönyv és szöveggyűjtemény

Előszó

A pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem hallgatói 1987 óta foglalkoznak a magyar mint idegen nyelv és a hungarológia kérdéseivel A diszciplína oktatása először csak speciálkollégium formájában... Tovább

Előszó

A pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem hallgatói 1987 óta foglalkoznak a magyar mint idegen nyelv és a hungarológia kérdéseivel A diszciplína oktatása először csak speciálkollégium formájában folyt. Az 1993/94-es tanévtől kezdve a Nyelvtudományi Tanszék által kidolgozott komplex program alapján nyílt lehetőség arra, hogy magasabb szinten, specializáció keretében, majd 1997-től B-szakosként ismerkedjenek meg a hallgatók a szakterület oktatástörténeti és módszertani kérdéseivel, valamint az azokhoz kapcsolódó alkalmazott nyelvészeti, pszichológiai, pedagógiai és művelődéstörténeti stúdiumokkal. Az egyetemi szintű hungarológiai képzés célja olyan felkészült szakemberek képzése, akik tájékozottak a magyar nyelv és kultúra hazai és külföldi oktatásában. A kötet címében szereplő kettősség, amit egy ferde vonal jelez, arra utal, hogy a magyar mint idegen nyelv és a magyarságról közvetített komplex ismeretek rendszere, a hungarológia egymásra épül, elválaszthatatlanul összetartozik. A hungarológia tanulmányozása esetünkben nem elsősorban a magyarság belső önismeretével kapcsolatos tudományterületek vizsgálatát jelenti, hanem a magyar nyelv és kultúra külföldiek számára történő közvetítését. A hungarológia, illetve a magyar mint idegen nyelv teoretikus, diszciplináris és gyakorlati kérdéseit vizsgálva sok eltérő véleménnyel találkozunk. A kötet első részében arra törekedtünk, hogy lehetőleg minden érdemi kérdést érintsünk, s amennyiben lehetséges, bemutassuk az egymástól eltérő álláspontokat is. A kötet második egysége a magyar mint idegen nyelv/hungarológia oktatásának történeti kérdéseivel foglalkozik. Az első tematikus csoport, amely a „Magyartanítás a történeti Magyarországon" címet kapta, a bevezető tanulmányban leírtakat egészíti ki, a második csoport nehezen hozzáférhető dokumentumokat tartalmaz a külföldi intézményrendszer formálódásáról, a harmadik pontban azok a tanulmányrészletek és nyelvkönyvszemelvények kaptak helyet, amelyek az osztrák, olasz és cseh történelmi, művelődéstörténeti kapcsolatok magyarnyelv-oktatási vonatkozásait mutatják be, a negyedik nyelvrokonaink és a svédek nyelvtanulási szándékairól tanúskodik, az ötödik a szláv, a hatodik pedig a francia és az angol nyelvterületre tekint ki. Vissza

Tartalom

Előszó 11
I. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV ÉS A HUNGAROLÓGIA FOGALMA 13
Giay Béla: A hungarológia fogalma 15
Giay Béla: A magyar mint idegen nyelv fogalma 28
Kísérletek a hungarológia fogalmának és tartalmának meghatározására (Összeállította: Giay Béla és Nádor Orsolya) 37
II. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV/HUNGAROLÓGIA OKTATÁSÁNAK TÖRTÉNETI KÉRDÉSEI 53
Nádor Orsolya: A magyar mint idegen nyelv/hungarológia oktatásának történeti áttekintése a kezdetektől napjainkig 55
II. 1. MAGYARTANÍTÁS A TÖRTÉNETI MAGYARORSZÁGON 127
Lapok Bél Mátyás: Der Ungarische SprachMeister c. könyvéből 129
Czuczor Gergely: A ,magyar nyelv' állapotja Gymnasiuminkban 135
Törvényjavaslat a magyar nyelv tanításának kötelezettségéről 141
Tarczay Erzsébet: Magyar iskolák Horvát-Szlavonországban 146
Körösi Sándor: A közoktatás Fiuméban 150
Hegedűs Rita: Nyelvtan és kommunikáció viszonya egy szombathelyi magyar nyelvkönyvben 155
II. 2. MAGYARTANÍTÁS KÜLFÖLDÖN - A MAGYAR KULTURÁLIS DIPLOMÁCIA 163
Magyary Zoltán: A külföldi magyar intézetek és egyéb tudományos kapcsolataink 165
Hankiss János: A kultúrdiplomácia alapvetése 176
Paikert Géza: Külföldi magyar intézetek 179
A VKM külföldi kulturális intézményeinek és azok tisztviselőinek jegyzéke 186
Fábián Pál: A magyar nyelv és irodalom tanítása a külföldi egyetemeken 196
II. 3. TÖRTÉNELMI-MŰVELŐDÉSTÖRTÉNETI KAPCSOLATAINK ÉS A MAGYARTANÍTÁS 207
Mikó Pálné: Márton Józsefről 209
Lapok Márton József: Praktische Ungrische Sprachlehre c. könyvéből 217
Tóth László: Adalékok a XIX. századi olaszországi magyartanítás történetéhez 223
Deáky Zsigmond: Mért tanul a Lukkai Örökös Herczeg magyarul? 225
Lapok Deáky Zsigmond: Grammatica Ungherese ad uso degl' Italiani c. könyvéből 229
Pellegrini, Giovan Battista: Magyartanítás Olaszországban 239
Sas Andor: Riedl Szende prágai korszakáról 246
Lapok Eduard Vodnarik: Mluvnice Jazyka Mad'arského c. könyvéből 249
Prafak, Richard: Hungarológia Csehszlovákiában 253
II. 4. MAGYARNYELV-OKTATÁS NYELVROKONAINKNÁL ÉS SVÉDORSZÁGBAN 265
Korhonen, Mikko: A Helsinki Egyetem Magyar Intézete 60 éves 267
Lahdelma, Tuomo: A Jyväskyläi Egyetem hungarológiai programja 269
Piret, Norvik: Magyaroktatás a tartui egyetemen az Észt Köztársaság idején 274
Larsson, Lars-Gunnar: A magyar nyelv oktatásának kialakulása a svédországi egyetemeken 278
Szépe György: Lotz János pályája 283
Lotz János: Első grammatikai felfogásomról 286
II. 5. MAGYARTANÍTÁS SZLÁV NYELVTERÜLETEN 293
Sieroszewski, Andrzej: A magyar filológia felsőfokú oktatása Lengyelországban 295
Takács Győző: A magyar mint idegen nyelv oktatása Bulgáriában 299
Trócsányi Zoltán: Magyar nyelvtan orosz nyelven 1855-ből 303
Lapok Deskó András: Vengerszkaja grammatika c.könyvéből 305
Maityinszkaja, Klara: A magyar filológia (hungarológia) oktatása a Szovjetunióban 311
II. 6. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV/HUNGAROLÓGIA HELYZETE ANGOL ÉS FRANCIA NYELVTERÜLETEN 319
Sherwood, Peter: Magyar stúdiumok Londonban 321
Lapok Csink János: A Complete Practical Grammar of the Hungarian Language c. könyvéből 327
Várdy Béla: Magyarságtudomány az észak-amerikai egyetemeken és főiskolákon 333
Romsics Ignác: Francia-magyar kulturális kapcsolatok és a párizsi Magyar Intézet a két világháború között 333
Lapok Kont Ignác: Petite Grammaire Hongroise c. könyvéből 345
III. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV/HUNGAROLÓGIA OKTATÁSÁNAK MÓDSZERTANA 349
Giay Béla: A magyar mint idegen nyelv/hungarológia oktatásának módszertani alapkérdései 351
III. 1. ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK 391
Szende Aladár: A magyar nyelv és kultúra tanításának módszertanáról 393
Giay Béla: Néhány szempont a magyarnyelv-oktatás módszertani fejlesztéséhez 403
Éder Zoltán - Kálmán Péter - Szili Katalin: Sajátos rendező elvek a magyar mint idegen nyelv leírásában és oktatásában 409
Kiss Jenő: Megjegyzések a német anyanyelvűek magyartanításának módszertani kérdéseihez 412
III. 2. A MAGYAR NYELV OKTATÁSA KÜLFÖLDÖN 419
Horváth Mátyás: A magyar mint környezeti nyelv diszciplináris és oktatási kérdései 421
Nagy Károly: Külföldi magyartanításunk módszereinek kialakításáról 429
Zaicz Gábor: Magyar szak az uppsalai egyetemen 438
Giay Béla - Lengyel Zsolt - Nádor Orsolya: A magyar mint idegen nyelv és a hungarológia rendszerváltozatai a nyolcvanas években 446
III. 3. NÉHÁNY MAGYARORSZÁGI INTÉZMÉNY GYAKORLATÁBÓL 459
Giay Béla: A magyar mint idegen nyelv kutatása és oktatása a Nemzetközi Előkészítő Intézetben 461
Sturcz Zoltán: A magyar mint idegen nyelv tanítása a műszaki egyetemeken és főiskolákon 467
III. 4. NÉHÁNY NYELVI-NYELVTANI PROBLÉMÁRÓL 475
A kiejtés és az intonáció tanítása két nyelvkönyv gyakorlatában 477
Szűcs József: Igecentrikus kommunikatív nyelvtanítás 486
Hegyi Endre: A vonzatközpontúság 488
Ginter Károly: A magyar határozórendszer tanításáról 491
Keresztes László: A magyar határozórendszer oktatásáról Finnországban 497
Kiss Miklósné: Határozóink tanításának néhány problémája 499
Németh Jenő: A helyhatározó kifejezési eszközeinek tanítása 501
III. 5. A HUNGAROLÓGIAI SZAKTÁRGYAK TANÍTÁSÁRÓL 507
Giay Béla: Az irodalom külföldi egyetemi oktatása 509
Magyar Miklós: A magyar irodalom szerepe a magyar nyelv tanításában és az irodalom mint diszciplína oktatásának lehetőségei az Université de la Sorbonne Nouvelle Paris III egyetemen 514
Mayer Rita: Magyar irodalom magyarul a Moszkvai Állami Lomonoszov Egyetemen 521
Odor László: A komplex országismeret-oktatás lehetőségei 527
Szűcs Tibor: Nyelv - irodalom - zene 534
III. 6. TANKÖNYVEK, TANTERVEK 553
Szili Katalin: Nyelvünk a külföldieknek írt nyelvkönyvekben 555
Prileszky Csilla: A Színes Magyar Nyelvkönyv általános célkitűzései 563
A magyar nyelv tantárgy tanításának anyaga - a NEI tanterve 573
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem