Előszó | 9 |
Kiegészítő kutatások más forrásból | 11 |
Kultúra és szabadidő (Nemzeti Kulturális Alap - Szonda Ipsos) | 11 |
A közösségek, valamint az ifjúság helyzete (a Miniszterelnöki Hivatal által támogatott akadémiai kutatások keretében) | 11 |
Európa kapujában | 13 |
Az átalakulás szakaszai | 14 |
A kultúra, a tudás, az emberi tőke szerepe | 14 |
Magyarország a "rajtvonalon" | 15 |
A kiinduló helyzet - új elemek a társadalom és a kultúra szemléletében | |
Társadalom, "álladalom" | 23 |
A társadalom (termo-) és szociodinamikája | 23 |
Holtpont és forrpont | 26 |
A fejlődés és a struktúrák dinamikus felfogása | 26 |
A struktúrák statikája | 27 |
A dinamika algoritmusai | 28 |
Három társadalmasulás, három "prométheuszi" forradalom | 29 |
Első-, másod- és harmadfokú közösségek | 32 |
Elsőfokú közösségek | 32 |
Másodfokú közösségek | 32 |
A hierarchia. Az első- és másodfokú közösségek az első- és másodfokú társadalomban | 33 |
A közösségi viszonyok átalakulása. Az individualizáció | 34 |
A harmadfokú közösségek lehetősége | 35 |
A két modernizáció forduló (vagy holt-)pontján | 36 |
A globalizáció | 36 |
Az első ellentmondás tehát: új jelenség vagy sem a globalizáció? | 37 |
A második ellentmondás: veszély vagy lehetőség? | 38 |
Gazdaság | 40 |
Állam (álladalom) - társadalom | 42 |
A harmadfokú társadalom felépítése, osztályszerkezete. Hálózatiság, civil társadalom | 46 |
Keret, pólus és reziduum | 47 |
Hálózatiság | 50 |
Civil társadalom | 51 |
Szociodinamikai osztályok | 54 |
Harmadfokú közösségek | 58 |
Hazánk szerves és szervetlen fejlődése. A fejlődés algoritmusa | 59 |
Alternatívák | 67 |
Új hálózat világtotalitarianizmus | 67 |
A régiók harca | 67 |
Káosz | 68 |
Új jóléti társadalom, magasabb demokrácia | 68 |
Gondolkodás, kultúra, életmód | 70 |
A gondolkodás módszere (minéműség-mennyiség-minőség) | 70 |
A gondolkodás és az alkotás stílusa, illetve szintjei | 75 |
A gondolkodás | 75 |
Alkotóképesség és készség (kreativitás) | 76 |
Generatív alkotókészség | 77 |
Konstruktív alkotókészség | 78 |
A gondolkodási stílus és a kreativitás összefüggése | 79 |
Átvezetés a kultúrára | 80 |
A kultúra, az életmód és a civilizáció fogalma | 81 |
A kultúra | 82 |
Civilizáció | 85 |
Az életmód | 87 |
A 20. század kulturális kihívásai | 88 |
A kultúra szerepe | 89 |
A kultúra mennyisége | 89 |
A kultúra átadásának és terjedésének módja | 92 |
A kultúra értékviszonyai | 92 |
A kultúra szerkezete | 94 |
Az elsőfokú társadalmak kultúrája | 96 |
A magas (autonóm) kultúra megjelenése | 96 |
Az újkori másodfokú társadalmak kultúrái | 97 |
A folklór és a magaskultúra között | 99 |
A harmadik szint: a legújabb évtizedek kihívásai | 101 |
Kulturális magatartás | 104 |
A kulturális magatartás hét fajtája | 104 |
A jelenlegi helyzet | 110 |
A feladat | 111 |
Életmód | 112 |
Az analitikus, hierarchikus időszerkezet belső ellentmondásai | 113 |
Az idő társadalmi felosztásának vázlata | 116 |
Az életmód hét fajtája | 117 |
A társadalmi fejlődés holtpontja és a kultúra | 118 |
Tanulságok a jelen kultúra-, szabadidő- és életmód-szociológiai megközelítéséből | |
Kultúra | 125 |
"Cultural Studies" | 125 |
Az első hullám | 126 |
A második hullám | 129 |
Kitekintés a kultúra pszichológiájára | 135 |
Kultúra és kultúrák | 137 |
Kultúrák értékválasztás szerint | 138 |
Reflexiók Hunter könyvére | 140 |
A kultúra fajtái kultúratípusok szerint | 141 |
A szubkultúrák | 144 |
A kultúra fajtái életvitel és orientációs típusok szerint | 144 |
Az idő-háztartás szerkezete és a szociokulturális szerkezet | 145 |
Richard A. Peterson és Michael Hughes vizsgálata | 146 |
Franciaországi vizsgálatok | 147 |
Németországi vizsgálatok | 148 |
Függelék | 149 |
Jegyzetek az európai cultural research-ökről | 149 |
Cultural Studies in Europe (1996) | 150 |
Cultural Industries in Europe (1999) | 151 |
Creative Europe (2002) | 152 |
Életmód, szabadidő | 154 |
A kutatások áttekintése | 154 |
Egy összegzés Amerikából (John P. Robinson és Geoffrey Godbey) | 158 |
Kitekintés a világra | 160 |
Kritika és kiút | 160 |
Közösség és kultúra | 161 |
Harambee project | 161 |
A közösségek helyzete (amerikai példa: Robert D. Putnam) | 162 |
Ugyanaz a másik oldalról: az individualizáció (európai példa: Ulrich Beck) | 167 |
A "világállapot" - Összegzés és kiútkeresés | 169 |
Első és második, reflexív modernizáció (Beck-Giddens-Lash-Bonss) | 169 |
McWorld és az independencia (Benjamin Barber) | 171 |
Az életmód, a kultúra, a mindennapi élet alakulása. A kutatás eredményei | |
A társadalmi és kulturális magatartás felmérése, a kultúra helyzete | 177 |
Az életvitel körülményei | 177 |
A szabadidő alakulása | 179 |
Az első átalakulás: a hetvenes évek | 180 |
A második átalakulás: a kilencvenes évek | 181 |
A szabadidő szerkezete, szociokulturális életmódtípusok, habitusok | 183 |
Korábbi vizsgálataink | 183 |
Munkaközösségünk korábbi vizsgálatai | 184 |
Kitekintés más vizsgálatokra | 185 |
Dimenziók | 187 |
A társadalmi rétegződés vizsgálatai Magyarországon | 188 |
Kolosi Tamás vizsgálatai | 188 |
A legújabb kép a társadalmi rétegződésről | 189 |
A "társadalom alattiak" (Ladányi János és Szelényi Iván vizsgálatai) | 191 |
A társadalmi egyenlőtlenség (Ferge Zsuzsa vizsgálatai) | 191 |
A jelen vizsgálata eredményei. Szociokulturális életmódtípusok. Társszerző: Hunyadi Zsuzsa | 192 |
Életmódtípusok Budapesten | 196 |
Néhány szó az öltözködés kultúrájáról | 198 |
Akik kimaradtak: a társadalom alattiak | 199 |
Összefoglalás | 200 |
A kulturális intézményrendszer (kereslet és kínálat) Társszerző: Hunyadi Zsuzsa | |
Könyvkiadás, könyvtár, olvasás | 203 |
Könyvkiadás | 203 |
Könyvtárak | 204 |
Olvasás | 204 |
Kik olvasnak? (Társadalmi-demográfiai különbségek) | 204 |
Mit olvasunk? | 206 |
Könyvolvasói típusok | 206 |
Internet | 207 |
Mire használják? | 208 |
Internetes olvasás | 208 |
Összefoglalás | 209 |
Tömegkommunikáció (rádió, televízió, sajtó) | 209 |
A televíziók műsorainak arányai | 210 |
Az erőszak helye és szerepe a televíziózásban | 210 |
Újságok, folyóiratok | 211 |
Mozi, filmgyártás | 211 |
A filmkínálat | 212 |
Színházak | 212 |
Muzeális intézmények | 214 |
Zene | 215 |
Hangversenyek | 215 |
Zenei stílusok és műfajok kedveltésge | 215 |
Zenehallgatás | 216 |
Népi együttesek | 216 |
Cirkuszok | 217 |
A különböző kulturális tevékenységek összefüggése | 217 |
A közösségi művelődés intézményei. Társszerző: Hunyadi Zsuzsa | 218 |
Művelődési házak | 218 |
A művelődési házak szerepe ma | 221 |
A művelődési házak kínálata | 222 |
A kereslet | 223 |
Az amatőr művészet | 225 |
Összefoglalva | 225 |
Közművelődés külföldön | 226 |
Európai-magyar összehasonlítás | 227 |
Fesztiválok | 228 |
A fesztiválok közönségének összetétele | 229 |
Budapest és vidék | 230 |
Budapest változásai | 230 |
A kultúra fordított kiadások | 232 |
Európaiak részvétele a kulturális tevékenységben. | 233 |
Társas-közösségi viszonyok és kulturális habitus. Társszerző: Csejtei Mária | 236 |
Közösség és kultúra - a kérdés felvetése | 236 |
Egy előzmény: a Művelődéskutató Intézet felmérése (1986-88) | 237 |
Az elméleti koncepció | 237 |
A vizsgálati módszer | 238 |
A kérdezés | 239 |
A társas-közösségi élet keretei az 1986-89-es kutatásban | 240 |
A család | 241 |
Az iskolarendszer | 243 |
A munkahely | 244 |
A lakóhely | 244 |
A közösségek jellege, típusai | 245 |
A közösségek helyzete | 246 |
A próbakérdezés (2004) | 247 |
Kitekintés | 249 |
Ifjúság és kultúra. Társszerző: Bánáti Ferenc | |
Az általános helyzet | 251 |
A társadalmi szerkezet | 252 |
Az ifjúság helyzetének mai ellentmondásai | 253 |
Munkaerő-piaci folyamatok | 254 |
A generációs újratermelődés új folyamatai | 256 |
Ifjúsági munkanélküliség | 257 |
A családról való leválás és az önálló egzisztencia megteremtése | 258 |
Esélyek és esélykülönbségek | 258 |
Régiók és települések esélyegyenlőtlenségei | 259 |
Iskolázási, továbbtanulási, mobilitási esélyek | 260 |
Családi háttér | 261 |
Az ifjúság kulturális magatartása | 262 |
A tevékenységek gyakorisága | 263 |
Az ifjúság szabadidős tevékenységi struktúrája | 264 |
A kulturális olló, lejtő vagy spirál | 267 |
Egy pillantás a tartalmi kérdésekre: az ifjúsági szubkultúrák (Szapu Magda és munkaközösségének vizsgálatai) | 268 |
A kutatás eredményei | 270 |
Következtetések | 272 |
Összefoglalás és kitekintés | 272 |
Kulturális politika (összegzés) | |
Összefoglalás | 279 |
Ágazatok, intézmények | 279 |
Irodalom | 279 |
Számítógép és internet | 279 |
Televízió, rádió | 279 |
Sajtó | 280 |
Mozi | 280 |
Színház | 280 |
Múzeumok | 280 |
Zene | 281 |
Művelődési házak | 281 |
Amatőr művészet | 282 |
Fesztiválok | 282 |
Szabadidő | 282 |
Társadalmi rétegződés - kulturális rétegződés | 283 |
Közösségek - individualizáció | 284 |
Kultúra és ifjúság | 284 |
A kultúra forradalmai - tartalmi szempontból | 285 |
Következtetések a kulturális politika számára | 289 |
Vélemények a kulturális politika dimenziójáról | 289 |
A kulturális politika fogalma | 289 |
Kulturális politika, modernizáció, szociokultúra | 293 |
A kulturális politikai stratégia | 296 |
Identitásépítő stratégia | 296 |
Piaci stratégia | 297 |
A jóléti állam stratégiája | 297 |
Posztindusztriális stratégia | 297 |
A hetedik lehetséges-e? | 298 |
A kulturális politika stratégiája (következtetések) | |
A feladatok - első szint | 301 |
Három alapvető prioritás | 301 |
Kiegészítő alapfeladatok, módszerek | 303 |
A célok - második szint | 304 |
Kitekintés és zárszó | 306 |
Rendszerváltás | 307 |
Primer - szekunder - és tercier társadalom. Rendiség - első - és második modernizáció Periféria - félperiféria - centrum | 307 |
Zsákutca és főútvonal (Periféria - félperiféria - centrum) | 308 |
Szerves és szervetlen fejlődés | 309 |
Első és második modernitás, rendiség | 310 |
Holtpont és forrpont | 310 |
A kultúra szociodinamikai szerepe | 311 |
Felhasznált irodalom | 313 |