1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratégiája

Budapest
Kiadó: Művelődési és Közoktatási Minisztérium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 92 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-731-533-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt évszázad végén a magyar közoktatás fejlesztésének fő célja az általános népoktatás megvalósítása volt. A második világháború utáni évtizedekben sor került a középfokú oktatás alsó... Tovább

Előszó

Az elmúlt évszázad végén a magyar közoktatás fejlesztésének fő célja az általános népoktatás megvalósítása volt. A második világháború utáni évtizedekben sor került a középfokú oktatás alsó szakaszának általánossá tételére és felső szakaszának a kiterjesztésére. A következő évszázadhoz közeledve, tíz-tizenöt év távlatában, a közoktatás fejlesztésének fő célja az, hogy a fiatalok növekvő hányada középiskolai végzettség birtokában hagyja el a közoktatást, és valamennyien szakmai képesítéssel a kezükben lépjenek ki a munkaerőpiacra. Ugyanakkor arra is fel kell készülni, hogy a tanulás egyre több fiatal számára nem zárul le a közoktatásban megszerzett végzettséggel. A közoktatás meghatározó céljává válik, hogy az egyént felkészítse az informatikai társadalom kihívásaira, megalapozza tanulási képességét és lehetőséget adjon számára meglévő ismeretei és képességei továbbfejlesztésére. E célok elérése rendkívüli kihívások elé állítja közoktatásunk valamennyi szereplőjét: szülőket, tanulókat, pedagógusokat és döntéshozókat. A magyar oktatásügy fokozatos átalakulása a nyolcvanas évek elején kezdődött el. Ekkor jelentek meg és kezdtek elterjedni az alternatív pedagógiák és iskolák, ekkor indult meg a közoktatás irányításának fokozatos decentralizációja, követve a pedagógusi és iskolai autonómia iránti igények erősödését. A folyamat fontos állomásának tekinthető az 1935. évi oktatási törvény. Az 1939-ben megindult demokratikus átalakulás az oktatásügyi változásokat is felgyorsította. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
1. BEVEZETÉS 9
2. A JELENLEGI HELYZET FŐ JELLEMZŐI 11
2.1. A társadalmi és gazdasági környezet 11
2.2. A közoktatásban lezajlott főbb változások 15
2.2.1. A tartalmi szabályozás és a tantervek 15
2.2.2. Az iskolarendszer változásai 17
2.2.3. Az oktatásigazgatás döntési folyamatai 22
2.2.4. A pedagógusszakma helyzete 24
2.2.5. Az oktatás költségei és finanszírozása 31
3. A KÖZOKTATÁS FEJLESZTÉSÉNEK CÉLJAI ÉS IRÁNYAI 37
3.1. A közoktatás modernizálása 38
3.1.1. Az oktatás tartalmi modernizációja 38
3.1.1.1. Az oktatás és nevelés átalakuló céljai 39
3.1.1.2. A tartalmi modernizáció elemei 42
3.1.1.3. A képzés szintjei 45
3.1.1.4. Az oktatás differenciálása 47
3.1.2. Az értékelés rendszerének fejlesztése 50
3.1.2.1. Felelősségmegosztás az értékelésben 50
3.1.2.2. Vizsgarendszer és teljesítménymérések 53
3.1.3. A pedagógusszakma megújulása 55
3.1.3.1. A szakma iránti igények átalakulása 55
3.1.3.2. A pedagógusképzés és -továbbképzés korszerűsítése 57
3.1.3.3. A pedagógusok élet- és munkakörülményeinek javítása 59
3.2. A középiskolai oktatás kiterjedésének támogatása 60
3.2.1. A szerkezeti átalakulás fő irányai 60
3.2.2. Az érettségit szerző fiatalok arányának növelése 67
3.2.3. A tanulásban lemaradó fiatalok megkülönböztetett támogatása 69
3.2.3.1. A lehetséges eszközök 70
3.2.3.2. Célprogramok 71
3.2.3.3. A fogyatékos gyermekek nevelése és oktatása 73
3.3. Az oktatás finanszírozása és az erőforrások hatékonyabb felhasználása 74
3.3.1. Az oktatás fejlesztésének erőforrásai 74
3.3.2. Az erőforrások hatékonyabb felhasználása 75
4. A KÖZOKTATÁS FEJLESZTÉSÉNEK SZERVEZETI FELTÉTELEI ÉS ESZKÖZEI 77
4.1. A közoktatás irányítási rendszerének a korszerűsítése 77
4.1.1. A megosztott felelősség mint tartós keret 78
4.1.2. Döntés-előkészítés és egyeztetés a társadalmi partnerekkel 78
4.1.3. A központi ágazati igazgatás fejlesztése 79
4.1.4. Területi önkormányzati igazgatás 80
4.1.5. Helyi igazgatás és településközi együttműködés 81
4.1.6. Intézményi szintű irányítás 82
4.1.7. A vezetés színvonalának fejlesztése 82
4.1.8. Az oktatási szolgáltatások fejlesztése 83
4.2. A stratégia eszközei 83
4.2.1. Az oktatásfejlesztési stratégia nyilvánossága 83
4.2.2. A stratégiai koordináció 84
4.2.3. A tartalmi szabályozás eszközei 85
4.2.4. A jogi szabályozás 85
4.2.5. Finanszírozási eszközök 86
4.2.6. A tervezési kompetencia fejlesztése 87
4.2.7. A pedagógusképesítés követelményeinek meghatározása 87
4.2.8. A kutatás, fejlesztés és szakmai szolgáltatás 87
4.2.9. A statisztikai-információs rendszer működtetése 88
4.2.10. A nemzetközi együttműködés 89
4.2.11. Párbeszéd és kommunikáció a modernizáció szolgálatában 89
5. KÖZOKTATÁS AZ EZREDFORDULÓN 90
6. FÜGGELÉK: Háttértanulmányok jegyzéke 92
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratégiája A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratégiája

A borító kissé elszíneződött.

Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratégiája

Szép és tiszta példány.

Állapot:
980 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba