1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Magyar Képzőművészeti Főiskola részvétele az 1956-os forradalom és szabadságharcban

Szerkesztő

Kiadó: Magyar Képzőművészeti Egyetem
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 171 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-7165-14-2
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 130 éves történetének tragikus éve volt 1956.
Tragikus élethelyzetekbe, cselekvésekbe és történésekbe kerülni és lenni 1956 előtti és utáni időben nem volt... Tovább

Előszó

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 130 éves történetének tragikus éve volt 1956.
Tragikus élethelyzetekbe, cselekvésekbe és történésekbe kerülni és lenni 1956 előtti és utáni időben nem volt különös. Félelemben élni nem volt különös életérzés és nem volt történelmi szerep. A tragikus és a groteszk mindennapi életérzés és mindennapi szerep volt itt, valahol Közép Európában.
A Duna két partján nemcsak egyes emberek, de közösségek és emberi intézmények is gyakran megélték és átélhették a „tragikus életérzést ". Igen, de nem mindig élhettek túl.
A „Danse macabre" szereplői, főszereplői egyszer csak eltűntek az éjszakában. A szellemi és a mindennapi életben az „eltűntnek nyilvánításnak" két törvényes és szabadon választható útja volt: eltűnni az életben vagy a halálban. Élet és halál az egyenlőség nevében.
Szomorújáték. Az a wittgensteini gondolat volt akkor érvényben, hogy „amit nem lehet kimondani, azt nem is szabad kimondani!" Az íróknak, költőknek, művészeknek, az élő lelkiismeretnek viszont mindenképpen ki kellett mondaniuk a ki nem mondhatót és a kimondhatatlant... Az új élet és halál, az igazság nevében. Az irodalomnak, a művészetnek, a tudománynak - aztán az utca emberének, az egyetemi és a főiskolai tanárnak, hallgatónak, végül a kis Corvin közi srácnak is „ egy életre, egy halálra" hangosan is ki kellett mondani az igazságot: zsarnokság van. S ha zsarnokság van, akkor szembe kell szállniuk a csillagos parolinos, pufajkás, tányérsapkás mindenható idegen renddel, a magyar földön áthúzódó „csillagos katonás", internacionális fronttal.
De lehet-e új rendet vágni egy őszirózsás, új, szép, magyar polgári forradalommal? Lehet-e igazságosság, frontvonalon belüli nemzeti függetlenség, lehet-e magyar feltámadás, felszabadulás? A Delphoi sybilla válasza: „ahogy lesz, úgy lesz!
Eljött az ősz, és az ország beleremegett.
A történelmi válasz csak annyi, hogy „ahogy volt, úgy volt."
„De kinek és miért kellett, hogy így legyen?"
1956 ősze világtörténelmet írt, és igazi tragédia volt a tragikus magyar helyzetben. Kép volt a képben, quod libet: forradalom és szabadságharc. Az utcákon, a tereken, a rádióban és a főiskolákon, egyetemeken, kint és bent.
Az arisztotelészi tragikus történetírás szellemében gondoljunk arra, hogy a tragédiát megelőző és azt követő válságos időszakok közötti élethelyzetek, cselekvések és történések, arcok milyen más fényt kapnak!
Most, amikor elolvassuk az 56-os főiskolai kötetet, ismét a tragédia idején, helyszínén vagyunk, dc jelen időben. (A történelem mindig kortárs történelem, a múltbeli tapasztalatokat a jelenre való érvényességgel szentesíti újra. 2001. szeptember 1-e után megint másképpen gondolunk 56-ra, a szabadságra és a terrorra.)
Az 56-os tragikus pillanatokban olyan fénykörbe kerülünk, amelyben élesen, színről színre látjuk a dolgokat vagy éppen fordítva, mintha álmodnánk, és egy tükörben tőlünk független, ismeretlen művet vagy színpadot néznénk. A színpadképek egyike a szépművészetek háza, a „Főiskola". Különösen utóbb, ha visszatekintünk a tragikus eseményekre, eltűnt arcokra, mozdulatokra, és ha már ismerjük a tragédia okait - mint egy tragikus műnél - újra és újra keressük az okozati lehetőségeket. Szeretnénk arra ösztönözni az Ismeretlen szerzőt, hogy legyen méltóbb, legyen bölcsebb, és rendezzen másképp egy-egy képet, jelenetet - legyen más a végkifejlet! Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
BEVEZETŐ 7
I. A MAGYAR KÉPZŐMŰVÉSZETI FŐISKOLA RÉSZVÉTELE AZ 1956-OS
FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARCBAN 9
I. 1. A Magyar Képzőművészeti Főiskola hallgatóinak szerepe
A FORRADALOM ELŐKÉSZÍTÉSÉBEN ÉS A SZABADSÁGHARCBAN 9
I. 2. A Magyar Képzőművészeti Főiskola tanárainak helytállása 22
I. 3. A magyar képzőművészeti főiskola a megtorlás idején 24
II. AZ EGYETEMI ÉS FŐISKOLAI IFJÚSÁG SZEREPE A FORRADALOM
ELŐKÉSZÍTÉSÉBEN ÉS A SZABADSÁGHARCBAN 30
II. 1. Történelmi háttér 30
II. 2. Közvetlen előzmények 33
II. 3. Október 23, a forradalom első napja 35
II. 4. Október 24 - október 28 36
II. 5. A csoda: győzött a forradalom 39
II. 6. A háború 43
II. 7. A megtorlás 45
III. A FORRADALOM ÉVFORDULÓJÁN TARTOTT MEGEMLÉKEZÉSEK 49
III. 1. 1989/90. tanév - Csanádi András 49
III. 2. 1993/94. tanév - Csizmadia Zoltán 49
III. 3. 1994/95. tanév - Pálfalvi János 52
III. 4. 1997/98 tanév - Szász Sándor 56
III. 5. 1998/99 tanév - Kangyal Orsolya 57
III. 6. 2000/01 tanév - Gönczi Béla 57
IV. VISSZAEMLÉKEZŐK 59
IV. 1. Muray Róbert 59
IV. 2. Ambrus Győző 61
IV. 3. Dede Ernő 65
IV. 4. Csizmadia Zoltán 67
IV. 5. Melocco Miklós 72
IV. 6. Baranyay András 77
V. A HŐSI HALOTTAK HOZZÁTARTOZÓI EMLÉKEZNEK 81
V. Dr. Ecseghy Jánosné sz. Csűrös Nóra
V. 2 Laczkovits András, Kovás József unokatestvére 83
V. 3. Balogh László, Komondi Sándor barátja
V. 4. Baksa Istvánné, sz. Bódis Valéria
VI. DOKUMENTUMOK 89-169
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem