Előszó
Olyan könyvet akartam írni, melyet az ifjúság szeressen. Az irodalom ne legyen száraz tananyag, hanem kedves tárgy, a melyen szívesen foglalkozik a művelt lélek.
Ezért válogattam meg az olvasmányokat úgy, hogy azt közlöm teljesen, bőven, a mi még ma is él és hat, s azzal végzek röviden, a mi csak történeti értékű. Már a könyv elején is igyekeztem oly olvasmányokat adni, melyek gyönyörködtetők.
Az olvasmányokat úgy igyekeztem megválogatni, hogy azok tartalmukkal erkölcsi hatásúak legyenek, vagy az emberi élet megértését mozdítsák elő, s helyes felfogást nyújtsanak. Szóval a költőktől egyúttal világnézetet, életfelfogást is tanulhasson az ifjúság.
Azokat a költőket méltatom szokatlanul nagy figyelemre, a kik igazán nagyok. Nem egy-két töredéket adok, hanem minden oldalról igyekszem bemutatni őket, sok olvasni valót nyújtva. Pl. magától Petőfitől 28 költemény van a könyvben. Ezzel szemben azok, a kik csak irodalomtörténeti érdekűek, háttérbe szorulnak, egy rövidke mutatvány jellemzi irányukat, sőt némelyek egészen elmaradnak.
E könyv azért terjedelmesebb, mert sok az olvasni való benne. Legalább lehet válogatni az iskolában, s van anyag az otthoni olvasásra is.
A rendszeres időrendi tárgyalás formáját választottam, a mi azonban nem zárja ki, hogy a tanár más menetet ne követhessen, az olvasmányokat más módon ne értékesítse, az elméletet más rendben ne taníthassa.
A tantervek nem kívánják ezt a menetet, de a könyv áttekinthetősége, a könnyebb eligazodás czéljából ezt tanácsosabbnak véltem. Némelyek talán úgy tartják, hogy czélszerűbb volna a poétikai fölosztást uralkodóvá tenni, de ennek az mond ellene, hogy a költészet s általában az irodalom megértéséhez nem ez a külső osztályozás vezet, s talán fontosabb azt vizsgálni, hogyan nyilatkozik egy-egy műben a kor felfogása, s az író lelkülete, mint azt, hogy melyik csoportba tartozik.
A poétikai magyarázatok nem maradtak el, de ezeket alkalomszerűen nyújtom, s végül rendszeresen összeállítom. A ki a poétikát veszi alapul, szintén használhatja ezt a könyvet, mert a könyv végén külön mutató jelzi, hogy hol található meg az elméleti rész, s hol vannak a hozzávaló olvasmányok. Ezért csoportosítottam e jegyzékben az összes olvasmányokat, műfajok szerint. Ezt az áttekintést különben a tanuló máskor is használhatja.
Vissza