1.059.328

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar ifjúság testi nevelésének története

History of Physical Education in Hungary

Szerző
Budapest
Kiadó: TFSE Birkozó Szakosztálya-Magyar Sportmúzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 170 oldal
Sorozatcím: A Sportmúzeum kincsei
Kötetszám: 5.
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvükben az iskolai testnevelés magyarországi változásait és fejlődését szeretnénk bemutatni sok korabeli dokumentummal és képpel illusztrálva.
A magyar neveléstudomány történetének szerves... Tovább

Előszó

Könyvükben az iskolai testnevelés magyarországi változásait és fejlődését szeretnénk bemutatni sok korabeli dokumentummal és képpel illusztrálva.
A magyar neveléstudomány történetének szerves része a testnevelés történet melynek kezdete egészen korai időkre, a törzsszövetség és honfoglalás korára, illetve az államiság kezdetének idejére nyúlik vissza. Ezekben a századokban a testnevelés a tágabb értelemben vett testkultúra része volt, alapeleme a harci (későbbi lovagi) nevelésnek, de egyúttal szerepe volt a népi szórakozásban és a népi játékokban is. A testnevelés a középkor végen - a humanizmus és a reneszánsz térhódításakor - került egy szintre a nevelés más ágaival. Elismerését nagyban segítette a „földi boldogságba" vetett hit elterjedésének előtérbe kerülése, a természet szeretete, annak megismerésére való törekvés és az igény, hogy az ember minél jobban megismerje testének anatómiai felépítését, az egészséges életvitel társadalmi hasznosságát. A XVII. századtól a protestáns vallások - a reformáció európai elterjedésével - nagy jelentőséget tulajdonítottak az intézményes oktatás megújításának, külön hangsúlyozva többek között a nemzeti nyelv és a testnevelés fontosságát, a már a képzett tanárok, tanítók által szervezett, mozgással járó játékok jelentőségét (Apáczai Csere János, J. A. Comenius tevékenysége). Ennek hatására a XII. század óta merev katolikus nevelésszemlélet is változáson ment át. (Új szemléletű jezsuita iskolák lettek jellemzőek.) A XVIII. században a felvilágosult abszolutizmus megerősítette az állam szerepét az oktatásban. Mária Terézia 1777-ben adta ki Magyarország első oktatási törvényét (Ratio Eduationis), melyben a testnevelés az ajánlott tantárgyak között szerepelt. Vissza

Tartalom

Testkultúra-testnevelés Magyarországon a honfoglalás, kalandozások időszakában 11
Egyházi nevelés - világi nevelés Testnevelés az Árpád-házi királyok időszakában 19
Lovagi nevelés A reneszánsz kultúra virágkora az Anjou uralkodók
és Hunyadi Mátyás korában 25
Testnevelés a katolikus és a protestáns városi iskolákban a XVI-XVII. században 33
A testnevelés Johannes Amos Connenius műveiben 41
Ratio educationis a testnevelés felvilágosodáskori úttörői Magyarországon 53
A filantropisták jelentősége a testnevelés iskolai tantárggyá válásában 61
A német és a svéd torna az iskolai testnevelés alapja a XIX. század első felében 67
A filantropisták, avagy a német és a svéd torna követőinek tevékenysége hazánkban 73
Testnevelési törekvések az 1848-as szabadságharc és forradalom,
valamint a Habsburg önkényuralom időszakában 79
A testnevelés Eötvös József és Trefort Ágoston kultuszminiszteri tevékenységében 85
A tornatanító képzés megszervezése 91
Testnevelés az elemi és polgári iskolákban a századfordulón 97
Testnevelés a középiskolákban a XIX-XX. század fordulóján 105
Testnevelés - honvédelmi nevelés - katonai előképzés 109
Az 1921. évi testnevelési törvény és a levente-sport 115
A KISOSZ (KISOK): a középiskolások versenysportjának megszervezője 121
A testnevelés és a cserkészmozgalom 127
A magyar királyi testnevelési főiskola megalapítása 1925-ben 153
Testnevelés az egyes iskolatípusokban a két világháború között (1920-1944) 139
Az 1945 utáni politikai változások következményei a testnevelésben 145
A testnevelés mozgalmi jellegének előtérbe kerülése a szocializmus éveiben 151
A kötelező egyetemi és főiskolai testnevelés bevezetése,
jelentősége az élsportban 157
A rendszerváltás hatása az iskolai testnevelés ügyére 163
BIBLIOGRÁFIA 170

Dr. Szikora Katalin

Dr. Szikora Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szikora Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem