1.067.209

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar harc- és gépjárműfejlesztések története

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 504 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, ábrákkal illusztrálva.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

[...] A századforduló idején az automobilgyártásban élenjáró franciák a motoros járműveket elsősorban sportjárműveknek tekintették. Németországban viszont a haszonjárművek gyártása a... Tovább

Előszó

[...] A századforduló idején az automobilgyártásban élenjáró franciák a motoros járműveket elsősorban sportjárműveknek tekintették. Németországban viszont a haszonjárművek gyártása a személyszállító járművekkel azonos ütemben haladt, és ezen a téren Németország Franciaországot túlszárnyalta. Ebben a tekintetben a Vagongyárban is a németekhez hasonlóan gondolkoztak, ha el is vetették a gőzmotor meghajtású közúti jármű gondolatát, annál nagyobb ambícióval végezték egy másik, a benzinmotor meghajtású közúti haszonjármű fejlesztési munkáit. A közös hadsereg, a K. u. K. hamarosan rendelkezett az Austro-Daimler nehéz vontatójával és benzin-elektromotoros közúti, vasúti vontató szerelvényével is. Ezzel technikailag az európai nagyhatalmakat is megelőzte, ugyanakkor a katonai költségvetés elégtelensége miatt ezeket nagyobb mennyiségben nem rendelték meg, "nem tudták időben sorozatgyártásba adni". Így a Császári és Királyi hadsereg motorizációja elégtelen szinten maradt és a háború alatt már nem volt mód a hiányok és elmaradt beszerzések pótlására. Tulajdonképpen itt kezdődik a Magyar Királyságban a katonai célú haszon, majd harcjárművek építése. Az MWG Rt. megépített 1905-ben egy új katonai, erdő- és mezőgazdasági vontatási célokra alkalmas járművet Ezt a Bécsi Nemzetközi Autókiállításon 1905. március 16-án mutatták be. A jármű tulajdonképpen vontatóként felhasznált tehergépkocsi volt, ehhez öt utánfutó csatlakozott. Nem kis feltűnést keltett, amikor a hatalmas „trén" a megnyitás napján dübörögve megérkezett a kiállítás helyére. A négyhengeres, 40 lóerős benzinmotor szokatlanul nagyméretű volt és „óriás-motorházban" foglalt helyet. Ausztria-Magyarország mérnökei ugyanilyen kezdeményező módon már 1905-06 táján foglalkoztak a páncélautó és a katonai teherautó tervével és ezeket joggal tekinthetjük "korai páncélautónak és korai katonai teherautónak". Magyar feltalálók közül 1913-ban Lipták Pál vasgyáros szabadalmaztatta az első mai értelemben vett harckocsi tervét, aminek legyártását 1914 augusztusában a háború kitörése akadályozta meg. Hóra Nándor 1914-től sikeresen alkalmazta a Caterpillar traktor futóműveket a teherautók féllánctalpasra való átépítésénél, ezzel az adatok szerint elsőnek hozott létre terepjáró teherautót. Ne felejtsük el, hogy ebben az időben a vaskerekek és az alkalmatlan profil miatt még a 4x4-es meghajtású gépkocsi sem volt valójában terepjáró. Vissza

Tartalom

Ajánlás.....................................3
Előszó......................................5
Bevezető gondolatok a századforduló és a két világháború közötti időszak magyar
katonai harcjárműveinek gyártás-történetéhez........................................................7
/Haris Lajos és Haris Ottó/
Magyar katonai autók és harckocsik gyártásának kezdetei, típusai 1903-tól 1920-ig.....7
1.2. Az első magyar harckocsi terve....................11
1.3. Fejlesztési programok...........................................20
1.4. Az 1928-1932 közötti időszak páncélautó fejlesztései....................30
1.5. A Straussler tervezőiroda működése a WM Rt. keretében................32
Magyar autógyárak és katonai gép- és harcjárművek fejlesztői /Bárdos András/.......59
II. 1. Kísérletek és kísérletezők.........................59
II. 2. Magyar autóipari cégek és az autógyárak kiemelkedő személyiségei............69
II. 3. A Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára Autóüzemének kialakulása..............81
II. 4. Hofherr-Schrantz Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek RT...........103
II. 5. Háborúkon átnyúló mérnöki teljesítmények..........................107
Páncélos és katonai járműgyártás a Weiss Manfréd RT. Művekben, 1925 -1945 ....109
/Korbuly Ádám/
III. 1. Az autógyártás kezdete a csepeli Weiss Manfréd gyárban..........109
III. 2. A járműgyártás kezdete...................................121
III. 3. Könnyű tüzérségi vontató.............................................
III. 4. A Weiss Manfréd gyár kapcsolata a Magyar Királyi Honvédséggel.............142
III. 5. A 39M CSABA felderítő páncélgépkocsi....................156
Hl. 6. A harckocsigyártás megszűnése a WM gyáraiban...............178
A Magyar Waggon és Gépgyár katonai járműgyártása 1896 -1945..................182
/Varga Adám /
IV. 1. Katonai járműgyártás....................................185
IV. 2. Winkler Dezső okleveles gépészmérnök a RÁBA Botondról..............193
IV. 3. „MAN"-Licenc szerinti négy- és hathengeres dieselmotorok és ezekkel épített
különféle gépkocsik és autóbuszok................................214
Magyar páncélosok 1920 -1938................................221
/Dr. Bonhardt Attila/
V. 1. Előzmények.......................................................221
V. 2. Az önálló magyar páncélos fegyvernem kiépítése................222
V. 3. A honvéd páncéljárműves csapatok fejlesztésének kezdetei és a páncélgépkocsi-utánzatok rendszeresítése....................230
V. 4. A magyarországi harckocsigyártás megindulása.............................257
A magyar harckocsi és gépjárműgyártás 1938 -1944 között................265
/Dr. Dombrády Lóránt/
VI. 1. Harckocsigyártás..............................................265
VI. 2. Gépjárműgyártás..................................................278
VII. Fejezet
A páncélos- és gépjárműtechnikai eszközök második világháború utáni
fejlődéstörténete................................289
/Varga Ádám/
VII. 1. A Demokratikus Honvédségtől a Magyar Néphadseregig................290
VII. 2. A hadsereg technikai fejlesztése, struktúraváltása.......................293
VII. 3. A Magyar Néphadsereg újraszervezése, fejlődése..........................298
VII. 4. A minőségi fejlesztés időszaka........................................303
Járműfejlesztési Intézettől az Autóipari Kutató és Fejlesztő Vállalatig (1950-1983).......310
/Varga Ádám/
VIII. 1. Járműfejlesztés újjászervezése.......................310
VIII. 2. NIK-130 típusú terepjáró vontató tervezése................318
VIII. 3. A CSEPEL-300 típusú háromtengelyes összkerékhajtású terepjárógépkocsi 1950-1951 ..........................324
VIII. 4. A 800 típusú lánctalpas vontató..................328
VIII. 5. D-442 tip. páncélozott felderítő, úszó gépkocsi (FUG) 1961..............330
Vili. 6. CSEPEL-566 típusú terepjáró gépkocsi 1966.................332
A Csepel Autógyár története 1949-1973.........................................................341
/Varga Ádám /
IX. 1. A motorgyártás..............................................342
IX. 2. A gépjárműgyártás........................................344
IX. 3. A közúti I. és a közúti II. beruházási programok megvalósítása...................356
IX. 4. A gazdaságpolitika változása, profilváltás...........................369
IX. 5. Az Autó- és Traktor Alkatrész Gyár (ATRA)..........................370
IX. 6. Fordulópontok a Csepel Autógyár történetében.......................373
A Magyar Vagon- és Gépgyár története 1945-1980.......................................375
/Varga Ádám/
X-1A Vagongyár állami kezelésbe vétele........................376
12. Az átszervezéstől az újraegyesítésig 1950-1963.....................377
|3- A termékszerkezet felülvizsgálata.......................................380
11A katonai fejlesztések..............................386
|S. A D-566.00 típusú gépjármű.....................................389
X-6. Befejezés helyett........................................390
XI. Fejezet
A Gödöllői Gépgyártól a „CURRUS" Rt-ig........................................................392
/Lányi Aladár/
XI. 1. A Honvéd Páncélos Szertár 1952-1971 .................................392
XI. 2. A polgári javítóbázis működése......................................395
XI. 3. A Magyar Néphadsereg Gödöllői Gépgyára..........................399
XI. 4. Rendszerváltás után................................................401
Katonai gépjárművek terepjárásának elméleti kutatása és oktatása.............403
/Dr. Völgyi Kálmán/
Hazai katonai gépjárműfejlesztés 1970 után....................................................411
/Szabó Miklós/
XIII. 1. Páncélozott szállító harcjárművek...............................411
XIII. 2. Speciális szállító járműszerelvények.............................424
XIII. 3. Új típusú műhelygépkocsik.........................................430
XIII. 4. A RÁBA új gépjárműcsaládja....................................434
XIII. 5. A Szöcske könnyű terepjáró jármű fejlesztése.............................440
A gépjármű beszerzési program történeti áttekintése 1990-2004..................444
/Flaisz Imre mk. Alezredes/
Színes rajzok, metszetek....................................459
A tanulmánykötet kiegészítésénél felhasznált eredeti forrásművek...................499
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem