1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar grafika külföldön

Németország 1919-1933/Kiállítás a Magyar Nemzeti Galéria grafikai gyűjteménye alapján


A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ember kanyargó országutakon és az évszakok hosszú folyosóin át közelíti meg a művészet emlékeit. S mikor pl. Sümegre érkezik, hitetlenkedve rázza a fejét: - Mit keres az osztrák festészet eme... Tovább

Előszó

Az ember kanyargó országutakon és az évszakok hosszú folyosóin át közelíti meg a művészet emlékeit. S mikor pl. Sümegre érkezik, hitetlenkedve rázza a fejét: - Mit keres az osztrák festészet eme műremeke Magyarországon? - de fordítva is: - Mit keres Sümeg ebben a műremekekkel teli templomban? A középkor óta konganak a művészet ilyen és hasonló kérdéseinek a harangjai, és válaszuk ritkán érkezik. Az egyik utolsó megdöbbentő kijelentést e tárgyban Genthon Istvántól hallottam. Egy beszélgetés során, csak úgy mellékesen megjegyezte, hogy Ferenczy Károly kitűnő példája a századvégi müncheni festészetnek, és így természetesen "az egész nagybányai iskola is végeredményben német festészet". Azóta kissé tovább árnyalhattuk ezt a felismerést és tudjuk azt, hogy "magyar impresszionizmus" soha nem volt, volt viszont a szecessziónak egy igen jelentős - a plain air festészettel is foglalkozó - középeurópai iskolája, benne Münchennel, Béccsel és egyebek közt - uram bocsá' - Nagybányával is. Ferenczy Károly e kiállításon is szereplő gyermekei már ennek a szecessziónak a másodgenerációját képviselik. Ismerősen közeli alakok, és ugyanakkor borzongatóan távoliak, idegenszerűek is: Béni a simulékony ízületű csupa kultúra bronzszobrainak, vagy Noémi a középkori apácazárdák szigorát megszégyenítő szőtteseinek terveivel. Magyar szőlőhegyek tőkéi állnak itt sorba, de olyan ornamentika rendjét követve, amely - mint egy hosszú folyosó - megint csak évszázadok homályába vész. A művészeknek az a része, amelyik tényleg jelentős, úgy látszik, ezekben az álmokból olyan ismerős térségekben érzi jól magát. Senkiföldje és mindenki országútja, riasztó távlatokig nyúló táj és otthonosan kongó boltozat.
Ez a kiállítás ennek a paradox földrajznak egy fejezetét mutatja be, amelyben a tér és az idő törvényeit a történelem és művelődéstörténet huszadik századi örvényei csavarták meg, fodrozták szinte felismerhetetlenné. Bernáth Aurél, a szigorú professzor, az "Így éltünk Pannóniában" szerzője, az atmoszférafestészet jelentős mestere ezúttal se nem pannon, se nem atmoszferikus, hanem a berlini Sturm folyóirat lelkes olvasója, majdnem absztrakt kompozíciók alkotója - és persze fiatal! Kerstok Károly vagy Tihanyi Lajos, a Nyolcak egykori tagjai is olyan rajzokkal szerepelnek, amelyek lényegesen különböznek a Magyarországon készültektől. Két másik művész, Scheiber Hugó és Kádár Béla, akiknek kis kávéházi asztalon rajzolt, esetleg cipősdoboz tetejére festett képeit még egy-két évtizeddel ezelőtt képkeretezőknél vagy a bizományiban igen olcsón lehetett megvásárolni, mára a nemzetközi avantgárd közelében álló mesterekké léptek elő (no nem minden művükkel!). És akik Bortnyik Sándort csak mint főiskolai tanárt vagy plakáttervezőt ismerték, azok is meglepődhetnek a húszas évek Bortnyikjának merészen absztrakt eleganciája láttán. Vissza

Tartalom

Perneczky Géza: Bevezetés3
R. Bajkai Éva: Tendenciák és kötődések...5
B. É.: Bernáth Aurél21
Kállai Ernő: Bernáth Aurél22
B. K.: Bokros Birman Dezső24
Elek Artur: Bokros Birman: Jób26
B. É.: Bortnyik Sándor27
Körner Éva: Bortnyik Weimarban28
B. É.: Breuer Marcel Lajos31
Mezei Ottó: Breuer Marcel32
B. É.: Czóbel Béla34
B. Turok Margit: Czóbel Béla36
B. K.: Ferenczy Béni37
Illyés Mária: Ferenczy Béni Berlinben38
B. É.: Forbát Alfréd (Fred)44
Mezei Ottó: Forbát44
B. É.: Gráber Margit48
Benedek Katalin: Gráber Margit48
B. É.: Hincz Gyula51
Hincz Gyula: Visszaemlékezések Berlinre52
B. É.: Johan Hugó54
Bajkay Éva: Johan Hugó54
B. É.: Kádár Béla57
Sümegi György: Kádár Béla Sturm-korszaka57
B. K.: Kernstok Károly61
Szabó Julia: Kernstok Berlinben61
B. K.: Mattis-Teusch János64
Banner Zoltán: Mattis Teusch65
B. É.: Moholy-Nagy László68
Passuth Krisztina: Moholy-Nagy és a Sturm-galéria69
B. É.: Molnár Farkas72
Mezei Ottó: Molnár Farkas Weimarban73
Nemes Lampérth József77
Nemes Lampérth József: Levél Berlinből77
Neugeboren Henrik (Henri Nouveau)80
Wolfgang Kunde: Az absztrakció mint rejtőzködés80
B. É.: Pap Gyula83
Haulisch Lenke: Pap Gyula Weimarban és Berlinben84
B. É.: Péri Péter László86
Hevesy Iván: Péri: Linómetszetek87
B. K.: Perlrott Csaba Vilmos89
Nádai Pál: Perlrott Csaba V. grafikája90
B. É.: Scheiber Hugó92
Haulisch Lenke: Scheiber Hugó és a Sturm93
B. É.: Stefán Henrik95
Bajkay Éva: Stefán95
B. K.: Tihanyi Lajos98
Kállai Ernő: Tihanyi Lajos98
B. É.: Weininger Andor101
Michaelsen - Jánszky Katalin: Weininger Andor Szinpadtervei a Bauhausban101
A kiállított művek jegyzéke104
Rövidítések108
Dokumentumok109
Általános bibliográfia109
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem