Bevezetés | 5 |
A kezdettől az újrakezdésig: 1945-1956 | |
Előzmények | 16 |
Az új helyzet és a polgári esztétika | 19 |
Mátrai László | 20 |
Sík Sándor | 22 |
Füst Milán | 24 |
A marxista esztétika offenzívája | 25 |
Az első realizmus-vita | 28 |
Irodalomcentrikusság és napi aktualitásigény | 30 |
A hagyománycentrikus szemlélet | 32 |
A szektarionizmus | 33 |
A marxista esztétika vonzereje | 36 |
A polgári esztétika megszűnése | 38 |
A dogmatizmus időszaka | 41 |
A szocialista realizmus elméletének kidolgozatlansága | 43 |
A személyi kultusz atmoszférája | 47 |
A tartalom és forma metafizikus szétválasztása | 47 |
A művészet nemzeti jellege | 48 |
Harc a dogmatizmus ellen | 49 |
A felépítmény-vita | 55 |
A második realizmus-vita | 58 |
Lukács György esztétikai nézetei | 62 |
A művészet mint megismerési forma, visszatükröződés | 65 |
A tpikusság | 66 |
Az emberközpontúság | 66 |
A művészi igazság és az intenzív totalitás | 68 |
Fiktivitás és fantasztikum | 69 |
Lukács koncepciójának önellentmondásai | 71 |
A művészi igazság és az irányzatosság, pártosság | 74 |
Művészi igazság és újszerűség | 77 |
A "nagy realizmus" koncepciója | 78 |
A "realizmus diadala" | 82 |
A népiség | 86 |
A realizmus és antirealizmus harca | 88 |
Az "izmusok" | 89 |
Szépség és művésziség | 92 |
A "nagy realizmus" elméletének felbomlása | 93 |
A realizmus mint központi értékkategória | 94 |
A művészet fejlődése | 96 |
A műalkotás szerkezete | 97 |
A formalizmus és a forma objektivitása | 100 |
A művészeti technika szubjektivitása | 102 |
A tartalom és forma teljes egysége | 103 |
Kultúrpolitikai vonatkozású koncepciói | 105 |
Lukács tekintélye | 111 |
A "Lukács-vita" előzménye | 112 |
A Lukács-vita | 114 |
A vita után | 120 |
Balázs Béla | 123 |
Filmesztétikai nézetei | 125 |
Balázs Béla és Lukács | 126 |
Esztétikájának fogadtatása | 128 |
Révai József | 128 |
A szimbolizmus mint realizmus | 130 |
A líra és az intenzív totalitás | 131 |
A "nagy lázadók" | 132 |
Kultúrpoilitikai elvei | 132 |
Historicizmus és prakticizmus | 133 |
Irodalomesztétika | 135 |
Lukács György | 137 |
Lukács nyomában és azon túl | 141 |
Építészeti esztétika | 145 |
Vita az építőművészeti szocialista realizmusról | 146 |
Az építőművészet sajátosságai | 149 |
Zeneesztétika | 154 |
A népiesség és a Bartók-hagyomány | 155 |
A marxista zeneesztétika kezdetei | 158 |
Képzőművészeti esztétika | 159 |
Fülep Lajos | 160 |
Vita az absztrakt művészetről | 161 |
A fényképmásolástól a poosztimpresszionizmusig | 166 |
Az esztétika egyéb ágazatai | 167 |
Kertművészeti esztétika | 168 |
Iparművészet-elmélet | 169 |
Filmesztétika | 171 |
A "marginális művészetek" esztétikája | 172 |
Esztétikatörténet | 173 |
Általános esztétika | 174 |
Általános művészetelmélet | 175 |
A művészeten kívüli esztétikum elmélete | 176 |
Az esztétikai objektivitás problémája | 177 |
Összegezés | 180 |
A széttagoltságtól az egység felé: 1957-1975 | 185 |
A Lukács-kritika | 191 |
A "revizionista Lukács" keritikája | 192 |
A "dogmatikus Lukács" kritikája | 196 |
Az orientációs válság | 199 |
A modernizmus-vita | 203 |
A korszerűség | 205 |
Az avantgarde-irányzatok társadalmi gyökerei | 206 |
A dekadencia | 208 |
Modernizmus és realizmus | 210 |
Az avantgardista kifejezőeszközök realista adaptációja | 212 |
A vita értékelése | 213 |
A harmadik realizmus-vita | 215 |
A lukácsi realizmusfogalom | 216 |
A realista stílus fogalma | 219 |
A kritikai realizmus fogalma | 221 |
A szocialista realizmus fogalma | 222 |
A "parttalan realaizmus" kritikája | 223 |
A vita értékelése | 224 |
A lukácsi szimbólum-allegória-koncepció | 227 |
Az "irányzat-, módszer-, stílusvita" | 229 |
A módszer fogalma | 229 |
A stílus fogalma | 233 |
Az egyedi mű stílusa és az egyéni stílus | 237 |
Az irányzat és korstílus, a stílusváltozat | 239 |
A többi elvont stílusfogalom | 242 |
Stílus és érték | 243 |
A művészeti korszakok és irányzatok problémái | 244 |
A tükrözés-vita | 247 |
Az ábrázolás és kifejezés fogalma | 247 |
Az autonóm művészeti tükrözés határai | 252 |
A vita egyéb elágazásai | 256 |
Az érték-vita | 258 |
A realaizmus mint érték | 258 |
A közérthetőség-vita | 260 |
A művészi érték konkrétabb sajátosságai | 264 |
Általános értékelmélet és esztétikai értékelmélet | 265 |
Szépség és realizmus | 267 |
Esztétikai érték és érdek, szükséglet | 270 |
Az ízlés-vita | 271 |
Vita a nemzeti jellegről és a népiség fogalmáról | 273 |
A népiség | 277 |
Az egység útján | 280 |
A Lukács-probléma rendeződése | 280 |
Táguló horizontok | 283 |
A strukturalizmus-vita | 285 |
A frankfurti iskola, a technicizmus és az "új baloldal" kritikája | 288 |
A marxista elmélet hegemóniája és egysége | 291 |
Lukács György esztétikája | 295 |
A világszerűség | 296 |
Az antopocentrizmus | 299 |
Szubjektivitás, objektivitás és nembeliség | 300 |
Az intenzív totalitás | 301 |
A realizmus | 303 |
Az egynemű közeg, az "egész ember" és az "ember egésze" | 303 |
A katarzis | 306 |
Defetisizálás, "az emberiség emlékezete" | 307 |
A meghatározatlan tárgyiasság | 308 |
A kettős visszatükrözés | 310 |
Az egyvesszős jelzőrendszer | 311 |
Lukács esztétikum-modellje | 312 |
Vita a nembeliségről | 314 |
Vita az esztétikai tárgy objektivitásáról | 319 |
Az antropocentrizmus problémái | 322 |
Az intenzív totalitás és tipikusság problémái | 323 |
Az egynemű közeg fogalmának ellentmondásai | 325 |
A katarzis fogalmának ellentmondásai | 326 |
A mindennapiság fogalmának ellentmondásai | 329 |
A kettős visszatükrözés fogalmának ellentmondásai | 331 |
Az egyvesszős jelzőrendszer problémája | 332 |
Lukács esztétikum-modelljének problémái | 333 |
Lukács esztétikájának jelentősége | 335 |
Szigeti József esztétikai nézetei | 337 |
Az esztétikum modellje | 338 |
Az esztétikai minőségek rendszere | 339 |
A művészet szféráinak modellje | 342 |
A műalkotások szerkezete | 345 |
Irodalomesztétika | 347 |
Módszertan, metatudomány, műfajelmélet | 347 |
Epikaelmélet | 350 |
Líraelmélet | 352 |
Költészetelmélet | 356 |
Verselmélet és stilisztika | 359 |
Drámaelmélet és színházesztétika | 361 |
Dráma és színház | 362 |
A modern dramaturgia | 366 |
A dráma mint irodalmi műfaj | 367 |
Zeneesztétika | 369 |
A valóság zenei képe | 369 |
Vita a zenei köznyelvről | 375 |
A Lendvai-vita | 377 |
Vita az atonalitásról | 378 |
A zenei plluralizmus problémája | 381 |
A "könnyűzene" elmélete | 383 |
Marxista zeneesztétikánk tekintélye | 384 |
Építészeti esztétika | 385 |
Az építőművészet sajátossága | 386 |
Az építészeti forma és a műélmény problémái | 396 |
A városépítészet esztétikája | 397 |
Az építőművészet és társművészetei | 400 |
Filmesztétika | 401 |
Kifejlett művészet-e a film? | 402 |
A film mint önálló, komplex művészet | 403 |
A filmbeli tükrözés sajátosságai | 404 |
A film formanyelve | 405 |
A film és az általános művészetelméleti-esztétikai kategóriák | 407 |
A film szerzőségének probémája | 408 |
A film műfajai | 410 |
Van-e magyar filmesztétika? | 411 |
Képzőművészeti esztétika | 412 |
A "vizuális kultúra" problémája | 413 |
Az autonóm képzőművészet sajátosságai | 416 |
Dekoratív képzőművészet, díszítőművészet | 421 |
A képzőművészeti kiegészítő műfajok | 424 |
Az absztrakt művészet vitája | 425 |
Folklóresztétika és a "közhasználatú művészet" elmélete | 429 |
A folklór művészet esztétikai jellemzői | 429 |
A folklór művészet jelene és jövője | 433 |
A "közhasználatú művészet" esztétikai jellemzői | 436 |
A szórakoztató művészet és a giccs elmélete | 439 |
A giccs | 440 |
A szórakoztató művészet | 442 |
Az esztétika egyéb ágazatai | 447 |
Iparművészeti és ipari esztétika | 447 |
Rádió- és tévéesztétika | 451 |
Fotoesztétika | 457 |
A kertművészet esztétikája | 460 |
Az eladóművészet esztétikája | 463 |
Táncesztétika | 464 |
Az esztétikai nevelés elmélete | 466 |
Esztétikatörténet | 467 |
Metaesztétika | 469 |
Általános művészetelmélet | 476 |
A művész fogalma | 476 |
A művészeti ágak rendszere | 478 |
A művészet a történelmi fejlődésfolyamatban | 482 |
A műalkotás struktúrája | 488 |
A tartalom és forma viszonya | 488 |
A tartalom, az eszmei mondanivaló és a téma | 490 |
Irányzatosság, elkötelezettség, pártosság | 496 |
A külső és belső forma | 498 |
Az elvont formák | 500 |
Alkotás és befogadás | 501 |
A művészetelmélet határterületei, a társtudományok főbb eredményei | 504 |
Általános esztétika | 506 |
Szépségelmélet | 506 |
A többi esztétikai minőség elmélete | 510 |
Az esztétikum általános meghatározása | 512 |
Az esztétikum szférái | 519 |
Az esztétikum szféráinak elvi egyenértékűsége | 520 |
Környezetesztétika | 523 |
Összegezés | 524 |