1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar észjárás és közoktatásügyünk reformja

Szerző
Budapest
Kiadó: Exodus
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 303 oldal
Sorozatcím: A neveléstudomány társas-lélektani alapjai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Bethánia-nyomda, Budapest. Első kiadás!
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ebben a könyvben három, nem egy időben készült, nem egyazon kérdéssel bajmódó és mégis szoros egységbe kívánkozó dolgozatot foglaltunk közös keretbe. Az az érzésünk, hogy valamiféle indokolással,... Tovább

Előszó

Ebben a könyvben három, nem egy időben készült, nem egyazon kérdéssel bajmódó és mégis szoros egységbe kívánkozó dolgozatot foglaltunk közös keretbe. Az az érzésünk, hogy valamiféle indokolással, vagy magyarázattal adósai vagyunk az érdeklődő olvasónak ezért a tettünkért.
Az első dolgozat 1922 előttről való. Megjelenésének az évszáma külső körülmény csupán. A háború után újból meginduló Protestáns Szemle akkor ajánlotta fel hasábjait nagylelkűen számunkra. Ha előbb tehette volna, előbb is napvilágot láthattak volna soraink, ha elmarad a szíves vendéglátás e kitüntető gesztusa, akár örökre rejtve maradhattak volna gondjaink és gondolataink. Becsvágy, belső megnyilatkozási kényszer s hasonló szubjektív jellegű bajok sohasem nyugtalanítottak bennünket.
A második dolgozatot az első nyomán kelt visszhang imperativusza kényszerítette ki tollunkból. Aktuálissá e kényszert s a témát annak az esztendőnek híres tanügyi (reformnak mondjuk?, mondjuk inkább:) intézkedése, a reálgimnáziumot életrehívó törvény tette. Az idő azóta kegyetlen marasztaló ítéletet hozott a reálgimnáziumra s visszahelyezte jogaiba a régi gimnáziumot. A reálgimnáziumból mindössze annyi maradt, hogy a görögpótló tárgyak helyét modern nyelvek foglalták el. Ez a körülmény dolgozatunk néhány passzusát elavítani látszik. Mégis változatlan szövegében nyomtatjuk le újra, így kísértetiesebb a hatása. Hadd emlékeztesse az olvasót épen az egynéhány divatjátmulta, időszerűségétvesztette mondat vagy bekezdés, hogy mi a többit, a ma is időszerűt, az időtlenül érvénybenlévőt nem a vásár után okosak éleslátása szerint mondjuk ma, hanem akkor mondjuk, mikor mások még mást erősítgetnek. Vissza

Tartalom

Előszó5
A magyar alsónéposztály lelki akarata és a népiskolai reform
Bevezetés13
Az alsó néposztálybeli magyar társas-lelki élet14
A XVI-XVII. századfordulós magyarjának társas-lelki élete20
Lehetséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társas-lelki élete között?23
Szükséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társas-lelki élete között?28
A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek szervezeti nehézségei34
A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek módszerbeli nehézségei43
A Ratio Educationis, a partikuláris iskola és az akadémikus rector: a probléma történeti vonatkozásai51
A probléma pontos felállítása56
A probléma besorozása a magyar pedagógiai irodalom problematikájában56
A magyar középosztály lelki alkata és a középiskolai reform
Lehetséges-e és szükséges-e a középiskolai reform elvben Magyarország jelenlegi helyzetében?63
Az 1924. XI. t.-c. szociálpolitikai vonatkozásai és a qualifikációs törvény65
A magyar középosztálybeliek civilizációja74
A magyar középosztálybeliek kultúrája79
A magyar alsó- és felsőosztály közötti szakadás, mint a középosztály társas-lelki válságának történelmi oka87
Középiskolai reformra szükség van, az 1924. XI. t.-c. nem az91
A magyar felső néposztály lelki akarata és az egyetemi reform
Reformtörekvések közoktatásügyünkben
Újabb tanügyi reformintézkedések és terek95
Szelektálás, tehetségkutatás, szigorított ellenőrzés, tantervváltoztatás, megreformált tanárképzés, tanárok továbbképzése, tankönyvrevizió, új rendtartás96
Az új tanítóképzés és a gyakorlati irányú középiskolák102
Mi a reformintézkedéseket és terveket kiváltó közös ok?105
A reformokat kiváltó ok és a felső néposztály lelki-alkata106
A felső néposztály lelki-alkata
Felső néposztály értelmi világa (nyelve)
A problematikus magyar köznyelv107
Nyelvünk fonétikai magyarsága108
Nyelvünk grammatikai magyarsága113
Nyelvünk szemasziológiai magyarsága118
Felső néposztályunk nyelvének betegségei120
Elrettentő példa123
A legújabb nyelvújítási törekvés: maga is egyik kórtünet129
Felső néposztályunk nyelve: fordítás nyelv131
Felső néposztályunk érzelmi világa (művészete)
A magyar hanglejtés és köznyelvünk135
A magyar mellérendelés és köznyelvünk142
Egy újabb elrettentő példa153
A magyar szemléleteség és köznyelvünk157
Harmadik elrettentő példa: az Ady-pör160
A magyar szemléletesség és az indogermán elvonás163
Mikszáth és Rosegger: a magyar népies szemléletesség és a német népies elvonás177
A nyelvi krízis: esztétikai probléma is184
Bartók és Kodály: felső néposztályunk esztétikai problémájának megoldása zenei téren184
Ami magyar: formájában primitiv, tartalmában objektív189
Felső néposztályunk akarati világa (társadalma)
A magyar mellérendelő elv és társadalmunk191
A kis autonómiák szerepe történelmünkben194
Mikszáth Új Zrínyiásza: a magyar gentry és a XVII. század196
A magyar passzív-rezisztencia199
A szabadságszerető katona-nép202
A magyar katonatiszt és tisztiszolgája. Háry János. Ferenc József207
Az úgynevezett magyar bűnök: szalmaláng, patópáloskodás, turáni átok, sültgalambvárás. Beőthy turáni lovas210
A magyar észjárás konzekvenciák
Magyarnak lenni: lélek dolga és sajátos feladatunk következménye218
Magyar fa sorsa223
Julián barát és Szenci Molnár Albert: a magyar feladatok vállalói225
Az egymás mellé rendelt magyar falu és magyar város226
Eddig nem történt semmi baj231
Jelenlegi helyzetünk történelmi kialakulása és a belőle következő problémák232
Kísérleti parasztgimnázium Földesen, az 1919-20. tanévben236
Közoktatásügyi reformjaink magyar mérték alatt
A szelekció és a tehetségkutatás245
Az ellenőrzés megszigorítása247
A magyar tudományos rendszer250
A magyar módszer problémája254
Az új középiskolai rendtartás258
A magyar tanári rend261
A mezőgazdasági középiskola magyar problémái264
Az ipari jellegű középiskola magyar problémái270
A kereskedemi középiskola magyar problémái274
Az új tanítóképzés277
Az egyetemi reform277
A magyar egyetemi gondolat eszménye280
Összefoglalás és befejezés289
A magyar észjárás társas-logikája291

Karácsony Sándor

Karácsony Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Karácsony Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem