Előszó az első kiadáshoz | 9 |
Előszó a második kiadáshoz - Disputa kritikusaimmal | 17 |
Bevezetés - A magyar lélek | 34 |
A magyar nép lelki alkata és a népiskolai reform | |
A magyar nép társlelki élete | 58 |
A XVI-XVII. századforduló magyarjának társaslelki élete | 68 |
Lehetséges-e az áthidalás a XVIII. és XX. század társlelki élete között? | 72 |
Szükséges-e az áthidalás a XVII. és XX. század társlelki élete között? | 79 |
A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek szervezeti nehézségei | 89 |
A népiskolai reform áthidaló törekvéseinek módszerbeli nehézségei | 104 |
A Ratio Educationis, a partikuláris iskola és az akadémikus rektor: a probléma történeti vonatkozásai | 117 |
A probléma pontos felállítása | 124 |
A probléma besorozása a magyar pedagógiai irodalom problematikájába | 125 |
A magyar középosztály lelki alkata és a középiskolai reform | |
Lehetséges-e és szükséges-e középiskolai reform elvben Magyarország jelenlegi helyzetében? | 131 |
Az 1924. XI. tv. szociálpolitikai vonatkozásai és a kvalifikációs törvény | 135 |
A magyar középosztálybeliek civilizációja | 148 |
A magyar nép és szofokrácia közötti szakadás, mint a középosztály társlelki válságának történelmi oka | 170 |
Középiskolai reformra szükség van, az 1924. XI. tc. nem az | 175 |
A magyar szofokrácia lelki alkata és az egyetemi reform | |
Reformtörekvések közoktatásügyünkben | |
Újabb tanügyi reformintézkedések és tervek | 177 |
Szelektálás, tehetségkutatás, szigorított ellenőrzés, tantervváltoztatás, megreformált tanárképzés, tanárok továbbképzése, tankönyvrevízió, új rendtartás | 179 |
Az új tanítóképzés és a gyakorlati irányú középiskolák | 189 |
Mi a reformintézkedéseket és -terveket kiváltó közös ok? | 193 |
A reformokat kiváltó ok és a szofokrácia lelki alkata | 195 |
A SZOFOKRÁCIA LELKI ALKATA | |
Szofokráciánk értelmi világa (nyelve) | |
A problematikus magyar köznyelv | 197 |
Nyelvünk fonetikai magyarsága | 198 |
Nyelvünk grammatikai magyarsága | 207 |
Nyelvünk szemasziológiai magyarsága | 214 |
Szofokráciánk nyelvének betegségei | 217 |
Elrettentő példa | 223 |
A legújabb nyelvújítási törekvés: maga is egyik kórtünet | 232 |
Szofokráciánk nyelve: fordításnyelv | 235 |
Szofokráciánk érzelmi világa (művészete) | |
A magyar hanglejtés és köznyelvünk | 242 |
A magyar mellérendelés és köznyelvünk | 253 |
Egy újabb elrettentő példa | 272 |
A magyar szemléletesség és köznyelvünk | 278 |
Harmadik elrettentő példa: az Ady-pör | 283 |
A magyar szemléletesség és az indogermán elvonás | 287 |
Mikszáth és Rosegger: A magyar népies szemléletesség és a német népies elvonás | 310 |
A nyelvi krízis: esztétikai probléma is | 321 |
Bartók és Kodály: szofokráciánk esztétikai problémájának megoldása zenei téren | 322 |
Ami magyar: formájában primitív, tartalmában objektív | 330 |
Szofokráciánk akarati világa (társadalma) | |
A magyar mellérendelő elv és társadalmunk | 333 |
A kis autonómiák szerepe történelmünkben | 337 |
Mikszáth Új Zrínyiásza: a magyar dzsentri és a XVII. század | 341 |
A magyar passzív rezisztencia | 346 |
A szabadságszerető katonanép | 352 |
A magyar katonatiszt és tisztiszolgája. Háry János. Ferenc József | 359 |
Az úgynevezett magyar bűnök: szalmaláng, patópáloskodás, turáni átok, sültgalamb-várás. Beöthy turáni lovasa | 364 |
Magyarnak lenni: lélek dolga és sajátos feladatunk következményei | 377 |
Magyar fa sorsa | 385 |
Julián barát és Szenci Molnár Albert: a magyar feladat vállalói | 389 |
Az egymás mellé rendelt magyar falu és magyar város | 391 |
Eddig nem történt semmi baj | 398 |
Jelenlegi helyzetünk történelmi kialakulása és a belőle következő problémák | 399 |
Kísérleti parasztgimnázium Földesen, az 1919-20. tanévben | 406 |
Közoktatásügyi reformjaink magyar mérték alatt | |
A szelekció és a tehetségkutatás | 421 |
Az ellenőrzés megszigorítása | 425 |
A magyar tudományos rendszer | 429 |
A magyar módszer problémája | 435 |
Az új középiskolai rendtartás | 441 |
A magyar tanári rend | 447 |
A mezőgazdasági középiskola magyar problémái | 451 |
Az ipari jellegű középiskola magyar problémái | 461 |
A kereskedelmi középiskola magyar problémái | 467 |
Az új tanítóképzés | 471 |
Az egyetemi reform | 472 |
A magyar egyetemi gondolat eszménye | 477 |
Befejezés | 492 |
A magyar észjárás társaslogikája | 495 |
Utószó és jegyzetek | |
Utószó (Lendvai L. Ferenc) | 511 |
Karácsonyi Sándor életének és a mű keletkezésének főbb adatai | 525 |
Karácsonyi Sándor főbb művei | 527 |
Jegyzetek | 529 |
Szómagyarázatok | 532 |
Szövegmagyarázatok | 537 |